Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Slipmaskin för vertikalfräsbett

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 21:33:20, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag fick den här maskinen färdig i kväll och tänkte att mitt bygge kanske kan inspirera någon annan. Det handlar om en slipmaskin för att vässa profilbett med pålödda snabbstål.

Utgångsmaterialet var en fabriksgjord slipjigg från 1950-talet som jag kom över för 4 år sedan. Den var monterad på en hemgjord slipmaskin som var bara skräp.
Bild

Från början monterade jag den på en kinesisk smärgel men kinaskräpet höll i 15 minuters lätt arbete innan den överhettade. Enligt importören förväntas inte en hobbymaskin hålla längre än så. Även om det står på märkskylten att den skall tåla 30 minuters arbete på full belastning. Då jag tog isär den visade sig rotorn dessutom vara påpressad på en orund axel så att hela rotorn är excentrisk. Därifrån kom vibrationerna. Fan ta kinaskräpet.....och tillverkaren.... och importören.
Bild

Eftersom det trots envist sökande inte gick att hitta en billig begagnad kvalitetssmärgel med tillräckligt mycket utrymme mellan motorn och slipskivorna bestämde jag mig för att bygga en på lågbudget. Det skall vara två slipskivor så man kan slipa moteggs oberoende av om det är överbett eller underbett.

Motorn är en Strömberg trefasmotor från 50-talet. Remskivorna och lagerbockarna och drivremmarna och stålet till axeln och en del skruvar och annat smått och givetvis de elektriska komponenterna är nya. Resten är fynd från de lokala skrothandlarna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Såhär såg den ut innan jag kopplade det elektriska. Tyvärr har jag inga bilder av den med elsystemet färdigt.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



tortap

#2 » 22:09:26, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge. Trevlig färg på den också. Har den någon färgkod?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

heimlaga (trådstartaren)

#3 » 22:32:19, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tänkt att vara samma gråa som kroppen på en gammal Massey-Ferguson och en massa andra maskiner i min ägo. Det blir mindre svinn om man målar många saker ur samma burkar.
Färgen heter Tukkurila Unica Specialalkydfärg och kulören heter CH10,7 GX23,6 OM5,0
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Stridis2

#4 » 23:52:54, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge. Såg riktigt proffsigt ut efter att du fått på färgen. Jag gillade remskyddet i framkant. :thumme:

Kan du inte ta lite bilder med vertikalfräsen monterad i slipen? Skulle vara intressant att se och få förklarat hur du slipar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

heimlaga (trådstartaren)

#5 » 11:58:20, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev bara en snabb provkörning för att se att allting fungerade och inga bilder.
Nu har jag redan en l'Invincibile T160 vertikalfräs sönderplockad i småbitar på golvet........ men nästa gång jag slipar fräsbett skall jag försöka minnas att posta bilder och förklaringar.
Det är bråttom att få all utrustning i skick tills jag skall börja producera på allvar.

Här är i alla fall en bild av slipmaskinen med elektriciteten installerad.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se