Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Lamellfräs

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

AN (trådstartaren)

#1 » 23:33:43, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blivit lite intresserad av lamellfräs. Tror det är rätta namnet, jag tänker på de som kallas kexmaskin.
Finns det många system? Har alla tillverkare sitt eget? Stora kvalitetsskillnader på maskiner och kex?
Verkar inte så vanligt med Plugg-maskiner, tror jag bara sett Mafell.
Fördelar/nackdelar mellan plugg och kex?
Kex kan väl användas i tunnare material, då de bygger mer på bredden än djupet?
Kexen är väl pressat trä, är pluggen det också?

Blir det starka fogar, som man kan använda i kraftigare möbler? Kanske bara att gå upp i dimension på kex?

Någon med erfarenheter som kan berätta mer?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Toost

#2 » 23:46:37, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag hade fritt med pengar hade jag satsat på en Dominofräs. Vad jag vet är det bara Festool som har än så länge.
Konceptet är typ mitt i mellan kex och plugg, den styr i den platta riktningen men inte i den smala ( obegriplig beskrivning eller hur ?)
Kika på den här videon så tror jag det klarnar. Det finns olika tjocklekar på "chipsen".
Jag har en Skil kexfräs som nog var den sämsta maskin jag köpt. Den är sned från fabrik. Hela nosen på maskinen är dessutom i plast som flexar om man trycker för hårt, och så landar spåret fel.
Snålheten bedrar visheten.
https://www.youtube.com/watch?v=GYW_9MgSp6Q

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

heimlaga

#3 » 20:48:07, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du ha starka fogar så är det gammaldags fyrkantiga tappar och tapphål och slitsar som gäller. Plus bladningar och sinkningar.
De går att göra antingen långsamt med enkla handverktyg eller snabbt med vertikalfräs och bandsåg och stämborrmaskin och sinkmaskin.

Både kex och rundtapp och domino är billighetsalternativ som har utväcklats för att förbilliga massproduktion av mindre hårt belastade delar. Sedan har man satt igång storskalig marknadsföring i syfte att inbilla amatörer att de traditionella fogarna är omöjligt svåra och så får man sälja hobbymaskiner. De här surrogatfogarna har användningsändamål där de duger bra men om du uttryckligen söker starka fogar är de totalt fel.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se