Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Haffner beslagsmaskin

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera träbearbetning här

DennisCA

#61 » 15:13:31, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lacken väldigt känslig på de där trådarna? Det intryck jag fått är att den är ganska robust, då jag kollade andra grejer där dom lindar t.ex. elektromagneter. Lindade och pressade ihop härvan ordentligt och gjöt ihop den med lack. Jag tänkte den kan inte vara så klen den där tråden som tål allt det där...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



igelkottar

#62 » 15:30:54, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä,inte ömtåliga om de används på rätt sätt, pressning blir ju inga brott att tala om, utan
det som är viktigt är "fnurror" och skrapkanter där kan lacken brista. I alla fall förr särskilt de som utsatts för solljus länge. Hur lackerna är nu vet jag inte.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#63 » 16:26:33, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gång i tiden försökt mig på att mäta isolationshållfastheten hos lackad tråd (vet ej om den var enkel- eller dubbellackad). För korta pulser, typ åska eller elstängsel, klarade all tråd som jag testade minst 3-4 kV toppvärde.

En del lindningstråd har dock mycket klen lack som är lätt att nöta sönder, t ex om två trådar går i kors och nöter mot varandra där de kommer ut ur en transformatorlindning. Den sämsta tråden är den där lacken ska smälta bort av värmen från en lödkolv, så man inte behöver skrapa av den innan lödning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

heimlaga (trådstartaren)

#64 » 23:03:47, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har pappa hjälpt mig att löda fast trådarna i kollektorn och så har vi mätt resistansen i alla lindningar med multimeter.
Alla hör sig inom 10% variation på resistansen utom en lindning som hade 20% lägre resistans än medelvärdet.

Är det något fel på den eller kan jag tryggt sätta i stickorna och börja hartsa?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Rubert

#65 » 00:36:55, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mäter du resistansen?
Mäter du med en dvm (digitalvoltmeter) och liningsresistansen är låg så kan det lätt bli lite mätfel på grund av dålig kontakt mellan mätkablar och lindningstråden.
Om du har tillgång till en dvm och ett labbspänningsdon (med stabiliserad likspänning) med inställbar strömgräns så kan du lätt göra noggranna jämförande resistansmätningar.
Ställ labbdonets ytspänning på några volt.
Kortsluter labbdonets utgång och ställ strömgränsen en ström är garanterat lägre än vad lindningen tål.
Till exempel 100mA om strömjusteringen klarar att ställa så lågt värde.
Ersätt kortslutning en med lindningen och mät spänningen över lindningen med voltmetern på lindningstråden.
Enligt Ohms lag så gäller R=U/I men eftersom det här gäller att jämföra olika resistansen så skillnaden på uppmätta spänningar som är intressant. Den procentuella spänningsskillnaden är lika med den procentuella resistansskillnaden.
Mätprincipen kallas Kelvinkoppling och används när man har höga krav på noggrannhet.

-20% innebär att den lindningstråden är 20% kortare än medellindningarna och det verkar lite skumt och skulle få mej att fundera lite innan jag fortsatte projektet.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#66 » 09:06:23, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortslutna varv upptäcker man mycket säkrare om man har möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna, än genom att mäta resistans med likström.
En nödlösning kan vara att rigga upp en resistansmätning enligt Ruberts förslag men mata kretsen med växelström istället. Helst högre frekvens än elnätets 50 Hz , sådär 300-1000 Hz skulle vara utmärkt. Kan gå att frambringa t ex med tongenerator, eller med en dator med ljudkort och lämplig programvara.
Se dock till att den eller de multimetrar du använder, verkligen visar rätt vid den frekvensen. En del riktigt billiga digitalmultimetrar blir opålitliga över 60 Hz, men de flesta brukar ha garanterad noggrannhet åtminstone upp till 3000 Hz.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

heimlaga (trådstartaren)

#67 » 09:41:40, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte tillgång till såna där stömkällor och mätutrustningar.

Pappa som är gammal elingenjör mätte med en digital multimeter av dyrare sort. Av märket Fluke.
Han mätte från kollektorlamell till kollektorlamell. Om det är skillnader i kontaken borde det i så fakll sitta i lödningen för det var inga problem att få bra kontakt mellan mätaren och en rensvarvad lamell.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Rubert

#68 » 12:27:22, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lindningarna redan är anslutna till kollektorn så kan du säkert få bra kontakt vid resistansmätningen på de svarvade ytorna.
Letar du kortslutna varv så hade tillgång till en induktansmätare varit en bra lösning.
Kan inte Fluken mäta induktans? (L).

Edit: tillägg av text

Misstänker du dåliga lödningar så kan du använda den lösning jag beskrev tidigare men köra så hög ström du vågar med hänsyn tagen till dimensionen på lindnimgstråden.
Dåliga lödningar skulle kunna upptäckas genom att det blir ostabila mätvärde.
Har du inget labbdon så skulle det nog också fungera hjälpligt med ett 12V bilbatteri och ett lämpligt motstånd i serie som begränsar strömmen.
Att hitta ett lämpligt motstånd kan kanske vara ett problem.
Tänkbara kandidater skulle kunna vara värmeslingor i värme apparater.
En glödlampa som kanske är det första man kommer på är tyvärr ingen bra lösning.
resistansen i glödlampans glödtråd ökar med ca 10 gånger från kall till lysande.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

heimlaga (trådstartaren)

#69 » 22:25:57, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en känning av min gamla utbrändhet.
Att träna ryggen så här målmedvetet under lång tid och samtidigt utrusta ett småföretag på en investeringsbudget som inte skulle räcka ens till bandsågen för en vanlig företagare och samtidigt slåss med byråkratjävlarna som försöker tvinga mig att lägga om mitt liv till evigt egendomslös evigt arbetslös evigt kroniskt sjuk men jävligt välanpassad socialbidragstagare det blev bara för mycket.
Droppen som fick bägaren att rinna över var då min 34 år gamla Opel (den bästa bilen jag har råd att hålla mig med) fick körförbud och krävde tre veckors skruvande innan den gick genom besiktningen.
I förra fredags låg jag under täcket och skakade och grät. Lördag och söndag orkade jag bara vara uppe små stunder. Det tog en vecka innan jag kunde tänka och vara ute någotsånär normalt.

Jag fortsätter med ryggträningen och maskinrenoveringarna och jag fortsätter kriget mot byråkratjävlarna men för att orka med det har jag avvecklat en massa andra aktiviteter. Bland annat kommer jag inte att rapportera på forumet om mina renoveringar. Det är mer avslappnat att pyssla på när man inte rapporterar åt någon och bara man själv vet vad man gör.

Jag finns tittar in på forumet emellanåt och då jag mår bättre skall ni få höra hur det går med maskinerna.

Vi hörs!

14 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

magirus

#70 » 22:28:53, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
magirus
 

Stridis2

#71 » 23:13:49, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag beklagar verkligen, både ditt vägg-gående och att vi inte får dina fantastiska uppdateringar. :sad:
Du har väl sett tråden om utbrändhet? Kan kanske få något tips där.
Utmattningssyndrom, utbrändhet, gå in i väggen

Lycka till med allt! :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

heimlaga (trådstartaren)

#72 » 08:54:09, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinrenoveringarna börjar smått komma igång igen i det tysta.

Fast mest satsar jag på att kurera ryggen och utbrändheten. Den här bilden tog jag då jag var på väg hem med bil över isen från Mickelsörarna.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Toost

#73 » 10:46:28, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkelsörarna, - ännu en fantasktisk del av världen jag inte visste att den fanns.
https://www.google.se/maps/place/Mickel ... 21.7337839

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

heimlaga (trådstartaren)

#74 » 22:26:35, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ännu inte kunnat linda om motorn. Hjärnan klarar inte ännu av att hålla räkning på varven i härvorna så jag skjuter upp lindandet tills huvudet fungerar igen. Det blir bättre!

Däremot så är pappa på god väg med den övriga elinstallationen. I lådan finns det en huvudbrytare med nollströmsrelä och motorskydd. Jag bockade till ett entums vattenledningsrör och svetsade ihop den här armen som skyddar kablarna och har nödstoppet monterat på ändan. För att kunna bocka röret var jag tvungen att tillverka en massa nya delar till en Quick Bend rörbockare http://www.pwtools.fi/pdf/Bend%20esite% ... 1%20Mt.pdf av äldre modell som jag hittade på skroten. Hälften av delarna fattades men nu fungerar den igen.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#75 » 21:47:52, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elinstallationen är fädig i övrigt....... nu fattas bara fräsmotorn som väntar på omlindning.

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se