Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Jonsereds cirkelsåg v

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

Gudu (trådstartaren)

#1 » 06:38:50, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Jonsereds cs-v justersåg från 1930 och undrar om det finns kvar några fler. Vore kul att utbyta lite erfarenheter om klenoden.

Det är en rejäl pjäs på många hundra kilo. Västra halvan av bordet är skjutbar. Det finns två klingor, en kapoch en klyv. Å bilderna nedan spår jag taklister. Eftersom den är gammal och anpassad till extern remdrift är det bordet som lutar istället för klingan. Det fungerar faktiskt bra om man har träbiten man är rädd om på nedsidan, den ramlar ner från klingan när man sågat igenom. Alla anhåll saknades, så dem här jag gjort nya i aluminium. Det som sitter på justerbordet har jag ingen bild på just nu.

Det finns en hel del liknande maskiner i usa, så förebilden kommer nog därifrån. Speciellt en Tannewitz type B, är lik. Den intresserade kan läsa mer på owwm.org, sågtypen heter dual arbor tilting table saw.

Bild
Bild


Bild



Bild
Gudu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:43, 13-09-2011
Ort: kungälv/mellerud
Maskintyp: Traktor



heimlaga

#2 » 22:13:45, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant maskin!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den där modellen. Hur fungerar det där systemet med två klingor? Är det någon sorts svängbar boggilåda som klingaxlarna är monterade på?

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Gudu (trådstartaren)

#3 » 22:40:06, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är faktiskt väldigt bra att snabbt kunna byta mellan kap och klyvklinga. Förbättringsarbete jag har framför mig är fler anhåll, att kapklingans remskiva har slitits snett någon gång med följd att det vibrerar lite, justerbordet är lite oplant. Men det har faktiskt rätat sig något sedan jag justerat rullarna. Rätar gjutjärn sig?

Efter en del vedermödor med remlås som slitits sönder över de små remskivorna och en felplacerad motor har jag nu flyttar motorn och investerat i en ändlös rem och det var det verkligen värt. Skönt att slippa slamret när låset rullar över alla trissorna. För att få ditt remmen fick jag montera ner i princip hela sågen. Enligt någon hemsida är det bättre verkningsgrad plattrem än kilrep. Bra går det i alla fall.

På owwm finns flera liknande. Du är med där tror jag mig ha sett under mina tysta studier i bakgrunden. :-) något med någon motor.

Här är en film där man ser hur den roterar när han byter klinga även om man inte ser själva trumman. Men det finns fler filmer om dessa underverk på youtube.

https://youtu.be/u1t5l1HbQRw
Gudu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:43, 13-09-2011
Ort: kungälv/mellerud
Maskintyp: Traktor

heimlaga

#4 » 23:43:03, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn som har spänts snett kan ibland räta ut sig åtminstone delvis då spänningen släpper.

Du borde hitta på ett anhåll som du kan använda på båda sidorna av klingan så skulle du inte vara tvungen att låna rikthyvelanhållet från Stenbergaren då du skall klyva i vinkel.

Knepigt system med två klingor. Säkert bra att ha........ jag drömmer om en av de där litet nyare Jonsered justersågarna med lutbar klinga. En sådan skulle passa mina behov men utrymme och kapital fattas än så länge.

Ja.... jag är med på owwm men tyvärr håller de mest på med amerikamaskiner där.

Vad kostade den ändlösa remmen?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Gudu (trådstartaren)

#5 » 06:46:40, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du kände igen hyvelanhållet. Det fungerade bra. Har ett i trä till den sidan också. Lite experimenterande. När man klyver rakt vill man ha det till höger och när man klyver snett, till vänster, så ämnet går fritt från klingan. Som sagt, det fungerar faktiskt bra med lutande bord. Var skeptisk i början. Det kan inte bli permanent upplagsplats heller...

Jag har rullbockar som jag flyttar och höjer och sänker så det passar som stöd in och ut. Men golvet är inte rakt och igår märkte jag att det regnade in. :-(

Ändlös rem var ungefär samma som rem och lås. Totalt har jag lagt ner mer pengar på rem än på såg. Pris ca två tusen tror jag det var, har förträngt, sågverksrem kallades det tror jag.

Klingor är billigt, jämfört med Sverige, att köpa i Tyskland.
Gudu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:43, 13-09-2011
Ort: kungälv/mellerud
Maskintyp: Traktor

Creek

#6 » 12:32:38, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dräggel dräggel dräggel! Har du också hela justerbordsdelen?
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

Gudu (trådstartaren)

#7 » 12:57:15, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej men ritningarna finns ju...

1 person gillar det här inlägget.
Gudu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:43, 13-09-2011
Ort: kungälv/mellerud
Maskintyp: Traktor

Gudu (trådstartaren)

#8 » 15:59:54, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite nyare variant:

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Gudu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:43, 13-09-2011
Ort: kungälv/mellerud
Maskintyp: Traktor


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se