Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Klyvsåg från Chemnitzer Werkzeugmachinenfabrik

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 21:57:01, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En massa människor verkar tycka att det här projektet är intressant så jag tänkte dela med mig litet. I hopp om att inspirera andra att renovera och modernisera gamla kvalitetsmaskiner i stället för att skrota dem.

Jag köpte den här klyvsågen för 20 euro inklusive pålastning. Den stod invuxen i en videbuske bakom ett gammalt fähus. Klingdiametern är 60 cm och sågdjupet strax över 20 cm. Tillverkningsåret är 1885.

Jag fick en ny klingaxel och en gjutmodell svarvad och smälte ut de gamla babbitslagren och göt nya. Gjutmodellaxeln är 0,3mm undermått så jag smidde skavstål och skavade lagren till passning. Tillverkade ett lock för hålet i bordet där gamla flatremskivan hade stuckit upp och en spånkåpa.

Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



heimlaga (trådstartaren)

#2 » 21:59:44, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkade ett nytt anslag och anpassade sågen för kilremsdrift

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#3 » 22:05:00, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en 7,5 kW Strömberg motor för 60 euro på skroten. Den är sannolikt tillverkad 1951. Bytte lager i den och gick igenom allting både invändigt och utvändigt.
Snyggade upp skenorna som motorn löper på och monterade dem på en träbädd. Tillverkade ett heltäckande remskydd. Har börjat tillverka ett modernt klingskydd.

Bild
Bild
Bild
Bild

Sågen skall användas i yrkesbruk så jag bygger allting så det skall uppfylla moderna krav och vara säkerhetsmässigt jämförbart med nya CE märkta grejor.

8 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft

#4 » 22:07:17, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt projekt! Gillar verkligen att se nå't som de flesta skulle betrakta som skrot, uppstå likt fågel Fenix ur askan.

Jag har ju bl a renoverat några gamla Clio tvåhjulstraktorer, och i verksta'n är nu en gammal Solbergasvarv på gång. Alla lager bytta (inkl de i motorn), så nu gäller lätt avplaning av bädd, puts och lack. Återkommer när det hänt lite mer!
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

gute84

#5 » 23:11:13, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad fin den vart då


det här att köpa på skroten funkar ju nästan aldrig för mig skrotar nu förtiden krossa ju allt direkt så att det kan köras till återvining anurlunda på andra sidan havet?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

heimlaga (trådstartaren)

#6 » 20:46:03, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att det finns fler som uppskattar snickerimaskiner med kvalitet. En solbergasvarv skulle verkligen vara toppen att ha.... men svarvning ger inga större pengar så svarv ligger långt bort i min investeringskö......

Nu har jag provmonterat hela mekanismen för klingskyddet. Själva skyddet blev jag tvungen att göra om fullständigt innan allting passade. Skruven som man ställer höjden på blev för lång så den skall kortas för att få ned veven på bekvämare höjd.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft

#7 » 22:29:02, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, kul projekt. Du funderade aldrig på att byta till kul lager också (sär skrivningen av siktlig :smile: )?

Tja, en äldre Solbergasvarv i "renoverbart" skick behöver ju ju inte kosta en förmögenhet. Några lusentappar + en till för lager och färg borde räcka....
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga (trådstartaren)

#8 » 22:58:41, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft skrev:Som sagt, kul projekt. Du funderade aldrig på att byta till kul lager också (sär skrivningen av siktlig :smile: )?

Tja, en äldre Solbergasvarv i "renoverbart" skick behöver ju ju inte kosta en förmögenhet. Några lusentappar + en till för lager och färg borde räcka....

Plus två till för frakt till Finland..... plus tiden som jag borde satsa på att få igång vertikalfräsen...... svarvdrömmarna får vänta.

Nej det är inte alls kul att bearbeta om de gamla lagerhusen så exakt att det blir kul att köra med kullager som faktiskt snurrar. Att kapa bort lagerhusen och bulta dit moderna lagerbockar men det skulle bli på tok för ostadigt. Skall det vara en maskin så skall det vara en ordentlig och stadig maskin..... och därför blev det babbits. De gamla lagren var klart och tydligt original från 1885 så de nya lär ju hålla några år.
Jag har 48 kilo babbits i lager att ta till ifall såglagren blir uppnötta i förtid.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft

#9 » 00:02:31, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

heimlaga skrev:Att kapa bort lagerhusen och bulta dit moderna lagerbockar men det skulle bli på tok för ostadigt.


Hur menar du? Nu blev jag konfunderad :klia: . Självklart tycker jag att det är riktigt cool och berömvärt att du kör de gamla lagren med ny babbits, men vad hade (rent tekniskt) varit problemet med kullager? Så ser ju alla moderna maskiner ut, utan att det blir ostadigt.... Blir det för vekt kan man ju sätta mer än ett lager (med visst avstånd emellan) på varje sida...

heimlaga skrev:Plus två till för frakt till Finland..... plus tiden som jag borde satsa på att få igång vertikalfräsen...... svarvdrömmarna får vänta.

OK "Tänkte inte på det...."
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga (trådstartaren)

#10 » 08:17:17, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker så att jag har en rågjuten yta under bordet och så har lagerbockarna rågjuten yta och stora avlånga bulthål och ganska liten anliggningsyta. En sådan konstruktion fjädrar under belastning. Kvalitetsmaskiner brukar normalt ha lagerhusen gjutna i samma stycke som stommen eller specialtillverkade lagerhus med stor planfräst anliggningsyta och styrstift av just den här orsaken.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft

#11 » 10:09:00, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, när jag nu kollar på konstruktionen lite noggrannare förstår jag vad du menar. Färdiga sågspindlar går nog att hitta, men inser problemet med infästning/stabilitet. Dessutom inte helt gratis... Möjligen hade befintliga lagerhus kunnat anpassas till nållager, samt spårkullager i blindänden för axialkraften, men mycket jobb.

Hursomhelst ett jättefint jobb!

När det gäller träsvarv, så finns ju finska tori.fi. Kollade lite (tack Google translate!) och det kom ju upp en hel del på sorvi. Dock ingen Solberga, men det finns ju uppenbarligen tid... Faktum är att jag hade det omvända förhållandet när jag skulle köpa min Meber bandsåg. Det första nappet fick jag faktiskt i Finland, men transportstrulet omöjliggjorde affären. Lyckligtvis dök det upp en i Sverige så småningom, även om det tog lång tid (tror nästan 2 år). Inte heller den nästgårds, men vill ha nå't så får man omaka sig, så jag körde Stockholm - Skanör (~2 x 65 mil) med släp. Lite om projektet här: Lågt i tak och ont om plats
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft

#12 » 12:15:55, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om min Solbergasvarv här: Renovering av Solberga träsvarv. Har nu köpt nytt vred och täckplatta (mest för syns skull) till omkopplaren för start och högt/lågt varvtalsområde (1-0-2 polomkopplare enl "Dahlanderprincipen"). Nu återstår som sagt lite puts (inkl lite spackel för bästa utseende där slöjdelevena ristat sina "bomärken"), samt lack. Siktar på klar nu i sommar, men det kan ju komma annat emellan (vilket det ofta gör :svettas: ).
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga (trådstartaren)

#13 » 17:14:30, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant projekt den där solbergasvarven och trevligt att du gjorde en ordentlig renovering. Hur gick det med varmgången i variatorn? Hittade du orsaken?
Bandsågen din har jag redan läst om. Riktiga grejor!

Ja det brukar finnas massor av svarvar på tori.fi och findit.fi och nettikone.com men det mesta är skrot eller hutlöst dyrt. Faktiskt så kan det löna sig att hämta en svarv från Sverige. Just nu finns faktiskt en bra svarv för 690 euro i Kurikka som är inom rimligt hämtavstånd men kassan tryter.

Jag har faktiskt en gammal svarv som ligger i lidret sönderplockad på en hylla. Jag köpte den för 15,50 euro av gänget som rev Labors gamla lager i Vasa. Hur den hade hamnat där vet jag inte. Problemen är att gängan på spindelnosen är alldeles uppnött så det krävs en ny spindel. Ny spindel resulterar antagligen i att babbitslagren måste gjutas om....... och så är innergängan i pinolen fördärvad så hela den tappen med morsekona i ena ändan och gänga i andra ändan måste bytas..... och så behöver jag få tag på två trappremskivor...... jag har nämligen ingen lust att börja köra med flastremstransmission..... nu ser du väl varför jag låter andra projekt gå före svarvrenoveringen :sad:
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft

#14 » 17:45:08, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

heimlaga skrev:Intressant projekt den där solbergasvarven och trevligt att du gjorde en ordentlig renovering. Hur gick det med varmgången i variatorn? Hittade du orsaken?

Nja, jag tror att jag måhända hade spänt remmarna lite för hårt. Tyvärr står svarven lite trångt till just nu (det är därför tråden heter "Lågt i tak och ont om plats"). Desutom finns inte spånsugrör framdraget dit ännu, så jag har inte testat så mycket mer. Räknar dock med att röja upp och snygga till i samband med att jag slutför renoveringen, så då får vi se...

heimlaga skrev:Ja det brukar finnas massor av svarvar på tori.fi och findit.fi och nettikone.com men det mesta är skrot eller hutlöst dyrt. Faktiskt så kan det löna sig att hämta en svarv från Sverige.

Varför så mycket dyrare i Finland?

heimlaga skrev:IJag har faktiskt en gammal svarv som ligger i lidret sönderplockad på en hylla. Jag köpte den för 15,50 euro av gänget som rev Labors gamla lager i Vasa. Hur den hade hamnat där vet jag inte. Problemen är att gängan på spindelnosen är alldeles uppnött så det krävs en ny spindel. Ny spindel resulterar antagligen i att babbitslagren måste gjutas om....... och så är innergängan i pinolen fördärvad så hela den tappen med morsekona i ena ändan och gänga i andra ändan måste bytas..... och så behöver jag få tag på två trappremskivor...... jag har nämligen ingen lust att börja köra med flastremstransmission..... nu ser du väl varför jag låter andra projekt gå före svarvrenoveringen :sad:

Då ser vi fram mot en renoveringsberättelse när anda och tid faller på :grin: .... Ärligt talat övervägde jag att byta spindeln, men kom fram till att den gamla faktiskt dög ganska bra (i synnerhet som en ny är okristligt dyr...)
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga (trådstartaren)

#15 » 20:24:53, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under kriget blev mycket industri förstörd av bombningar och ännu mer blev förstört av dåligt underhåll och oskicklig arbetskraft. Då kriget tog slut var allting nedkört i botten och sedan skulle det betalas krigsskadestånd. Staten tvingades finansiera krigsskadeståndet med att klippa alla pengar i landet och trycka mer pengar utan täckning och så beslagtog man maskiner och fartyg och fraktade dem till Ryssland. Alla resurser som fanns gick åt till att bygga upp metallindustrin och skeppsvarven och leverera krigsskadestånd. Eftersom hela landet var bankrutt tvingades man införa extremt stränga valutarestriktioner som hindrade all import utom det allra mest nödvändiga. Traktorer och bränsle till dem var bland de få saker som fick importeras för så många hästar hade stupat i kriget att matförsörjningen riskerade att krascha. Först 1952 var krigsskadeståndet betalat och läget kunde småningom börja normaliseras. Det tog länge.

Eftersom inga maskiner kunde importeras för att ersätta allt som hade förstörts så blommade det upp en massa mindre tillverkare som byggde maskiner av bristfällig kvalitet av vad material som fanns att få vid sidan av krigsskadeståndsleveranserna. Naula och Koneteko är två exempel men det fanns hur många som helst. Mycket gick på svarta marknaden med smör som valuta. Först i mitten på 50-talet började det finnas ordentliga maskiner att få tag på men det gick ända in på 60-talet innan alla snickerier hade pengar att köpa ordentliga maskiner för och importen riktigt kom igång. Då blev det ofta begagnade maskiner från Sverige.
Allt det där ledde ju till att det finns färre gamla maskiner i dag och minskat utbud höjer priset.
Dessutom är det någonting i den finska kulturen som säger att alla reparationer måste göras med slägga och skärbrännare och att alla maskindelar som inte absolut behövs skall skruvas loss och kastas bort.

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se