Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Matarrulle prima hm-2

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

ante.b (trådstartaren)

#1 » 21:07:08, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har en scheppach prim hm-2 hyvel och klyvsåg?
Har problem att plasten på matarrullarna har lossnat och måste bytas, hur skruvar man loss dem?
Är det värt att köpa nya ?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



anders.lagerqvist

#2 » 12:44:34, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja,

(Mycket sent svar)
Jag har precis införskaffat nya rullar till min HM1, inte gratis (fanns på plano maskin Umeå).
Ska byta i helgen, jag fick en instruktion på hur man får isär (och ihop) det hela.
Återkommer med rapport...
Är maskinen bra i övrigt... tja din prio... rullarna kostar drygt 1200kr styck inkl. moms.
anders.lagerqvist
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:35, 10-09-2021
Sverige
Maskin: Verkstads maskiner

bmi430

#3 » 16:41:50, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma problem med min HM2-hyvel. For iväg ett regn av plastbitar sist jag skulle använda den.

Finns en tråd på byggahus.se med rubriken "Trasig matarvals Scheppach HM1" där någon använder hydraulslang (saxat ur tråden: "Fick sen tag i 1 meter oljetryckslang från Hydroscand. 25 mm inv och 37 mm utv, vilket lirar bättre med dimensionen på inmatningsvalsen. Kostar enligt uppgift 150:- per meter.
Planhyvlingen fungerade utmärkt med den lösningen.")

Jag har tänkt prova detta och faktiskt frågat den måttligt hjälpsamma personalen på lokala Hydroscandbutiken efter slang som skulle passa, men utan artikelnummer fick jag inte någon hjälp. Sen blev hyveln stående... Men det lät som en smart lösning tycker jag för de är orimligt dyra de där rullarna.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se