Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs

58 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera träbearbetning här

63an

#16 » 23:08:01, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir fundersam varför du ställde frågan...Men ett är säkert å de är att spänningen på brickorna måste momentdras, antagligen därför att de blir varmt när du kör! Fråga inte om momentet :vissla:
Jättebra om man tar foton när jobbet drar ut på tiden då behöver man aldrig fundera hur de var ihopsatt! :photograph:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



heimlaga (trådstartaren)

#17 » 23:27:14, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför jag ställde frågan....för att jag inte visste....... men sedan funderade och funderade och funderade jag. Provade ditt förslag och det blev väldigt glappt. Funderade ännu mer......och såhär blev det om alla delar skulle gå åt och lagertrycket bli rimligt.

Momentdras? Det finns ingen mutter att momentdra. Både locket och bottenplattan är monterade dikt mot spindelhylsan och brickorna ger lagertrycket..... hoppas jag?

Jag vet hur det var monterat då jag köpte fräsen men det syns på nötmärkena att det har varit monterat på många olika vis genom åren. Lagren är bytta minst tre gånger förr och de hade ju inte ens satt dit rätt sorts lager de senaste gångerna.
Förövrigt hade samma personer haft isär en massa annat också och skruvat ihop det fel. Bland annat var spindeln inte justerbar i höjdled för att någon hade skruvat dit luckan med för långa skruvar som stack ut på insidan.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

63an

#18 » 09:44:10, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också funderat! Ska de egentligen vara några brickor i lagerläget? Ser ut som att de spänner yttre lagerbanan nu, tänk om de hamnat där efter första ingreppet i lagerbyte? Som jag skrev ska de där brickorna normalt dras med moment å kan ex.vis sitta på motorer (topplock) ...Nu får du fundera på vad som är OK i ditt fall om lagret ska ha ett spel eller inte :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

v240tic

#19 » 15:59:10, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tallerkenfjærene er der for å gi forspenning på vinkelkontaktkulelageret. De skal sette ytterringen i press nedover i dette tilfellet. Har ingenting med momenttrekking å gjøre i dette tilfellet.
http://www.skf.com/my/products/bearings ... index.html
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

63an

#20 » 16:02:43, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja de blir ju i alla fall förutbestämt "moment" om de monteras rätt! Å inte är slitet i tidigare liv :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#21 » 16:38:52, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

heimlaga (trådstartaren)

#22 » 02:04:01, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det är så slitet att axialtrycket skall påverkas nämnvärt.

Brickorna skall finnas där det fick jag veta av en som har en likadan maskin. En lokal lagerexpert som tittade på delarna sade samma sak som v240tic.
Nu är det bara att hoppas att jag fick dit dem i rätt ordning och rätt väg vända.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#23 » 09:54:41, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kommit underfund med varför monteringen blev så komplicerad. Jag borde antagligen ha monterat spindelhylsan först och sedan spindeln.

Nåja....resultatet blev ju det samma.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#24 » 21:12:43, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är hela mekanismen monterad. Bordet är inte på plats ännu för att det skall bli lättare att montera det elektriska.
Bild

Anslaget kom från fräsaren i fredags så jag började arbeta med det i stället. Första skedet är att borra hål som sedan skall kapas och filas till avlånga hål för bultarna som håller anslaget i bordet.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#25 » 21:44:36, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag överansträngde en nyvaknad muskel i vänsteraxeln med filandet så jag blev tvungen att föra bort anslagskroppen och få de avlånga hålen frästa.
Retsamt. Utgifter är alltid ett problem av vad slag de än är.
Muskler som har krampat konstant i 13 år överansträngs lätt då man har gymnastiserat liv i dem...... och ibland går kroppsrenovering och maskinrenovering i otakt.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#26 » 21:55:18, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit litet delar till Suvaskyddet. Mässingsstumpen hittade jag i en soptunna i då jag var i tonåren och den skall bli mässingskutsar inne i lederna. Den som spar han har.

Själva leden är en bit 40x40mm förkantjärn som jag har borrat ur men lämnat en 20mm tjock gavel i andra ändan och så borrade jag hål för stängerna och filade hålen sexkantiga. Sexkantstängerna hittade jag på skroten.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#27 » 22:58:12, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små framsteg nästan varje dag:

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#28 » 23:14:40, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag arbetar vidare med anslaget. Nu filar jag avlånga hål för bultarna som håller de rörliga anslagshalvorna. Bultarna är M16x1,5.
Då jag håller på med sånt här skulle det vara härligt att ha ordentliga maskiner för metallbearbetning men pengarna fattas.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#29 » 15:04:02, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fräsningen på anslagskroppen hade misslyckats litet men nu har jag filat och skavat kanterna till bättre passning. Jag vill inte skylla på fräsaren för han gjorde så gott han kunde med en bit som var svår att spänna upp i den maskinen han har och det var enkelt att finjustera det sista för hand.

Jag slipade ett hårdmetallskavstål med 70 grader eggvinkel för att det skall skära loss spånorna ordentligt. Sannolikt är eggvinkeln någon grad för spetsig men någonstans måste man börja prova sig fram.
Med den vanliga 100 graders eggvinkeln för gjutjärn hoppar stålet över spånan när man skavar blötjärn.
Bild
Bild

För att komma vidare med arbetet behöver jag en bred maskinlinjal i hanterbar längd. Jag köptev en sådan för en eller två euro på Juthbackamarknaden för ett par år sedan men den visade sig vara misshandlad och både krokig och hackig. Eftersom jag inte har råd att köpa en ny skavade jag den gamla linjalen rak. Nu har jag litet dålig reda på toleranserna men när jag smörjer på skavfärg på planskivan så tunt att inte hela ytan på linjalen skall bli blå så blir avfärgningen så svag att man inte ser hur man skall skava. Vad jag har förstått innebär det toleranser i storleksklassen 0,05mm. Det duger för mina behov just nu.

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#30 » 22:17:37, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev tvungen att fila och skava utsidan plan så att brickorna på bultarna inte skall klämma fast. Det är väldigt drygt att plana en såhär stor yta för hand men det går när man är tvungen.
Bild

Såhär långt har projektet kommit nu. Luckan ovanpå kuttern passade inte som planerat så jag gjorde en ny.

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se