Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Tillbehör, Stenberg 600

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera träbearbetning här

Creek

#16 » 20:22:41, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra pris, han kanske bara tyckte illa om mig ;)
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...



tugo (trådstartaren)

#17 » 20:00:20, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt nybeställda riktanhåll kommer på tisdag. Bilder på det så fort jag har anhållet i min hand. Så länge: 2 bilder på min stenberg 600, som enligt granne levererades ny 1947. Kan förstås alltså vara förra årets modell vid leveransen.
Bild
Bild
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

tugo (trådstartaren)

#18 » 12:32:50, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Anhållet kom idag. Ser mycket bra ut. Åkesson sysslar närmst med en kulturgärning som tillhandahåller orginaldelar till en maskin från fyrtiotalet (även om den åtminstone tillverkades in på sextiotalet i den senaste versionen). NOS till fyrtiotalsmaskiner, hur ofta springer man på sådant?

2 personer gillar det här inlägget.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Creek

#19 » 13:32:53, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah det är en KET1 du har där. Enligt katalogen fans den mellan 48 och 50, sen kom den jag har KET2 50-55, sen kom KEV 55-68 som heimlaga har en. Det är iallfall vad Stenbergs Maskinbyrås katalog säger.
Den tidigare modellen av 600'a maskinerna 45-48 ser helt annorlunda ut och är deras första maskin, helt med flatremmar.

Jag ska sälja min KET efter som planhyveln inte är något att ha på dessa maskiner och den nu mest används som fräsmaskin.
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

tugo (trådstartaren)

#20 » 14:49:30, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Creek. Du skriver att du inte tycker att planhyveln fungerar så bra på den maskin du har. Det borde då gälla alla modeller, eller hur, eftersom de fungerar på samma vis oavsett årgång. Vilken är den största bristen tycker du? Jag har inte så stor erfarenhet av 600:an, men tycker att 310:an som jag har använt mycket funkar jättebra.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Creek

#21 » 23:28:37, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tugo skrev:Hej Creek. Du skriver att du inte tycker att planhyveln fungerar så bra på den maskin du har. Det borde då gälla alla modeller, eller hur, eftersom de fungerar på samma vis oavsett årgång. Vilken är den största bristen tycker du? Jag har inte så stor erfarenhet av 600:an, men tycker att 310:an som jag har använt mycket funkar jättebra.


Ett par saker, det som skiljer en KET mot en KEV, KER, KES och mot 300modellerna på KLC, KLE, etc, är ganska mycket. Problemet med KETn är framförallt fastsättningen av plantillsatsen på den lösa sidan, det handtaget som ska användas för att spänna fast plantillsatsen slits lätt och lossnar lätt. Även det övre handtaget för att låsa med är svårt att dra parallellt med utmatningsbordet. Om vi istället tittar på en KEV så har den en skruv som håller fast plantillsatsen, så även 300modellerna KLC och KLE.
Vidare så går det inte på KET modellerna att rikta utmatningsbordet i någon riktning mer än upp och ner. Det går att göra på de senare maskinerna KEV och KLC.

Sedan har vi det där med att hyveln är uppochner. Ett vanligt problem är att ämnet kilar fast sig mellan planbordet och utmatningsbordet om maskinen är mista glapp, vilket alla de gamla är.

(Sen har jag en 400 rikt och en 700 plan så jag behöver inte min kära älskade hatade stenberg)
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

Creek

#22 » 23:30:55, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde skriva att mitt största problem med Stenbergs maskiner är att ratten för att höja och sänka är på fel sida av hyveln samt att det bortre låset av planhyveln på en KET inte går att låsa när man passerat 18mm planhyvling, då går kedjan till matarverket emot, är skyddet på så kan man inte låsa efter 28mm
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

tugo (trådstartaren)

#23 » 09:41:01, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha Creek, det verkar vara som att hållit på en del med Stenberg och jag tackar för de utpekade bristerna som jag får hålla koll på när det är dags att börja snickra. Har man som du tillgång till en rejäl rikt och en rejäl plan så är ju det oftast att föredra förutsatt att man har plats. Framtiden för min 600 är lite oviss. Jag har inte för tillfället någon plan på att göra mig av med den, men det kan tänkas att den åker ut i ett sågskjul jag har utanför verkstaden och att den får stå till tjänst med grovbearbetning, klyvning, riktning, planing. I stället får min 310 flytta in på verkstaden. Med tanke på det jag har tänkt att hålla på med så räcker den, tillsammans med de andra maskiner jag har, gott och väl till.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Creek

#24 » 11:37:43, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika bra att vara ärlig tugo, men det är en bra maskin, jävligt bra! Dom klarar det mesta. Jag har min till möbelsnickeriet men den har blivit utrangerad som överflödig nu när jag har alla maskinerna som lösa. Det är också skönt att slippa bygga om maskinen mellan moment. En sak jag stört mig som fan på är att man måste ställa om hyveln så fort man ska såga eller fräsa. Du kan till exempel inte klyva nått längre en en meter om inmatningsbordet inte står i liv eller över utmatningen och tvärt om vid fräsen. Det går således inte att "spara" en inställning.
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

tugo (trådstartaren)

#25 » 16:16:49, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du tar upp är ju det vanliga trasslet med kombi - eller kanske det vanliga trasslet med snickeri: Man har glömt att köra igenom en bit, eller så fördärvar man en bit och behöver en ny. Då är det trist att inte ha kvar inställningen. Det är ju helt klart bättre ur den aspekten att ha separata maskiner. Men man kan ju ha en kombi i första hand som rikt, och sedan ha de andra funktionerna i reserv.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Creek

#26 » 10:39:50, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du kommer älska och hata din stenbergare lika mycket som jag tugo, Mest kärlek, men ibland blir man bara förbannad på den.
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

heimlaga

#27 » 22:20:44, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Jag har haft fullt upp några dagar och fått fram min KEV bakom en hög virke men under tiden du tugo ha fått skaffat ett riktigt riktanhåll. Hur gick det med justerbordet? Har du hittat något eller behöver du fortfarande bilder och mått? Nu är mitt justerbord tillgängligt.

Vad det gäller Creeks kritik mot Stenbergare kan jag bara kommentera min KEV som jag har snickrat en hel del med som bisyssla/deltidsarbete under ett par års tid. Efter att ha totalrenoverat hela maskinen och gjort vissa moderniseringar. I sitt förra liv hade den planhyvlat så mycket virke det hade nötts en svacka i planhyvelbordet....bland annat.
Dessutom uppgraderade jag skydden så att de någorlunda skall fylla dagens säkerhetskrav.

Min bedömning är att KEV är den överlägset bästa maskinen som går att få in på 1x2,5 meter golvyta. Av allt som finns på marknaden. Givetvis har tillverkaren tvingats göra en mängd kompromisser för att pressa in 4-5 stora maskiner i en liten kompakt kropp och därför har KEV många svagheter jämfört med om man köper en 600mm rikthyvel och en 600 mm planhyvel och en vertikalfräs och en fullstor justersåg. De svagheterna är priset man får betala för kompakt format.

-Som rikthyvel är den fantastiskt bra. Enda nackdelarna är att kuttern bara har två bett så man måste mata litet långsammare än med en 3 eller 4 betts kutter och att justerskruvarna som man skruvar ut betten med när man byter bett måste skruvas från motsatt sida av kuttern. Då min makin var ny och saknade spånsugskåpor gick det enkelt att komma åt ställskruvarna underifrån men nu då den har spånkåpor måste man vrida kutterna fram och tillbaka då man justerar in betten.
-Som planhyvel är den hyfsad men inte riktigt bra. Planhyvlingen upp och ned fungerar skapligt men den kräver mer teknik och tålamod än en rättvänd separat planhyvel. Sedan man har lärt sig konsten går det. Virket man planhyvlar har en tendens att bli 0,2-0,3 mm tunnare närmast ändorna men med träning kan man minska problemet. Jag har planer på att utvidga verksamheten och då blir det sannolikt dags att komplettera stenbergaren med en fullstor separat planhyvel av industrimodell.
-Som justersåg är den bra för sin storlek men den blir aldrig annat än en liten justersåg utan lutbar klinga. Jag sågar hellre på stenbergaren än på en separat justersåg i samma storleksklass men givetvis skulle en fullstor Panhans eller Steton eller en gammal Wadkin PK eller Jonsered vara mycket bättre. Den korta rörelsen på justerbordet är en nackdel med stenbergaren och det lilla sågbordet en annan nackdel. Någon gång skulle det vara bra att ha lutbar klinga men jag klarar mig bra utan den finessen.
-Som fräs är stenbergaren bra för sin storleksklass men hela fräsen är ganska liten och det finns inte riktigt något utrymme för att montera matarverk. Jag fräser hellre på stenbergaren än på någon liten Hammer eller Morten eller vad folk bjuder ut men jag har helt klart behov av en kraftigare fräs med större bord och möjlighet att montera matarverk. Dessutom är fräsen den maskinen som är drygast att ställa in så jag vill gärna kunna spara inställningarna på den. Därför har jag skaffat en Jonsered FM-C med tanke på ett framtida större snickeri......men i förra veckan ramlade jag över en billig l'Invincibile T160 som dessutom har lutbar spindel och den fick följa med hem.

Som du ser är Stenberg KEV en maskin med både goda och dåliga sidor. En perfekt maskin för avancerade hobbysnickare och småskaliga deltidssnickare men när verksamheten växer ännu mer så växer man ur sin stenbergare och måste komplettera med separat planhyvel och separat fräs åtminstone.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

tugo (trådstartaren)

#28 » 11:03:42, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej heimlaga!

Jag tar tacksamt emot ett par bilder och mått på justerbordet och armen som sitter under och bär bordet. Jag har lite annat att stå i just nu men det vore fint att ha bilder och mått tillgängliga om jag någon dag får för mig att sätta igång. I allt väsentligt så håller jag med dig i ditt inlägg och tar till mig de brister du observerat vid jobb i din maskin. Själv, som jag skrev tidigare, så funderar jag på att flytta ut 600:an till ett kallförråd där den får finnas till hands för grovbearbetning och istället ta in min 310:a. Jag har alltså jobbat rätt mycket med 310:an, inte just den maskin jag har nu, utan andra exemplar. Vad jag noterat är den största bristen planhyvepelaren, som sitter i vägen om man vill klyva ned skivmaterial. Jobbar man mest i massivträ så blir bristen inte så uppenbar eftersom man oftast jobbar med smalare arbetsstycken. Det samma gäller planhyveln, alltså att två limfogar om 300 mm med lätthet kan limmas ihop, och då klarar man sig fint med 310 mm kutterbredd. En fördel med kombi är ju egentligen att om man får på ett matarverk, så har man ju matarverk på såg hyvel och fräs samtidigt. Jag har ett matarverk liggandes som jag sneglat lite på för att bygga något fäste att sätta det på kombin. I dagsläget så verkar det bäst att sätta det på ett separat fäste utanför utmatningsbordet inte långt från pelaren till planhyveln. Skruvar man det direkt i bordet så kommer det helt enkelt i vägen vad det verkar. För egen del vad gäller kombisågens begränsning, så finns i verkstaden en Altendorf med slag ca 2400 mm, en rätt gammal sak, sen sjuttiotalare men i fint skick. Går inte att tilta klingan, men det finns rits. Den sågen klarar jag mig bra med.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

heimlaga

#29 » 12:04:02, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har utrymme för din KET 600 så skall du absolut behålla den i verkstaden och flytta ut den lilla i förrådet. Det handlar inte bara om hyvlingsbredd. Tyngre och stabilare stomme och kraftigare fräs är andra fördelar.....och så större sågbredd förståss.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga

#30 » 18:33:52, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer bilderna:

Bild
Bild
Bild
Bild
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se