Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Bygga ny port mellan carport och trädgård

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera träbearbetning här

Holger (trådstartaren)

#31 » 14:06:03, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar!
Virket är lärkträ i den gamla porten.
Lärkträ har bra rykte här i Tyskland och används mycket till staket och portar med mera.
Jag är ju nöjd att det höll 15 år, förstå mig inte fel. Jag vill dock att min port också ska hålla 15 år, och är ju inget proffs på detta - ren amatör.
Färgen jag har använt och som jag använder till allt virke (och som även snickaren använde till under taket) är Consolan sidenmatt som används mycket i Tyskland. Exempel:

https://www.bauhaus.info/holzschutzfarb ... p/20424787

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Skru'are

#32 » 14:35:19, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev mycket på en gång...
Vi tar det i ordning. De befintliga visar tydligt problemen.
Det finns ingen torr sida, ingen insida.
Bottenkanten i glasöppningen är grad. Den lutar inte. Det finns inte en glaslist med tätning mot glaset (alternativt kittfals och tätt mot glaset). Glaset står i en håla. Vatten in - inget vatten ut. Skarven i ramstycket är inte tät, samtidigt som den är hårt belastad av vatten/fukt.
Av ditt svar framgår att du ser en detalj åt gången, men alla måste samverka. Där jag försökte gruppera måste alla krav uppfyllas. Vid val av ett alternativ påverkas val av andra alternativ i kedjan.
Det förvånar mig inte alls med hantverkarens reaktion. Det finns en rad förklaringar till det, som vi kan återkomma till om det finns intresse. Det blir en dyr lösning att svetsa ihop listerna. Och fortfarande ha problem kvar. Då kan man lika lika gärna göra dörrramen i profiler/rör. Det är en tuff miljö med fukt. (Det syns även på att du har tvättat påväxt med turbomunstycke på högtryckstvätten.)
Vad gäller skarvar i ramen/tappning/limning/täthet så jämför med en traditionell spegeldörr eller dörrar/fönster i allmänhet.

Googla även glaslist.
(Glas kan vara härdat eller laminerat. Vad har plasr för fördelar)
Lite nyfiken på Douglas i tysk version. Han ser lite splittrad ut, välgödd med tjocka ringar, men ändår tunn för uppgiften. :vissla:
Det är inte det jag förknippar med hans rykte. Vad marknadsför man detta till och med vilka motiv?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#33 » 15:10:45, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Skru'are skrev:Det blev mycket på en gång...
Vi tar det i ordning. De befintliga visar tydligt problemen.
Det finns ingen torr sida, ingen insida.

Om skydd under carport inte gäller som torr så är jag med dig!
Carporten är stängd åt två håll och porten befinner sig i det mest skyddade hörnet av carporten (inifrån sett).

Skru'are skrev:Bottenkanten i glasöppningen är grad. Den lutar inte. Det finns inte en glaslist med tätning mot glaset (alternativt kittfals och tätt mot glaset). Glaset står i en håla. Vatten in - inget vatten ut. Skarven i ramstycket är inte tät, samtidigt som den är hårt belastad av vatten/fukt.

Japp, enda åtgärden var silikon mellan plexiglas och alulisten.

Skru'are skrev:Av ditt svar framgår att du ser en detalj åt gången, men alla måste samverka. Där jag försökte gruppera måste alla krav uppfyllas. Vid val av ett alternativ påverkas val av andra alternativ i kedjan.
Det förvånar mig inte alls med hantverkarens reaktion. Det finns en rad förklaringar till det, som vi kan återkomma till om det finns intresse. Det blir en dyr lösning att svetsa ihop listerna. Och fortfarande ha problem kvar. Då kan man lika lika gärna göra dörrramen i profiler/rör. Det är en tuff miljö med fukt.

Nja, svetsa ihop färdiga profiler blir inte så dyrt. Smeden svetsade ihop profilerna till vårt kaminprojekt och det var helt ok i pris.
Men ok, företagen som skulle göra profilerna och smeden som skulle svetsa ihop dem är olika.
Jag måste dock söka en annan lösning nu.
Det lutar åt en två delad, färdig lösning, med profiler jag kan få tag på i vanlig järnhandel.

Skru'are skrev:(Det syns även på att du har tvättat påväxt med turbomunstycke på högtryckstvätten.)

Definitivt ICKE. :uupps:

Skru'are skrev:Vad gäller skarvar i ramen/tappning/limning/täthet så jämför med en traditionell spegeldörr eller dörrar/fönster i allmänhet.

Googla även glaslist.
(Glas kan vara härdat eller laminerat. Vad har plasr för fördelar)
Lite nyfiken på Douglas i tysk version. Han ser lite splittrad ut, välgödd med tjocka ringar, men ändår tunn för uppgiften. :vissla:
Det är inte det jag förknippar med hans rykte. Vad marknadsför man detta till och med vilka motiv?

Douglas marknadsförs som trädgårdsvirke, till terasser, till insynsskydd, till staket.
Det är hållbarare än lärkträ.
Det jag använder är limträ, dvs vridstyvt och håller formen.
Näst högre prisklass hade varit ek och meranti.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skru'are

#34 » 16:45:54, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det sitter en aluminiumlist i underkant på de befintliga! På båda sidor?
Jag ser inte på fotot hur den ser ut. Hur ansluter den till glaset/rutan och hur avslutas den i framkanten över träet?
Kan du ta detaljfoton över någon oskadd del. Båda sidor. En noggrann skiss på ett vertikalsnitt genom den här delen/detaljen skulle förenkla mycket att förklara problemen. (Ett horisontalsnitt på sidan skulle ytterligare bidra till förståelse)


Ivar R Du är inne på väsentliga ting. Det finns gott om exempel och erfarenheter som stöder dina tankar. Emellertid har förhållanden för fönstret ändrats med nya krav, men framförallt så finns inte det trävirket på marknaden att köpa. Det finns sällsynt i vissa skogar men vägen fram till ett fönster är med få undantag borta. Även vad gäller färg är det mycket som ändrats/försvunnit. Tankar kring underhåll är annorlunda. Kunskaper har försvunnit. Det är svårt återhämta och få gehör för i ett helt annat samhälle med andra synsätt och värderingar.
Det här är ett stort och brett område att diskutera. Jag skall bara nämna för dig att vid slottets renovering har fönster av furu och ek jämförts. Utfallet har förvånat många, men du skulle nog känna igen en del...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#35 » 16:58:58, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ta bilder,men det är enkelt förklarat:

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skru'are

#36 » 18:11:45, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det där "varat" under så lång tid, så har du varit flitig med underhållet och haft hyfsat virke.
Förtydligande. Träet är i ett stycke i skissen? Sidorna är lika, men utan bleck?

Konstruktionen är sämre än dålig!
Om du jämför vad jag betonade så ser du det här. Lutning för avrinning N. Tätning/tätt mot glaset N. Utsprång/släpp för vatten N. Återsugning in under J. Ventilerat N. Tätt i hörn N. (Nej/Ja)
Använd inte det här som grund att vIdareutveckla!! Det är avsevärt mycket sämre än de profiler som använts här och de har ändå vissa problem.

Betrakta båda sidor som ute. Uppfyll samtliga krav. Använd beprövad och fungerande teknik. Krångla inte till det i onödan. Använd formstabil ruta; glas. Fyllningen styv formstabil, tålig skiva. Måla före sannansättning lister/kittning
Återstår skarvarna i ramen. ??

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#37 » 23:45:17, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Glaslist i plast med skummkärna.
Trälist förses med tätningslist av epdm rektangulär självhäftande skum.
Rostfri skruv med litet fs huvud.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

SwedEh

#38 » 07:31:26, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev: :off_topic: När man tittar på bilderna så ser man några saker som har gjort att det bara har hållit i 15 år.
Det första är valet av trävirket och det andra är målarfärgen.
/.../ till. :back_to:


Nästan så jag tror porten hade levt lite längre om den varit omålad. Har stött på skräckexempel som sett ut ungefär sådär, och då jag stuckit hål på undersidan har det runnit ut vatten...

Förr valdes ju virket oftast ut väldigt noga till vad det skulle användas till och till fönsterbågar dög inte vad som helst, så det är inte konstigt att hundraåriga fönsterbågar fortfarande är friska trots noll underhåll de senaste sjuttio åren.

Aningen :off_topic: En gube, som idag skulle ha uppnått pensionsåldern mer än två gånger berättade att hans pappa, tror jag det var, satt och tillverkade fönsterbågarna till ett planerat bygge hemma i köket under vintern. Sen när de skulle på plats var det bara att sätta ihop delarna. En lada blev också tillverkad i köket vintertid. :grin: Stock efter stock kapades och täljdes till rätt form. Sen till sommaren så plockades den ihop på plats Misstänker att den gubben var hyfsat bra på att timra hus och snickra. :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Skru'are

#39 » 14:21:15, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det Anton?
Nu har det varit sommar, bra väder tidvis och ledighet. Nu väntar vi oss en rapport med bildserie :photograph: :skriva2:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#40 » 15:01:39, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton?
Haha!
Skruvade fast sista listen igår.
Det gick mycket bra och konstruktionen visar sig vara stabilare än jag trodde.
Ska ta bilder!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#41 » 19:15:37, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev det i alla fall

Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skru'are

#42 » 20:34:45, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt att jag döpt om dig.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#43 » 11:31:28, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se