Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Lågt i tak och ont om plats

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera träbearbetning här

Crankshaft (trådstartaren)

#31 » 19:46:35, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns en Meber av samma storlek som min (500mm), fast lite äldre, till salu på Blocket: https://www.blocket.se/dalarna/Bandsag_ ... ?ca=11&w=3
Ser väldigt fin ut, men priset 14' + moms = 17.5' känns lite väl högt. Fast pruta bör man, annars dör man (ekonomiskt) /gammalt (stads)djungelordspråk/. Jag gav 10' för min (nyare) version, och det kändes fullt OK.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del



Crankshaft (trådstartaren)

#32 » 09:49:11, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft skrev:"På allmän begäran" tänkte jag lägga ut lite fler bilder på min verkstad (under ständig utvecklig uch uppbyggnad) och mina maskiner. Jag har som sagt lågt i tak och ont om plats (åtminstone om man vill ha rejäla grejor), så då får man vara lite listig. Därför börjar jag med den "tråkigaste" delen, nämnligen spånsugeriet "i vardande".

Detta hade jag redan från början bestämt att placera i ett separat utrymme under altanen utanför verksta'n (med ännu lägre takhöjd). Tanken är att ha en lucka som öppnas för återcirkulation av luften under den kalla årstiden (så att verksta'n inte blir utkyld). På samma vis kommer det att finnas en lucka till uteluften, vilken man öppnar på sommaren. Syftet är att minska dammet som inte fastnar i filtersäcken så mycket som möjligt.

Till att börja med hade jag en Jula/Classe spånsug, men den var för klen. Så när jag jag och brorsan hittade varsin Felder AF22 på Blocket så slog vi till. Därmed pågår nu montage , bygge av vägg, installation av luckor, isolering, osv. I utrymmet (men helt avskilt och med varsin egen dörr från utsidan) kommer även att finnas plats för kompressor och centralsug (så minskar jag buller, damm och platsbehov i verksta'n ytterligare).

Nedan några bilder från projektet just nu.

Vill man ha stos med många anslutningar finns det inte så mycket att tillgå från Felder. Ett bra och överkomligt alternativ är då denna stos från Morenten/Logosol, men då måste man fixa någon form av adapter.
Bild


Till att börja med tänkte jag svetsa något, men till sist blev det tre lager MDF med fräst spår för tätning med vanlig fönsterlist.
Bild


Passningen provas.
Bild


På plats. Gallret står där luckan till verksta'n skall tas upp. Den nya väggen kommer att byggas ungefär där fotografen står. Taket får isolering, utom precis ovanför filtersäcken (där det då blir för lågt, så lite värmeläckage får jag stå ut med). Under spånsugen står kåpan till en 7.5 kW spånfläkt. Detta var ett impulsköp, vilket visade sig vara lite väl stort för min verkstad. Tänkte lägga ut på Blocket så småningom (komplett fläkt med nästan ny motor, stativ och remdrift) för 3500:-, så skicka ett PM om du är intresserad.
Bild


Detalj. Många slangar, rör och håltagningar blir det.....
Bild


UPPDATERING JULI 2017

Tänkte att det kunde vara på sin plats med en liten uppdatering. Som synes går det sakta (bl a p g a samtidigt Attefallsbygge), men (förhoppningsvis) säkert framåt. Väggen byggd, med separate dörrar för kompressor och centralsug. Dessa kommer inte att ha nå'n förbindelse med själva spånsugeriet (man vill ju inte fylla kompressorn med damm)

Innertak isolerat och panelat, men saknar ännu lite lister. Över spåsugsäcken endast en bit liggunderlag (men det är ju väldigt liten yta), p g a dålig takhöjd. Till vänster galler för återcrkulation till verkstad (vinter) och till höger galler till det fria (sommar). Båda kommer att förses med luckor för att reglera detta.

Återstår luckor, lister, kompressorutrymme, centralsugutrymme, eluttag/belysning, samt inbynnad av rör/slangar till pool till höger. Mera spånsugrör skall (givetvis) också in. :svettas: .

Bild
Bild
Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

olle olausson

#33 » 23:20:31, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hitta manualen Du la upp om Ideal bandsåsblads svetsen.
olle olausson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:04, 03-05-2010
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580
BM-Volvo 650
Volvo-BM 700

Crankshaft (trådstartaren)

#34 » 23:47:36, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle olausson skrev:Jag kan inte hitta manualen Du la upp om Ideal bandsåsblads svetsen.


Hej Olle. Prova här: Ideal BSS/EBS016 bandsågbladsvets manual

Borde funka...

/Crankshaft
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

olle olausson

#35 » 19:02:25, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TACK för manualen till bladsvetsen. Olle
olle olausson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:04, 03-05-2010
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580
BM-Volvo 650
Volvo-BM 700


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se