Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Gammal Waco rikthyvel

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera träbearbetning här

Stridis2

#16 » 12:34:46, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra med 6000 rpm så är jag glad att jag oftast är 80 mil från dig... :djaevul:
Har du så bråttom att du ska riskera liv och lem? Varför inte sänka hastigheten där det i alla fall börjar bli lite mindre farligt att använda så här farliga prylar som en klaffkutter?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Förvirrad

#17 » 22:43:39, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Ska du köra med 6000 rpm så är jag glad att jag oftast är 80 mil från dig... :djaevul:
Har du så bråttom att du ska riskera liv och lem? Varför inte sänka hastigheten där det i alla fall börjar bli lite mindre farligt att använda så här farliga prylar som en klaffkutter?


Vad ska man svara på sånt här?
1 Jag har inte bråttom.
2 Rekommenderat varvtal?
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

Stridis2

#18 » 23:10:27, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du läst tidigare i tråden så har gammal erfaren snickare sagt max 3000 rpm på klaffkutter.
Nog för jag kan använda gamla prylar, vilket inkluderar fyrkantskutter i planhyvel, men skulle jag använda en klaffkutter hade jag varit nervös.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Förvirrad

#19 » 23:27:10, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har även läst "Var det gäller hastighet på kuttern så är den designad för och bör gå i 5000-6000 varv. Någonstans runt dom siffrorna."
Vad folk har/ har haft för yrken och så har jag ingen aning om, så det är lite svårt att gallra i alla svaren.

Tack, då siktar jag in mig på ~3000rpm (och utgår från att du har mycket erfarenhet i ämnet och inte bara skriver det andra skriver.)
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

Stridis2

#20 » 23:50:37, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inte jättemycket erfarenhet av snickeri, har inte varit mitt yrke. Men som jag skrev tidigare så har min far jobbat med snickeri från barnsben till 96 års ålder, även om det inte är speciellt mycket nu. Själv har jag använt en del maskiner och lagar / renoverat/ trimmat in ett antal.
Det kanske går att köra en klaffkutter på 6000 rpm, men om man tittar på konstruktionen och analyserar vad som kan hända om något går fel så vågar i alla fall inte jag pröva. Personligen hade jag övervägt att byta till en Tersa-kutter istället. Men vi har alla olika ingångsvärden. För 20 år sedan hade jag inte alls varit så skeptisk men på "gamla" dar har jag blivit mer försiktig av mig, i alla fall ibland... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Förvirrad

#21 » 08:47:44, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack för svar, tyvärr måste jag ha missat det inlägget med infon om din far. Jag har gått i tankarna att borra tot 4 st ~ 4-5 mm hål i själva kuttern, pressa/gänga i stift av något slag, sedan borra ett par större hål i varje hyvelstål. Montera stålen över stiften, det borde hindra stålen från att flyga ut om något, gud förbjude, skulle lossna. Jag vet inte om det är en dum idé, speciellt att börja mixtra med stålen.
Mvh
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

BM425

#22 » 09:31:28, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Stenbergs kombi KLE 300 går med 5000 rpm men då en 2 skär rund säkerhets kutter.

Är du inne på att byta kutter o få en riktigt bra maskin så kolla på "Spiralkutter" eller https://www.sheartak.com/

Den är dyr men bra hade kostat nästan 14 000 kr att byta på min maskin. Resultatet blir som färdigslipat slätt material/trä utan kutter märken. Swedendro i Växjö har sådana. Finns att special beställa till äldre maskiner.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Förvirrad

#23 » 12:40:26, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Ja, pappas hyvel går på 6000rpm men är osäker vilken typ av kutter det sitter på den, vet bara att det är en 2 ståls kutter. Jag är inte ute efter att få till någon sammetslen yta, vi har sågat eget virke till en mindre maskinhall och vill gärna få samma dimension på råplan till panel.
Hade jag blivit erbjuden en ny kutter som hade passat bolt on, utan krångel hade jag betalt en bra peng, däremot har jag känslan att vägen till en passande ny kutter är väldigt lång.
Tack för input, det uppskattas :buga:
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

Förvirrad

#24 » 12:53:49, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bara för att få bekräftat, det här är en klaffkutter? Rostig japp, det kommer åtgärdas så småning om.
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

Stridis2

#25 » 21:10:13, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, klaffkutter, dock om jag förstår det hela rätt så avsedd för fyra stål.
Se till att anläggningsytorna mellan stål och kutter (inklusive klaffarna) är perfekta. Då minskar risken mycket att något lossnar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Förvirrad

#26 » 08:32:27, 22-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var också min tanke först, men de andra "klaffarna" har en annan utformning och jag har svårt att se att att det går att montera stål där bakom. Åtminstonde inte på samma sätt som de befintliga stålen var monterade. Har tyvärr ingen bild tillgänglig på detta för tillfället
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle

Creek

#27 » 09:18:39, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

3000 blir farligt i sig, på tok för långsamt för en sådan kutter.

4-kants kuttern är å andra sidan designad för att gå 3000-5000 varv. Det beror mest på vilka bultar och stål som körs i den. Jag kör min planhyvel med 4-kantskutter i 3330 varv och min rikthyvel med klaffrundkutter i 5200 varv. Modernare maskiner med kilkutter eller Tersa-kutter ligger oftast över 6000 varv.
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

Creek

#28 » 09:46:18, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvirrad skrev:Bild

Bara för att få bekräftat, det här är en klaffkutter? Rostig japp, det kommer åtgärdas så småning om.


Nej, stridis har fel, det där är en furkantskutter med ”säkerhetsklaffar” det är något helt annat. Klaffkutter är en rundkutter med två lösa klaffar som håller stålen på plats. Den kutter du har är den äldre 4-kantskuttern där någon eftermonterat ”säkerhetsklaffar” vilka kallades så för att skadan på fingrarna gick från hela armen söndertrasad till fingertopparna vid olyckor. Kuttern ska ha två stål, fyrkantskuttrar är designade på ett sätt så att dom inte är helt plana i utan för att hindra spånor att komma in mellan stål och kutter så om du följer tidigare råd om att se till att där är helt plant så inte bara förstör du kuttern utan ökar risken för olyckor.


Bild
Här är ett försök att visa en klaffkutter, så som den ska se ut, som sitter i min rikthyvel. Den gör 5000 varv och går flera gånger dagligen.


Bild
Här är en vanlig fyrkantskutter, så som den ser ut i min listhyvel, den gör 4500 varv och går flera gånger i veckan.

Det här mer hävd om erfarenhet och annat tjafs är ju egentligen föga intressant men om du bryr dig om det så får jag väl berätta att jag är möbelsnickare med gesäll- och mästarbrev, jobbar såklart med att tillverka möbler och har sedan 11 år uteslutande använt 100+ år gamla maskiner i mitt yrke och driver arbetslivsmuseum för gamla snickerimaskiner. Har centraldrift med läderremmar som som driver alla maskiner från samma 14hkr ASEA-motor från 1904. :back_to:

Den kuttern du har på bilden, som jag missade, hur ser stålen ut? För det är en fyrkantskutter och dom förbjöds i rikthyvlar på 1910-talet i hms kungörelse för arbetareskydd.
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se