Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Bygga ny port mellan carport och trädgård

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera träbearbetning här

Ivar Risslén

#16 » 22:09:53, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog kan man göra en list som Holger vill ha den om det räcker med tunn rostfri plåt typ 0,5 - 0,7 mm. Men det enklaste är att göra den dubbelvikt på ena sidan och ha en lös list på den andra sidan. Jag är dålig på att rita men försöker lite.
Bild
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



63an

#17 » 22:15:06, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju problem med kondens så underlaget ruttnar men de är ju stående problem i konstruktioner!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

magloman

#18 » 22:22:19, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger (trådstartaren)

#19 » 22:33:31, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, aluprofiler ska jag kolla upp mera.

Ivar, även ditt förslag har jag provat hos olika tillverkare, men de har problem med 27mm-biten.
Konstigt!

Det blir nog en tvådelad lösning av något slag.

Kan jag göra något åt kondensen 63an? Typ en remsa takpapp på trät?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#20 » 22:38:29, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle nog gå bra med en remsa underlagspapp mellan plåt och trä för att förhindra kondens.
Jasså de duger inte till att dubbelvika en plåt i det landet. Mens jag var aktiv som plåtslagare så tillverkade jag nog profiler som var lite mer invecklade. Jag brukade börja med en remsa av plåt som prov för att se i vilken ordning jag skulle göra böjarna.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#21 » 22:53:53, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Holger de är inte min kunskap har bara bytt ut hela fönster som värst! Här får någon snickare komma med bra råd :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Skru'are

#22 » 22:55:34, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du inte blir ledsen nu, men det är väl bättre att fixa det nu än på nästa dörr...

Plåtar enligt olika redovisade varianter leder till problem, det vet man erfarenhetsvis.
Du får inte tätt i hörnen. Det är dit vattnet blåser/rinner. Det är där du har skarvarnas ändträ.
De har ingen lutning.
De har ingen droppkant. Det suger runt.
Det fordras min 6 mm avstånd mellan list och trä för att droppar inte skall överbrygga.
Det finns aluminiumprofiler för underkant, men de har en del problem

Ramens skarvar hålls enbart ihop av centrumtapparna/dymlingarna. Skruvarna, långa, kommer inte att vara i fas med träet vid rörelserna.
Hela bredden på regeln borde tappas i stående delen. Då kan man limma hela ytan mellan. (Det är fortfarande möjligt om du fäller in en lös tapp)
För att få en fals för glas och spegel kan man såga ur på yttersidan. Men du får kanske för mycket kondens och då fordras en tunn glaskassett. Med härdat glas?
Alla ytor målade före så kan du fästa med glaslist av trä eller plast med skummkärna. Form så att vatten rinner av och tätningslister.
Vanlig kittfals, men med en bra fogmassa t ex Sikaflex polyuretan, kan vara alternativ.

Den gamla dörren visar nog problemområdena. :photograph:

Titta hur man gjorde förr med trä och fortfarande gör. Eller byt material helt och utgå från dess egenskaper.
Det blev mycket, men det är välment.

5 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#23 » 23:33:03, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att tillverka en sådan profil. Min första tanke var att det var omöjligt utan två specialverktyg för gissningsvis 200.000 kr. :uupps: Men efter att ha funderat ett tag så tror jag jag skulle kunna göra detta i en vanlig kantpress, möjligen med ändringen att den ena sidan behöver vara några mm högre än den andra.
Dock tror jag inte att en sådan profil i bockad plåt blir bra för dig. Antingen får man göra den i tunt material, och då blir den vek och vill öppna sig av gummilistens utåtspännannde kraft. Går man upp till 1,5 mm RF så blir det bättre men svårare att bocka. Går man över 1,5 mm för att få en tillräckligt stabil profil blir den nog omöjlig att få ihop. :sad:

Men jag måste hålla med Skru'are om förslaget att göra som ett fönster med urfräsning och kittfals. Ja, egentligen så håller jag med om allt han skrev. Tror det blir bättre om du går på hans förslag, antingen bygg det som ett fönster eller byt helt till metall.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#24 » 02:46:25, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev lite tveksam så jag läste om #1. Är ingen sida inomhus? Sitter dörren helt ute mellan två fasader?
Det är en annan femma i så fall.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#25 » 09:05:29, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst: TACK för era tips och ideer! Sånt här är kul och det ger mig väldigt mycket!

Skru'are: ena sidan är innåt en carport. Andra sidan utåt och får mycket regn.

Så här är situationen sett från trädgården:

Bild

Bild

Föregående portar har infrästa fönster och undre träskiva (ihopsatt av flera brädor diagonalt). Just dessa infräsningar har samlat vattnet över åren och just där har portarna gått sönder fortast.

Bild

Bild

Inramingen med profilerna ville jag ha i rostfritt eftersom jag har en smed som är specialist i rostfritt och som svetsar ihop profilerna i hörnen (var det tänkt).
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#26 » 09:19:15, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar lite mer detaljerat här:

Skru'are skrev:Hoppas du inte blir ledsen nu, men det är väl bättre att fixa det nu än på nästa dörr...

Det är ju därför jag frågar här! :buga:

Skru'are skrev:Plåtar enligt olika redovisade varianter leder till problem, det vet man erfarenhetsvis.
Du får inte tätt i hörnen. Det är dit vattnet blåser/rinner. Det är där du har skarvarnas ändträ.

Tanken var som sagt att svetsa ihop profilerna i hörnen.

Skru'are skrev:De har ingen lutning.
De har ingen droppkant. Det suger runt.
Det fordras min 6 mm avstånd mellan list och trä för att droppar inte skall överbrygga.
Det finns aluminiumprofiler för underkant, men de har en del problem

Vore inget problem att ha 6mm avstånd, ska tänka på det!

Skru'are skrev:Ramens skarvar hålls enbart ihop av centrumtapparna/dymlingarna. Skruvarna, långa, kommer inte att vara i fas med träet vid rörelserna.
Hela bredden på regeln borde tappas i stående delen. Då kan man limma hela ytan mellan. (Det är fortfarande möjligt om du fäller in en lös tapp)

Detta förstod jag inte helt!
Vore det möjligt att rita upp vad du menar?

Gångjärnen är mycket stora och stabila, de går över mer än halva dörren. De kommer att hålla upp utfallet något. De syns på bilderna ovan.
De aktuella portarna var byggda exakt på detta sätt för 15 år sedan och jag har kopierat konstruktionen, mina portar blir dock lite lättare eftersom jag inte kommer att klä underdelen i trä utan ha en vit (plexiglas)skiva istället.

Skru'are skrev:För att få en fals för glas och spegel kan man såga ur på yttersidan. Men du får kanske för mycket kondens och då fordras en tunn glaskassett. Med härdat glas?
Alla ytor målade före så kan du fästa med glaslist av trä eller plast med skummkärna. Form så att vatten rinner av och tätningslister.
Vanlig kittfals, men med en bra fogmassa t ex Sikaflex polyuretan, kan vara alternativ.

Hur menar du "såga ur på yttersidan"?
Vill helst undvika falser och ursågningar i trät.
Har planera att ha alla skruvar osv på innersidan av fönster och undre del.

Skru'are skrev:Den gamla dörren visar nog problemområdena. :photograph:

Just! Och det är urfräsningarna och spåren för glas och kassett som är problemområdena.

Skru'are skrev:Titta hur man gjorde förr med trä och fortfarande gör. Eller byt material helt och utgå från dess egenskaper.
Det blev mycket, men det är välment.

TACK! MER! :grin: :rock_on:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#27 » 09:24:33, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar och Stridis!

Ivar Risslén skrev:Det skulle nog gå bra med en remsa underlagspapp mellan plåt och trä för att förhindra kondens.
Jasså de duger inte till att dubbelvika en plåt i det landet. Mens jag var aktiv som plåtslagare så tillverkade jag nog profiler som var lite mer invecklade. Jag brukade börja med en remsa av plåt som prov för att se i vilken ordning jag skulle göra böjarna.



Stridis2 skrev:Visst går det att tillverka en sådan profil. Min första tanke var att det var omöjligt utan två specialverktyg för gissningsvis 200.000 kr. :uupps: Men efter att ha funderat ett tag så tror jag jag skulle kunna göra detta i en vanlig kantpress, möjligen med ändringen att den ena sidan behöver vara några mm högre än den andra.
Dock tror jag inte att en sådan profil i bockad plåt blir bra för dig. Antingen får man göra den i tunt material, och då blir den vek och vill öppna sig av gummilistens utåtspännannde kraft. Går man upp till 1,5 mm RF så blir det bättre men svårare att bocka. Går man över 1,5 mm för att få en tillräckligt stabil profil blir den nog omöjlig att få ihop. :sad:

Men jag måste hålla med Skru'are om förslaget att göra som ett fönster med urfräsning och kittfals. Ja, egentligen så håller jag med om allt han skrev. Tror det blir bättre om du går på hans förslag, antingen bygg det som ett fönster eller byt helt till metall.


Jag blev faktiskt lite förvånad när företagen som är specialiserade på rostfritt och bockning sade ifrån att de inte kan göra dessa profiler. De kom inte ens med en överdyr offert för att skrämma iväg mig.

TACK för ert engagemang allihopa! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

v702

#28 » 10:19:14, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta ut rutan så du kan kitta runtom som ett vanligt fönster. Har haft samma fönster i trettio år, ingen röta på dem.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#29 » 10:19:25, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ett plastfönster o sätt dit! :thumme:

Plastkarm sen vanligt glas. Kan inte kosta många kronor i tyskland.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#30 » 13:09:12, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: När man tittar på bilderna så ser man några saker som har gjort att det bara har hållit i 15 år.
Det första är valet av trävirket och det andra är målarfärgen.
Jag har ett hus som är över 100 år gammalt där glaset i fönsterbågarna bara står i ett hyvlat spår utan kitt eller färg. Det har varit och är utsatt för alla typer av väder året om då det sitter på en söder eller öster vägg. Det har blivit lite röta i nederkant av någon ruta så att rutan har glidit ner några millimeter. Fönstren kan ha varit målade när de var nya men nu syns det inga spår av färg. Träet de använde var det som fanns att få tag i lokalt, jag har inte kollat om det är gran eller tall. Tar man det yttre av granen eller kärnan av tallen så får man det virke som är mest motståndskraftigt mot röta.
Sedan så har vi färgen. På den tiden så var det slamfärg eller oljefärg som de använde. Slamfärgen tillåter att träet under andas och fukten kan avdunsta. Med oljefärgen blir virket impregnerat av linoljan så att det bildas en skyddande hinna. Ytterdörren var (är) målad med gulockra. Det ser man fortfarande på vissa ställen så kanske även fönsterbågarna var målade med samma färg.

Den moderna plastfärgerna är bra om man kan få ett tätt ytskikt utan att det är något ställe som fukten kan nå träet. Ofta så är trävirke ti köpta masstillverkade saker det billigaste som firman kan få tag i för att göra snickerierna. Samma virke för invändiga snickerier som det utvändiga. Virket på utsidan ska skyddas från väder och vind av målarfärg och plåtbeslag men felar det på något ställe så blir det som på dörren på bilderna. Det är många som bytte fönster till fönster med bättre energivärde på 80-talet som får byta nu igen för att fönstren har börjat att ruttna, då hjälper det inte att måla om utan det är till att byta det skadade virket.
Det här är lite reflexioner som jag har gjort utan att ha någon vetenskaplig grund att hänvisa till. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se