Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Haffner beslagsmaskin

85 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#16 » 21:15:56, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just det.....jag hade inte kommit att tänka på dem. De har ju en pensionär som extraknäcker i deras verkstad en eller två dagar i veckan..... jag skall tala med honom.
Fast tyvärr kan det bli dyrt.... får se om jag har råd.....
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



östemann

#17 » 21:21:36, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boris? Han gick i pension för ett tag sen så det är väl lika bra att prata med Klinkmann.Han brukar alltid ha en bra lösning på sånt där. :thumme:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

heimlaga (trådstartaren)

#18 » 22:18:51, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag talade med Klinkmann som sade att jag skulle tala med Johan.
Johan sade att ingen på Systemcontrol klarar av sånt där sedan gammelgubbarna gick i pension.

Jag har också hört med ett par andra företag i branschen och fått samma svar.
Tydligen finns det någon legendarisk figur österut i Finland som fortfarande lindar om ankaren men priset är skyhögt.

Jag skall försöka linda om det själv i samarbete med min farbror. Han är fortfarande ungdomlig och kvicktänkt och vet mycket väl hur man gör så han menade att om jag står för arbetet så klarar han att vara lärare och kvalitetskontrollant även om han har svårt att se vissa detaljer.

Jag hängde upp ankaret i en järntråd med kollektorn under vattenytan i en konservburk för att skydda isoleringarna i kollektorn och så brände jag försiktigt bort hartsen med blåslampa. Lindningarna var ju helt ingjutna i harts. Då jag har putsat bort litet sot och aska skall vi ta en titt på problemet tillsammans.
Johan på Systemcontrol lovade att sälja tråd och isoleringspapper.
Jag vågar inte tro att det här skall lyckas men min farbror säger att vi skall klara det.
Bild
Bild

Jag har också gjort en enkel utdragare och dragit ut statorn ur motorhuset så motorhuset skall gå att svetsa utan att överhetta statorlindningarna.
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#19 » 22:39:30, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också försökt balansera den lilla spånfläkten som jag nytillverkade. Bara centrumet var kvar av originalet. Den skall sitta på stämmotoraxeln och suga bort spånet ur stämkedjan och blåsa ut det till sidan.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

igelkottar

#20 » 11:08:12, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite grovt nu, för minnet kan svika lite och rätt namn på sakerna vet jag inte om det är,men ni kan säkert lista ut det. :mrgreen:

För länge sedan :vissla: när jag var med en motorlindare så sågade vi försiktigt av lindningarna i ena sidan sedan knackade ur dem med ett dorn en liten bit,
sedan tog vi ett snöre och knöt om några av lindningarna för att säkerställa att man kunde räkna antal varv som var lindat samt hur många fält den ska gå över. (detta gjordes med flera lindningar för att vara säker)
Sedan med en lindningsmalls hjälp så snurrades rätt antal varv upp och man stoppade strax innan och vevade s´det sista för hand på exakt rätt varv.
Med träkniv och något mera som jag inte minns :screwy:
så trycktes lindningshärvorna på plats efter att isoleringspapper och plast lagts på plats, överst så
tryckte man dit en trästav som trycktes in med handkraft först sedan med en liten hammare.
Skar bort överflödigt material och sedan på med harts.

Viktigt är att hartsa ordentligt (flödigt) innan den ska in ugnen, gradtalet vet jag inte. Putsning sedan :aaargh:

Edit:
Tillägg, givetvis ska den vara rätt kopplad innan hartset.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

heimlaga (trådstartaren)

#21 » 22:04:41, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om att kapa härvan och binda om med en garnstump så trådarna går att räkna och knacka loss härvan med dorn!
Det skulle jag inte ha kommit på själv.

Såvitt jag vet skall ett ankare lindas direkt på plats för annars får man inte in härvorna i spåren. ....... jag gissar att ni lindade trefasmotorer för där pekar ju spåren inåt i statorn så det är lätt att trä i färdiga härvor.

Vet någon vad man hartsar med nuförtiden?
Är det fortfarande värmehärdande harts som gäller?
Det kan jag förståss fråga vid Systemcontrol.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

igelkottar

#22 » 22:29:42, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer att det var 3-fas :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

heimlaga (trådstartaren)

#23 » 22:10:46, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit stillestånd med Haffnern en tid.
Jag har bytt lyftarmstappar och riktat stagen till trycksångsfästet på en stenkrok som jag kom över. Till stenkroken finns också ett löstagbart litet schaktblad som tillbehör.
Nu är den färdig så jag kan fortsätta med haffnern.

Bild
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

igelkottar

#24 » 10:03:57, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha bladet fjäderbelastat bakom eller höj och sänkbart med kolv?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

heimlaga (trådstartaren)

#25 » 13:24:03, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är en mycket enkel konstruktion. Man trär på bladet på krokspetsarna och skruvar fast med fyra bultar.
Så blir det ett surrogat för ett riktigt schaktblad. Fabrikanten tänkte tydligen på oss fattiglappar som inte har råd att köpa ett riktigt schaktblad.
Bild

Stenkroksprojektet är färdigt nu så jag kan fortsätta med haffnern.

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#26 » 21:46:12, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag igång med Haffnern igen.

Jag har lyckats bränna och skrapa fram lindningarna helt på ankaret till fräsmotorn utan att bränna sönder kollektorn. Nästa steg i den processen blir att försöka rita ett schema och börja linda av ankaret.

Nya skyddskåpan kring kedjan är färdig så när som på hållarna får den där glidande stången som skall minska urflisningen ur träet. Jag hittar inte stången och glidholkarna som jag hade hem från skroten. Korttidsminnet blev ju förstört av utbränningen för 8 år sedan.........
Bild

På tredje försöket åstadkom jag en välfungerande säkerhetshake som låser stämhuvudet i toppläge när man inte använder det. Någon hade tagit bort originalhaken men spärren i handtaget finns kvar i alla fall.
Bild


Jag har också börjat tillverka en ny kedjespännare av en bit 14x25mm kilämne som jag hittade på skroten. Originalet av blötjärn är alldeles förvridet och går inte att reparera.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga (trådstartaren)

#27 » 20:28:27, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya kedjespännaren är färdig. Den var litet tålamodsprövande att fila med tiondelsmillimeters nogrannhet.

Jag har också reparerar oljesmörjsystemet till kedjan. Det verkade fattas en backventilskula i oljepumpen så jag satte dit en lämplig kula men jag har inte provpumpat ännu.'
Vad skall det vara för kedjeolja? Biologiskt nedbrytbar motorsågskedjeolja eller vanlig miljöfarlig?
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

mordellio

#28 » 20:48:38, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog kört på vanlig kedjeolja. Biooljan har en tendens att kleta ihop om man inte använder grejorna så ofta. Har haft bioolja i motorsågen som jag använder kanske en gång per år och då brukar kedjan ha fastnat i svärdet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

Stridis2

#29 » 21:14:28, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det funkar,men om du inte vill ha motorsågsolja på dina träbitar kan du kanske använda rå linolja???
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#30 » 21:39:45, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man verkligen vill ha en olja som kletar ihop och limmar ihop kedjan, så ska man använda linolja eller annan oxiderande olja. Vanlig vegetabilisk sågkedjeolja är inte oxiderande, den brukar vara baserad på rapsolja eller något liknande, och har mycket mindre klet-tendenser.
De gånger jag har varit med om att motorsågkedjor har kletat fast är då man har blandat mineralolja och modern sågkedjeolja. Exempelvis om man har kört slut på kedjeolja i en motorsåg och nödfallssmort kedjan resten av dagen med första bästa sprayburk eller oljekanna med något oljigt i.

En grundläggande regel är att oljor som är bra att impregnera trä med, är olämpliga som smörjmedel. Vegetabiliska oljor som är bra att smörja med brukar ha det gemensamt att de inte duger för träimpregnering men däremot är ätbara - rapsolja, olivolja (kallades förr bomolja i smörjningssammanhang), solrosfröolja osv. Man bör dock tänka på att alla sådana oljor härsknar förr eller senare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se