Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Överfräsmaskin

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 23:49:03, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
Ska bygga en överfräsmaskin, verkar inte vara så vanlig men man kan googla på overhead router så ser ni vad för sorts maskin jag menar
Men jag har lite funderingar över hur jag ska göra med motorn. Spindelvarvtalet ska vara 18000rpm så frågan är hur man gör
Finns ju såna där HF-fräsmotorer som går på 18000rpm, problemet är att dom blir jävligt dyra då man måste ha frekvensomriktare och transformator till
Men det jag funderar på är om man kan få upp det varvtalet med hjälp av remskivor och en vanlig 2800rpm motor. Har i så fall en 4kw jag tänkt använda.
Men tappar inte motorn extremt mycket kraft när man växlar ut till ett så högt varvtal som 18000rpm?
Sen så är frågan var man får tag i en "teleskopaxel" som finns på borrmaskiner för att man ska kunna höja och sänka spindeln? Sen ska det ju sitta en sån där fräs-chuck på också
MVH T.R.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



heimlaga

#2 » 22:09:56, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begagnade överfräsmaskiner brukar gå att köpa för under 10000 kronor. Jag är rädd att ditt hembygge blir dyrare än så innan allt är färdigt.
De fabriksgjorda brukar antingen ha en jättestor frekvensomvandlare som såvitt jag förstår består av en motor och en generator som i sin tur driver den specialbyggda fräsmotorn eller så har de någon sorts växellåda som gör att frässpindeln snurrar fortare än fräsmotorn.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#3 » 22:58:23, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag kan använda min 4kw motor så kommer den enda kostnaden vara axeln samt remskivorna
10000 kr! alldeles för dyrt
Såna där frässpindlar kan man köpa för motsvarande 5000 kr på Ebay, men 5000 kr är rejält i överkant
Då jag har allt som behövs för till maskinens stomme så ligger budgeten på max 2000 kr, allra helst under det
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#4 » 23:03:00, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en fräsmotor 4kw med frekvensare för 337 euro, lite väl dyrt ändå
Men motorn måste väl tappa massa kraft om man använder växellåda, om det är en 2800rpm motor
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#5 » 22:51:07, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Lyckades hitta en gammal italiensk maskin, den fungerar skitbra.

1 person gillar det här inlägget.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se