Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Lågt i tak och ont om plats

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera träbearbetning här

Crankshaft (trådstartaren)

#1 » 20:49:03, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar inte bare mek utan även snickeri, så det gäller att förse sig med maskiner för båda områdena. Ibland går det att kombinera, t ex pelarborr, men för det mesta gäller separata grejor. Har man samtidigt lågt i tak (och ont om plats) kan det ibland krävas lite finurlighet för att få allt på plats, i synnerhet om man vill ha rejäla doningar.

Nedan några bilder på min nya (beganade) bandsåg från italienska Meber (tillverkar åt bl a Ejca, som inte ens orkar "branda" längre: http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog_new.pdf). Som synes var det med viss skräckblandad förtjusning jag reste underverket till upprättstående. Som tur är sitter mina lysrörsarmaturer i "fack" i taket, så genom att demontera en av dessa så gick det till sist (om än med viss botten/takkänning) att få sågen på plats med hjälp av block och talja.


Bild
Bild
Bild
Bild

Lite intressant med bandsågar är att nästan alla som tillverkas i Europa, traditionellt kommer från en handfull fabriker runt staden Carpi i norditalien (Agazzani, Centaurio, ACM, Meber, Sagittario, ...), vilka sedan "brandas", "finjusteras" (mer eller mindre) och förses div yttre attribut av mängder av firmor (Ejca, Felder, Laguna, Hema, Lurem, Panhans, ...). Klart fall av märkesmystik således, i synnerhet som de flesta märken använt olika underlev genom åren. Dessutom har några upphört (t ex Sagittario) och andra blivit uppköpta (t ex har Panhans köpt Agazzani, och flyttat tillverkningen till Tyskland), men i stort består situationen.

Se'n finns ju alla som tillverkas borta i Kina, men det är ju en helt annan historia (i många olika avseenden)...
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del



jonnordvall

#2 » 03:01:06, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin verkstad och fin bandsåg. Vår verkstad är allt jonsered från stenålder. Men rejäla prylar som funkar fin:)
Sååå trångt va det väl inte. Men du är välkommen med som baxare på brukens stoppveckor efter det där provet;)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

ja-bond77

#3 » 07:18:10, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som den restes från värsta hållet. Från andra hållet hade hörnets avfasning givit en lägre maxhöjd. Och kanske ännu lägre om man vält upp den från sidan då foten är smalare den vägen... Men lysröret hade knappast klarat sig oberoende... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Crankshaft (trådstartaren)

#4 » 09:29:31, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Ser ut som den restes från värsta hållet. Från andra hållet hade hörnets avfasning givit en lägre maxhöjd. Och kanske ännu lägre om man vält upp den från sidan då foten är smalare den vägen... Men lysröret hade knappast klarat sig oberoende... :klia:


Jo, det är riktigt att den restes från "värsta" hållet. Det beror på att sågen transporterades över tomten och in i verksta'n "på rygg", eftersom det ger minst risk för skador. Väl inne i verksta'n hade jag tänkt "rulla" sågen över på sidan, för att därefter resa denna. Då hade jag inte ens behövt utnyttja ett "fack" och inte heller demontera lysrör. Däremot hade jag behövt demontera bordet på bandsågen, plus att det ju alltid finns risk att något går sönder vid en sådan "rullning". Därför gjorde jag en kontrollmätning och kom då fram till att det nog skulle gå (om än på gränsen) att skippa "rullningen", om jag demonterade armaturen (vilket åtminstone inte var svårare än att demontera bordet). Som väl var stämde detta, även om det som synes blev lite färgskrap i taket (inte på sågen).

Höjden var f ö det viktigaste skälet till att jag letade just efter en Meber. De flesta bandsågar tillverkas ju som sagt runt Carpi, och är väl i stort likvärdiga. Meber skiljer sig dock lite, genom att deras sågar är något lägre än övriga. Eftersom jag ville ha en såg med 500 mm hjul var detta därmed det enda märke som skulle funka. Jag var t o m nere och hälsade på i deras fabrik under en resa till Italien. Fick även ett bra "fabrikspris" på en ny såg, men med transport och övrigt strul med villkoren, så blev det ändå för dyrt. Så jag väntade nå't år tills det dök upp en bagagnad på Blocket, så därmed löste det sig riktigt bra till sist. :hurra:

Här är f ö en bild från fabriken:

Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

DennisCA

#5 » 08:05:13, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, ser ut som direktdrift med motorn? Har den en frekvensomvandlare för styrning av hastigheten kanske?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#6 » 08:18:35, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft skrev:".....Höjden var f ö det viktigaste skälet till att jag letade just efter en Meber. De flesta bandsågar tillverkas ju som sagt runt Carpi, och är väl i stort likvärdiga. Meber skiljer sig dock lite, genom att deras sågar är något lägre än övriga. Eftersom jag ville ha en såg med 500 mm hjul var detta därmed det enda märke som skulle funka. Jag var t o m nere och hälsade på i deras fabrik under en resa till Italien. Fick även ett bra "fabrikspris" på en ny såg, men med transport och övrigt strul med villkoren, så blev det ändå för dyrt. Så jag väntade nå't år tills det dök upp en bagagnad på Blocket, så därmed löste det sig riktigt bra till sist. :hurra:....."


DET kallar jag seriöst inköp!

Lite nyfiken på resten av verkstaden...

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Crankshaft (trådstartaren)

#7 » 21:53:58, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Intressant, ser ut som direktdrift med motorn? Har den en frekvensomvandlare för styrning av hastigheten kanske?


Hej Dennis!

Nej, det är remdrift. Om du kollar på andra bilden från verksta'n så ser du navet (med fyra justerskruvar) rakt under motorn.

Jag gillar verkligen min nya bandsåg. Den går tyst och mjukt som en smekning och nästan helt utan vibrationer (vilket ju brukar vara det största problemet med bandsågar). Detta gäller nog i o f s de flesta "Italienarna" från trakten kring Carpi (Agazzani, Centaurio, ACM, ...), så att det blev Meber beror bara på takhöjden.

Samtidigt noterar jag (helt ovetenskapligt) att det verkar gå en gräns mellan "hobby" och "proffs" vid just 500mm hjul. Min gamla Ejca (också "brandad" italienare) med 400mm hjul var inte dålig, men vibrerade väldigt mycket i jämförelse med den nya (som är mycket tyngre och nästan "rock solid")
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft (trådstartaren)

#8 » 22:19:29, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:
DET kallar jag seriöst inköp!

Lite nyfiken på resten av verkstaden...

/Peter R


Hej Peter!

Kul att du gillar min verkstad. På snickerisidan finns förutom bandsågen från Meber följande "större" maskiner:
- Felder KF700 såg/fräs-kombination
- Felder AF22 Spånsug
- Casadei 350mm rikt/planhyvel
- Solberga träsvarv (samtliga lager bytta och motorn renoverad, men målning och yttre uppfräschning återstår)
- Strands S25 Pelarborr
- Svesa 450mm skivputs (står ännu i garaget och väntar på "inflyttning")
- Jabi långbandsputs/kantputs (väntar nu på att byggas samman med elektriskt höj/sänkbart bord för bekväm inställning)

Samtliga maskiner köpta begagnade. Felder, Arboga och Strand är tämligen moderna, medan övriga är äldre (antingen renoverade, under renovering, eller i väntan på renovering)

Dessutom en DeWalt byggsåg, vilken så småningom skall ersättas med en Festo Kapex. Utöver detta ganska mycket handmaskiner för bygg och snickeri (de flesta Festool).

På metallsidan finns bl a:
- Modig HF 190 metallsvarv
- Arboga pelarslip
- SDR borrslip
- ESAB Pinnsvets 250A
- AGA Gassvets

På önskelistan står en metallfräs, men då måste jag först bereda plats genom att skära ut oljetanken.... En MIG-svets saknas oxo, men nå't skall man ha att sukta efter...

Skall försöka lägga ut lite bilder men hinner inte ikväll, så jag nöjer mig med en bild på när KF-700 maskinen spelades ned för backen till verksta'n.

Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

PeterR

#9 » 22:39:00, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ger mersmak!

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Crankshaft (trådstartaren)

#10 » 22:25:34, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"På allmän begäran" tänkte jag lägga ut lite fler bilder på min verkstad (under ständig utvecklig uch uppbyggnad) och mina maskiner. Jag har som sagt lågt i tak och ont om plats (åtminstone om man vill ha rejäla grejor), så då får man vara lite listig. Därför börjar jag med den "tråkigaste" delen, nämnligen spånsugeriet "i vardande".

Detta hade jag redan från början bestämt att placera i ett separat utrymme under altanen utanför verksta'n (med ännu lägre takhöjd). Tanken är att ha en lucka som öppnas för återcirkulation av luften under den kalla årstiden (så att verksta'n inte blir utkyld). På samma vis kommer det att finnas en lucka till uteluften, vilken man öppnar på sommaren. Syftet är att minska dammet som inte fastnar i filtersäcken så mycket som möjligt.

Till att börja med hade jag en Jula/Classe spånsug, men den var för klen. Så när jag jag och brorsan hittade varsin Felder AF22 på Blocket så slog vi till. Därmed pågår nu montage , bygge av vägg, installation av luckor, isolering, osv. I utrymmet (men helt avskilt och med varsin egen dörr från utsidan) kommer även att finnas plats för kompressor och centralsug (så minskar jag buller, damm och platsbehov i verksta'n ytterligare).

Nedan några bilder från projektet just nu.

Vill man ha stos med många anslutningar finns det inte så mycket att tillgå från Felder. Ett bra och överkomligt alternativ är då denna stos från Morenten/Logosol, men då måste man fixa någon form av adapter.
Bild


Till att börja med tänkte jag svetsa något, men till sist blev det tre lager MDF med fräst spår för tätning med vanlig fönsterlist.
Bild


Passningen provas.
Bild


På plats. Gallret står där luckan till verksta'n skall tas upp. Den nya väggen kommer att byggas ungefär där fotografen står. Taket får isolering, utom precis ovanför filtersäcken (där det då blir för lågt, så lite värmeläckage får jag stå ut med). Under spånsugen står kåpan till en 7.5 kW spånfläkt. Detta var ett impulsköp, vilket visade sig vara lite väl stort för min verkstad. Tänkte lägga ut på Blocket så småningom (komplett fläkt med nästan ny motor, stativ och remdrift) för 3500:-, så skicka ett PM om du är intresserad.
Bild


Detalj. Många slangar, rör och håltagningar blir det.....
Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Molnia

#11 » 22:42:22, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

härlig tråd, påminde mig om när jag skulle ha in en av de 2 bandsågar jag "kom över" (den lilla jonsereden på tror det var..700hjul har jag tänkt sälja..)
jag fick plocka ner övre hjulet för att få in den genom dörren och under en stålbalk. sedan monterades hjulet på och sticker nu delvis upp i bjälklaget till höskullen..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Crankshaft (trådstartaren)

#12 » 22:54:22, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Just sån't gillar jag.

Jag vet inte hur många gånger jag hört folk (särskilt professionella snickare) säga "det går inte". Till viss del har de rätt, på så vis att det nästan alltid tar tid att göra "special". Skall men se'n betala någon för arbetet så blir det "ekonomiskt omöjligt". Gör man däremot jobbet själv är det ju en helt annan sak (och förbaskat roligt att chockera med det "omöjliga")...
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Molnia

#13 » 23:14:35, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

spammar din tråd med ett par bilder.. :mrgreen:
Bild
Bild
Bild


Bild
det mest förargliga är att jag inte kommit längre än fått den på plats, elen har inte blivit inkopplad och blad har inte köpts sedan jag fick in den.
men har man cnc på jobbet så klarar man mkt ... :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Crankshaft (trådstartaren)

#14 » 23:23:52, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt!

Dessutom är det ju inte "min" tråd, utan ännu trevligare ju fler som deltar och bidrar. "The more, the merrier"
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

BM 4 ever

#15 » 23:26:14, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia, jag tycker hjulen ser stora ut på traktorn , :off_topic: är det originaldimension ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se