Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Haffner beslagsmaskin

85 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#31 » 22:18:52, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det alltså mineralolja. Den här maskinen kommer ju att stå stilla i månader mellan gångerna jag använder den.

Tack skall ni ha allihop!
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



Toost

#32 » 08:36:48, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du oljar den kedjan lär du få oljespill på träet du fräser i, och det vill du nog inte,
och då är frågan... Hur smörja "osynligt" ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

heimlaga (trådstartaren)

#33 » 20:53:14, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan är någon droppe oljespill inte så kritiskt bakom ett lås.


Nu har jag gjort litet framsteg med haffnern igen. Kedjesmörjsystemet fungerar igen och så har jag äntligen efter flera veckors funderande lyckats göra ett nytt fäste för tappen för spaken som manövrerar borrmotorn. Det gamla fästhålet på motorkroppen hade blivit så stort att det inte gick att använda längre.

Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#34 » 21:55:54, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en och en halv veckas stillestånd på grund av en hejdundrande förkylning jag jag börjat linda av ankaret till fräsmotorn och rita lindningschema.
Dagens resultat är en och en halv härva avlindad och kartlagd....av 26 härvor
Lyckligtvis bör det gå fortare då de första två är borta för då lossnar de andra lättare. Jag använder en lödkolv för att smälta loss en tråd i gången ur hartsresterna uppe vid kollektorn där jag inte kunde bränna bort hartsen för att inte förstöra kollektorn.

3 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Toost

#35 » 22:35:11, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det vara så att du småningom visar hur man lindar om en motor !?
Ser fram emot den tråden :-)

3 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

heimlaga (trådstartaren)

#36 » 22:17:58, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar det i samma tråd så är allt om Haffner SL100 samlat på ett ställe.

Tidigare hade jag ju brännt bort hartsen av ankaret och nu lindade jag av det.

Jag klippte av en härva i gången i den ändan som är längst från kollektorn. Sedan vek jag ut trådändorna och räknade dem och kontrollräknade för att få fram antalet varv i härvan.
Sedan drog jag försiktigt bort alla lösa trådstumpar mellan kollektorn och ankaret så att bara de två trådändorna som var anslutna till kollektorn fanns kvar. Jag tog loss dem försiktigt och följde dem till kollektorlamellerna som de var anslutna till. Vid behov använde jag en lödkolv för att värma loss trådarna ur kvarsittande harts.
På det här viset gick jag igenom alla 26 härvorna och ritade in härvorna och deras anslutningar till kollektorn på ett lindningsschema. Då schemat blev för trångt och plottrigt flyttade jag över på nästa schema och sedan på nästa så att jag började rita på följande schema där jag slutade på det förra.
Varefter jag ritade in härvornas anslutningar på schemat klippte jag bort dem.
Kollektorlamellerna och spåren i ankaret hade jag numrerat med OH-tusch och samma numror finns i schemorna.
Varje par härvor är utritade med sin egen färg så att det skall bli tydligt i vilken ordning härvorna kommer.

Tanken är att jag skall kunna linda ankaret på nytt enligt mina lindningsschemor så att det blir exakt likadant lindat som det var förr.

Nästa steg blir att rengöra ankaret och skaffa lackad koppartråd i rätt dimension och isoleringspapper att sätta i spåren och på ändorna av ankaret och kring axeln.
Kollektorn måste också rensvarvas.

Vet någon hur mycket tråd jag skall köpa?

Vet någon vad jag skall skaffa för harts att hartsa lindningarna med?

Vet någon hur man skall ställa till för att rensvarva en kollektor i vanlig metallsvarv? Jag har tyvärr ingen riktig kollektorsvarv.

Jag har aldrig förr lindat om en motor så jag är tacksam för alla goda råd från personer som har gjort det.
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

igelkottar

#37 » 11:36:12, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så mins jag inte alls vad det är för harts du ska köpa, men skulle tro att du kan ringa en
motorlindningsfirma och kolla och ev. köpa någon liter av dem. Beträffande räkna ut längd på tråd
så kan jag det inte alls, för vi körde bara från bobinen så många varv det skulle vara.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#38 » 18:06:42, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är att väga den tråd man skrotar bort från den gamla lindningen och köpa hem minst 20 % mer ny.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

heimlaga (trådstartaren)

#39 » 22:04:25, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De skickade med mig hela rullen hem och sade att jag skall komma tillbaka med det som blir över :grin:

De sade också att de sponsorerar tråden om jag lyckas få motorn att fungera :???:

14 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

igelkottar

#40 » 10:06:08, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vet de inte hur skicklig du är. :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

heimlaga (trådstartaren)

#41 » 20:57:03, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se om det lyckas...... men jag börjar tro att det skall gå.
I kväll har vi svarvat kollektorn.
Jag satte den ändan där kollektorn sitter mot svarvdubben och lyckades klocka in andra ändan med 0,03mm nogrannhet. Eftersom kollektorn kom nära dubben torde den vara centrerad med 0,01 mm noggrannhet.
Då man svarvar en kollektor skall man använda snabbstålsbett i svarven har jag fått lära mig.

Matarspaken till borrmotorn är också färdig. Jag smidde den av en axel från en hästdragen rullharv och svetsade på mer material där det behövdes.

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#42 » 19:58:19, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skall bli helt nya tvingar att hålla fast arbetsstycket med. De gamla var totalt försörda och konstruktionen var misslyckad.
Såhär långt har jag kommit
Bild
Skruven med handtag kommer från ett litet restparti som jag köpte billigt från en nedlagd verkstad. Ratten är från en stor vattenkran. Mutter och trapetsgängstång är nyköpta. 50x50mm fyrkantjärn hittade jag på skroten.

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#43 » 22:40:28, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollektorn är svarvad. Jag har skurit till isolerplattor till ankaret av en ackumulatorvattendunk. Isolerpappret är på plats och mellan axeln och de kommande lindningarna finns några varv isolertejp
Bild

Specialverktyg för fräsmotorprojektet. En skrapa att skrapa ned isoleringen och bort grader med mellan kollektorlamellerna. En krökt rits gjord av av en cykelspole för att rita av ankarets form på isolerplattorna med. En dorn att montera fjädrarna i glidholkarna med och en lång tunn skruvmejsel att justera kolhållarna med.
Bild

Tvingarna är färdiga
Bild

Jag har börjat linda ankaret till fräsmotorn. En rundmätningsjigg som jag kom över billigt begagnad är idealisk att sätta fast ankaret i då jag lindar. Den lackade koppartråden kommer från rullen till höger. Jag märket trådvecken som skakll lödas fast i kollektorn med numrerade tejpbitar så de kommer tuill rätt kollektorlamell.
Ett nervöst arbete. Jag är inte säker på att jag klarar det här på första försöket.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

ja-bond77

#44 » 22:59:46, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande! :buga:

Jag trodde plastfilmen man använder i en motor tål värme bra men hur är det med plasten från vattendunken då?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Rubert

#45 » 23:08:10, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja heja!
Det är roligt att det finns några sanna entusiaster kvar.
Lycka till !
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se