Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Bygga elektrisk framdrift till logosol

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera träbearbetning här

skogsgurra

#31 » 16:27:18, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där motorerna ser lovande ut. Kanske lite i underkant, men det vet man först när man provat. Kan vara bra att lämna lite utrymme så det går att sätta in större, om det behövs. Om det gäller tillfälliga grova klumpar lite då och då så brukar det finnas termisk reserv för dubbel last under någon minut.

Med 24 V behövs ingen stilleståndsvärme eftersom isoleringen inte är särskilt känslig för fukt.
Men ett litet tak över kan va bra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



anders.amcab

#32 » 18:17:29, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det blir dyrare men en frekvens omformare som regleras av effekten / amperen
På sågen had vart jävlig roligt

Har frekvens styrt större pumpar på sin egen lindnings ström med gott resultat
Detta för att få större flöden än elmotorn tål på max pump tryck


Skickat från min iPhone med Tapatalk
anders.amcab
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:12, 01-07-2018
Ort: klövedal
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist BS 600

skogsgurra

#33 » 20:17:19, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst kan man göra skojiga grejer med frekvensare. Men det kan man med små likströmsmotorer också.

Fördelen med en liten likströmsmotor ligger på många plan. Priset för den totala installationen, SELV gör att man inte behöver bry sig om personfara och kan bygga utan att hyra in en behörig elfirma*. Mycket mindre störningar med PWM på 24 V än vid 560 V. Och en hel del annat sådant.
Livslängden vid intermittent drift är inget att oroa sig för. Det hade kanske kunnat vara en faktor vid kontinuerlig drift. Inga krav på IE4 och andra försök att få bästa verkningsgrad (och ganska ofta sämre gångtid på lagren).

Men det är nästan förbjudet att ta hänsyn till verkligheten numera. Det SKA vara frekvensare - annars kan ju grannarna tro att man inte hänger med i utvecklingen. Som driftsättare och utbildare på Siemens sedan sextiotalet och i egen firma sedan 1977 har jag sett alla varianterna. Jo, det fanns omriktare redan då. Dåliga var dom. Men blev bättre med tiden. Länge var rundgången hackig och när man införde PWM blev den bättre. Så gott som alla säljarna trodde då att det var vektorstyrning. Men det var det inte - bara bra sinusform på motorströmmen. Ursäkta utvikningen. Men det är så många förställningar och halvsanningar som vandrar omkring och stör verklighetsbaserade val av teknik att det kan vara bra med en liten översikt - eller ska man säga klarsikt?


*Jo, jag har allmän behörighet. Så det inte något skäl för mig. Men många andra välkomnar just friheten att bygga själv.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

anders.amcab

#34 » 20:30:45, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Point taken :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
anders.amcab
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:12, 01-07-2018
Ort: klövedal
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist BS 600

vibr (trådstartaren)

#35 » 20:36:59, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer bilder på sågens nuvarande kontrollenhet.

Bild
Bild
Bild
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

nimrod_pro

#36 » 22:29:56, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slängde ihop en snabb skiss hus man skulle kunna lösa inkopplingen,inte kvalitetsäkrat på något vis :) Ser nu att jag t.ex. missat att sätta en skyddsdiod över kontaktorspolen som ska skydda transistorn, sedan saknas en spänningsregulator som matar arduinon från 24v matningen. Har utelämnat joysticken då det finns lite varianter, vill man ha med potentiometer eller är det on/off/on brytare.
Inkopplingen av alla brytare förutsätter att man konfigurerar alla ingångar med brytare som input med pullupp aktiverad.
Skogsgurra har säkert någon bra input på nedanstående förslag.

Bild

Kanske skulle kunna rymma allt i en "låda på magen" kapsling? och kunna stå där man vill medans man sågar?

Bild
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#37 » 22:42:48, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar funka bäst om man kopplar upp och kör. Då ser man var man tänkt fel. Så jag vill inte störa dina tankar med mina (troliga) missuppfattningar.

Men en grej är att du kanske tänkt att backa rörelsen också. Och då funkar det inte med en diod över motorn. Sätt in en RC-krets om du vill skydda mot induktiva spänningstoppar. Eller en MOV på ca 35 V.

Det finns ett par sammanställningar om detta med induktiva kick-backs när man bryter DC och AC-spolar. Här är den första:
http://www.elinor.se/djurgardskalle-och-ljusbagen.html/

Resten finns i länksamlingen i högerspalten.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimrod_pro

#38 » 23:05:49, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Det brukar funka bäst om man kopplar upp och kör. Då ser man var man tänkt fel. Så jag vill inte störa dina tankar med mina (troliga) missuppfattningar.

Men en grej är att du kanske tänkt att backa rörelsen också. Och då funkar det inte med en diod över motorn. Sätt in en RC-krets om du vill skydda mot induktiva spänningstoppar. Eller en MOV på ca 35 V.

Det finns ett par sammanställningar om detta med induktiva kick-backs när man bryter DC och AC-spolar. Här är den första:
http://www.elinor.se/djurgardskalle-och-ljusbagen.html/

Resten finns i länksamlingen i högerspalten.


Sant, om man försökt koppla ihop det där skulle man inte lyckas få back på motorn, fast det löser man ju enkelt med två växlande relän som man polvänder motorn med efter mosfetarna. Didoden skulle man då sätta mellan inkommande matning till reläerna som då skulle bli oberoende vilket håll motorn går då matningsspänningen in till reläerna aldrig reverseras. Quick and dirty lösning som jag gjorde på dotterns fyrhjuling då jag hade det hemma, fast i detta fall var det en vanlig vågomkopplare istället för relän.

Nu får vi se vad TS tänker framåt, glöm inte att mosfetarna kommer vilja ha någon form av kylning. De två IRF520(finns på kjell&co) som sitter i dotterns fyrhjuling fungerar bra att köra PWM från arduinon. De dock värmer upp metallkapslingen så att den blir småljummen så värmeavledning krävs vid högre uttag.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#39 » 10:52:29, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle använda en H-brygga i stället för reläer. Med H-brygga får du full fyrkvadrantstyrning och transistorerna har inbyggda frihjulsdioder. Så det behövs inga yttre skyddskomponenter.

Den här:
https://www.electrokit.com/produkt/moto ... 5-36v-30a/
har mycket breda marginaler och den stora IC-kapslingen kyler effektivt. Med 30 A kontinuerlig ström blir den knappt fesljummen vid 5 A.

Overkill? Jo, men du slipper en massa jox med kylkroppar, reläer, skydd och - framför allt - optimerad drivning för fettarna. Där kan man få mycket oväntad värme om man inte driver gaten snabbt och bestämt.

Hela drivsteget för 120 SEK. Knappt möjligt med diskreta komponenter. Så fem gånger overkill för lägre kostnad än separata komponenter och kylare är inget att bråka om. Och tänk på MILJÖN! Det måste man ju i dessa yttersta dagar då klotet går mot döden på grund av att vi beter oss som vi gör. Nej, jag är nog inte så bekymrad. Det är inte hobbypul som ställer till det. Kanske inte ens traktor PULling - eller Dragracing.

Blev visst lite politik där. Ursäkta.

Att kunna sätta in en modul som tål hur mycket stryk som helst till ett pris som gör det möjligt att hålla reservdelar utan att förblöda ekonomiskt är också värt en del.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#40 » 11:26:46, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojoj, och oj!

Vad har det tagit åt Farnell?
Nu har dom hyrt in ett par "ingenjörer" - i vita rockar och skyddsglasögon och kört ut dem i skogen för att bygga nånting som kanske kan fungera som framdrivning för en logosol. Även om det nog är i klenaste laget.
Undrar om dom inspirerats av min blygsamma signatur (som inte har så mycket med skog att göra utan kom till på sjuttiotalet eftersom jag var den ende gurran som inte bodde i stan - alltså måste det vara i skogen) eller om dom blivit tagna av skogsbränder och annat sådant.

Som lite teknikshow kan det väl passera. Njae, kanske inte ens det. Krämarnas uppfattning om hur det ser ut i verkligheten är ändå lite intressant. Och vissat kan man handla från Farnell. Det har jag gjort sedan den tiden de var instrumenttillverkare och det händer fortfarande.

Kolla https://extra.farnell.com/se?utm_source ... ent=468x60 för ett par goda skratt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

vibr (trådstartaren)

#41 » 11:29:44, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack i synnerhet till nimrod_pro och skogsgurra för värdefull input.

Jag har klockat sågen lite och kommit fram till att matning framåt kan behöva göras på 90 sek (4m) varpå returen gärna får göras på 5-10sek. Har en drivskiva på 90mm och därmed borde en matningsmotor snurra 5 - 60rpm. Hastighet framåt behöver man alltså kunna strypa ner till i alla fall 5 rpm utan att tappa för mycket effekt då det är här det kan gå lite tungt. Tror ni detta är görbart? Ser att nimrod_pro har en motor på 54w och 52rpm. Varvtalet känns verkligen passande. Testar gärna med denna motor om den är till salu. Skickar ett direkt-pm om det.

Jag lägger en beställning på skogsgurras förslag på H-brygga. Något tips om lämplig strömförsörjning för denna applikation?
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

skogsgurra

#42 » 12:03:28, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par 12 V ackar räcker nog länge. Häng in en amperemeter och gärna ett motorskydd.

Men annars funkar det bra med https://www.electrokit.com/produkt/ps13 ... 13-8v-30a/ om du ändå handlar hos ElectroKit.

Där kanske spänningen inte räcker till. Beror på motorns märkspänning. Då kan du titta på ett labaggregat 0-30 V och dubbla 3 A utgångar som kan parallelkopplas och den ena kanalen är master för den andra, som "slaviskt" följer mastern. Med 6 A och 24 V får du tilgång till nästan 150 W och det kan vara bra men också vara en risk om du har en motor som inte klarar det. Då kan du dra ner strömgränsen till säkra värden.

Själv skulle jag leta reda på en trafo med 18 V sekundär, en 26 A brygga (på kylplåt) och hänga på ett par tusen uF elektrolyt. Eller mer. Välj lite högre spänning än 24 V. 35 eller 50 V blir bra. Elektrolyter kostar inte så hemskans mycke. Så där kan man gödsla lite.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimrod_pro

#43 » 17:03:29, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goggla på Mean well, gör en hel mängd olika nätaggregat till hyfsade priser.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Andy80

#44 » 12:17:02, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller just nu på att såga fram virke med farsans el-logosol. Den har inte elektrisk framdrift, utan man får veva manuellt. Som jag upplever det är det inte i sågningen den största tiden finns att spara, snarare i hanteringen av tunga stockar. Man skulle haft en kran eller nått monterad i anslutning till sågverket.

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

bhf87

#45 » 20:23:53, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Las projektet på is? Jag är grymt nyfiken då jag har ett logosol m7. Dock med motorsågen.

Jag är sugen elektrisk sågning. Finns det ideer på hur man kan montera en elmotor på motsvarande släde som motorsågen sitter fast på?

Ursäkta trådkapen!

Bild
Bild
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se