Jag tar det i samma tråd så är allt om Haffner SL100 samlat på ett ställe.
Tidigare hade jag ju brännt bort hartsen av ankaret och nu lindade jag av det.
Jag klippte av en härva i gången i den ändan som är längst från kollektorn. Sedan vek jag ut trådändorna och räknade dem och kontrollräknade för att få fram antalet varv i härvan.
Sedan drog jag försiktigt bort alla lösa trådstumpar mellan kollektorn och ankaret så att bara de två trådändorna som var anslutna till kollektorn fanns kvar. Jag tog loss dem försiktigt och följde dem till kollektorlamellerna som de var anslutna till. Vid behov använde jag en lödkolv för att värma loss trådarna ur kvarsittande harts.
På det här viset gick jag igenom alla 26 härvorna och ritade in härvorna och deras anslutningar till kollektorn på ett lindningsschema. Då schemat blev för trångt och plottrigt flyttade jag över på nästa schema och sedan på nästa så att jag började rita på följande schema där jag slutade på det förra.
Varefter jag ritade in härvornas anslutningar på schemat klippte jag bort dem.
Kollektorlamellerna och spåren i ankaret hade jag numrerat med OH-tusch och samma numror finns i schemorna.
Varje par härvor är utritade med sin egen färg så att det skall bli tydligt i vilken ordning härvorna kommer.
Tanken är att jag skall kunna linda ankaret på nytt enligt mina lindningsschemor så att det blir exakt likadant lindat som det var förr.
Nästa steg blir att rengöra ankaret och skaffa lackad koppartråd i rätt dimension och isoleringspapper att sätta i spåren och på ändorna av ankaret och kring axeln.
Kollektorn måste också rensvarvas.
Vet någon hur mycket tråd jag skall köpa?
Vet någon vad jag skall skaffa för harts att hartsa lindningarna med?
Vet någon hur man skall ställa till för att rensvarva en kollektor i vanlig metallsvarv? Jag har tyvärr ingen riktig kollektorsvarv.
Jag har aldrig förr lindat om en motor så jag är tacksam för alla goda råd från personer som har gjort det.