Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 22:15:23, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt började med att jag köpte den här vertikalfräsen på konkursauktion. Fick ett kopierbord på köpet och lyckades sälja det för ett hyggligt pris så fräsen blev billig. Den är sannolikt tillverkad i slutet på 1960-talet men är förvånansvärt modern med lutbar spindel.

Som vanligt går projektet på extrempressad lågbudget med det mesta materialet hopsamlat på skrothandlarna i trakten och slutresultatet skall duga för industriellt bruk.
Det är ju meningen att folk i min livssituation skall vara snälla apatiska socialbidragsproffs som glor på såpoperor i TV och går på sysselsättningskurser och uppfyller den negativa stereotypen av en som inte vill arbeta och inte bryr sig och helst också missbrukar...... och uppfyller man inte den stereotypen försöker de styrande tvinga en dit med fattigdom och påtvingad egendomslöshet som vapen.
Lyckligtvis får jag bo billigt hos föräldrarna och tack vare att jag var skuldfri och hade litet besparingar och litet säljbara grejor så går det att få loss litet småpengar.
Ryggen förbättras sakta men säkert men det är ett flerårigt projekt att bli arbetsför igen. Under tiden använder jag den lilla arbetsförmåga jag redan har till att renovera maskiner. Går "till arbetet" varje dag och arbetar tills ryggen blir för trött. Så jag inte tappar arbetsrutinerna och så jag kan starta företag och skaffa mig arbete när jag blir så frisk att jag klarar någotsånär heltid. Sakta men säkert blir arbetsdagarna längre.

Nu hoppas jag att någon av er som läser det här skall känna sig uppmuntrad och se att fattigdom och sjukdom ändå kan gå att vända till företagsamhet...... kör hårt!


Nåja..... här är utgångsläget:
Bild

Först började jag tillverka delar till anslaget. Av skrot och udda delar köpta på traktens skrothandlar. Själva kroppen består av en bit 18mm plåt och två stumpar av en gejder till en gaffeltruck. De vingformade delarna vid sidorna är av en stump 200x200x20 vinkeljärn. Skruvarna med handtag kommer från ett restlager vid en nedlagd verkstad...... och så vidare
Bild
Bild

De mindre insatsringarna till bordet hade försvunnit men jag hade en sats från en mindre fräs. De hade kommit med en hög maskindelar jag köpte en gång. En kamrat som har metallsvarv svarvade en ring som passar mellan den innersta ursprungliga ringen och den lilla ringsatsen. Den är svarvad av en bit 25 mm plåt från skroten.
Bild
Senast redigerad av heimlaga 22:33:42, 18-01-2017, redigerad totalt 2 gånger.

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



heimlaga (trådstartaren)

#2 » 22:23:50, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en specialnyckel att skruva loss spindeln med.
Bild
Maskinen med bordet borttaget
Bild
Någon träskalle hade slitit sönder kopplingsplinten på motorn och slagit en bit ur remskivan. Alla elektriska kablar är ruttna så att isoleringen smular sönder och faller bort. Lyckligtvis är trådarna inuti motorerna i bättre skick.
Skicket var minst sagt slitet. Någon har skruvat väldigt mycket med den här maskinen utan att kunna göra det ordentligt. Gubben som senast hade servat maskinerna i företaget verkade veta vem den skyldige är men jag tycker att skammen är tillräckligt straff utan namns nämnande
Bild
Bild
Luckan frampå oljetråget var fastskruvad med för långaa skruvar. Därför kärvade spindelrörelsen.
Bild
Senast redigerad av heimlaga 22:49:59, 18-01-2017, redigerad totalt 2 gånger.

3 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#3 » 22:27:37, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att börja demontera och renovera bit för bit

Motorn till höj-sänk mekanismen
Bild
Lagerhuset för höj-sänkveven
Bild
Såhär demonterar man frässpindeln om ryggen är skraltig
Bild

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#4 » 22:31:07, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snäckväxeln till lutningsveven
Bild
Snäckväxeln till höj-sänk-rörelsen
Bild
Jag fick en begagnad kopplingsplint av en pensionerad motorlindare och gjorde en fästplatta så den passar trots annan hålbild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#5 » 22:40:28, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyrenoverade delar började samlas på hög
Bild
Nymålad maskinstomme
Bild
Bild
Snäckväxeln för höj och sänkrörelsen hade ingen smörjning och visade tecken på begynnande nötning. En granne gjorde en enkel fixtur och satte upp den i svarven och svarvade ett spår för en filtring så vaselinet inte skulle falla ned i oljetråget. Sedan borrade jag in smörjnippor på lämpliga ställen.
Jag har också förbättrat smörjningen på flera andra ställen på maskinen
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#6 » 22:48:27, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera montering

Bild
Bild
Bild
Alla lager överallt är givetvis bytta mot nya FAG. Jag måste snåla men att behålla dåliga lager eller köpa kinalager som inte håller är att snåla på fel ställe när målet är professionell driftssäkerhet.

Sedan blev det dags för nya spindellager och där började problemen. Någon hade satt dit billiga kinesiska spårkullager. Tillverkaren i Italien påstpr att de har kastat bort all teknisk dokumentation på den här modellen.
Till slut fick jag hjälp av ägaren till en likadan maskin i USA. Han hade haft isär spindeln på sin en gång och hade bilderna kvar. Lagren var vinkelkullager med hög precision. De kostar en förmögenhet i mina pengar men jag lyckades få ihop pengar så jag kunde beställa dem...... efter mycket funderande.

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#7 » 22:55:56, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade svetsat några vinkeljärn tvärs över anslagskroppen innan jag svetsade ihop den för att hålla allting i läge och motverka svetsdeformationer.

För att få bort svetsspänningarna förde jag den till avspänningsglödgning och fick det gjort i utbyte mot en bullakrans.

Nästa stora bekymmer var att få anliggningsytorna planade men jag hade en fantastisk tur. En verkstadsägare som jag brukar anlita föreslog en bytesaffär och så hade jag plötsligt råd med bearbetningen.
Bild

Tänk vilken tur att det finns goda människor!


Det här är dagsläget men projektet fortgår i den takt som ryggen tillåter.

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

torbjorn_forsman

#8 » 00:07:41, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om ambitionsnivån är "som nytt fast bättre" :) Trevligt!

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

heimlaga (trådstartaren)

#9 » 23:24:07, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ambitionen är en bra maskin som skall hålla för 30 års yrkesbruk.

I dag har jag börjat putsa rosten av bordet. Ryggen orkade inte med hela på en dag så jag fortsätter i morgon.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

PeterR

#10 » 00:12:27, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt imponerande! Kämpa på så blir både fräs och rygg bättre än nytt..
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

heimlaga (trådstartaren)

#11 » 23:41:11, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har spindellagren kommit på plats. Precisions vinkelkullager tillverkade av IBC i England. De heter 7212.C.T.P2H.UL

Tyvärr har jag problem med fjäderbrickorna som skall förspänna nedre lagret uppåt. Någon tidigare lagerbytare hade satt dit dem i fel ordning och jag får dem inte att passa hur jag än gör.

Finns det någon som vet hur många brickor som skall vara där och i vilken ordning?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#12 » 23:16:22, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser nedre ändan på spindeln ut med vinkelkullager och en konstig specialbrucka och tre tallriksbricker som pressas ihiop när man skruvar fast bottenkransen på spindelhylsan.
Vet någon om jag har vänt brickorna rätt?
Bild
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

63an

#13 » 23:31:28, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De 2 som fjädrar mot varandra kan vara rätt men den till vänster platsar väl på andra sidan lagret, de är ju spännbrickor? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

heimlaga (trådstartaren)

#14 » 22:43:03, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror faktiskt att de är i rätt ordning eftersom de skall överföra kraft från en yttre tryckring som inte syns på bild till en bricka som är svarvad så att den trycker enbart mot yttre lagerskålen.

Sedan var jag ju tvungen att dra hela spindeln litet uppåt i hylsan och skruva fast övre gaveln med M10 muttrar emellan så att inte tryckbrickorna skulle halka in mellan tryckringen och ansatsen inne i hylsan innan tryckringen är fastklämd mot bottenplattan. Jag klämde fast tryckringen så den inte skulle falla bort under monteringen med en tillklippt och ombockad fjäder från en lövräfsa.

Bild
Bild

Sedan satte jag hela paketet på plats

Bild
Bild

Sedan var jag ju tvungen att lyfta hela paketet några millimeter med en utdragare och ett fyrkantrör för att kunna ställa in bottenplattan i läge så spindelhylösan föll ned i falsen och klämde fast tryckbrickorna.

Sedan kunde jag ta loss locket av spindelhylsan och ta bort de extra muttrarna och sätta dit de kortare skruvarna och skruva fast locket så att spindeln pressades ned och axialtrycket på vinkelkullagren blev rätt.

Oljehålen i spindelhuset och spindelhylsan och mässingslocket måste passa mot varandra så smörjningen fungerar. Därför måste alla delar vara rätt vridna.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#15 » 22:45:56, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också putsat rosten av bordet och målat det...... och haft två vilodagar för ryggens skull.
Bild

Jag pluggade några överflödiga hål i bordet med gängstångsstumpar som jag hade filat skruvspår i och som jag skruvade in från undersidan med mycket locktite på gängorna.

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se