Förvirrad skrev:Bara för att få bekräftat, det här är en klaffkutter? Rostig japp, det kommer åtgärdas så småning om.
Nej, stridis har fel, det där är en furkantskutter med ”säkerhetsklaffar” det är något helt annat. Klaffkutter är en rundkutter med två lösa klaffar som håller stålen på plats. Den kutter du har är den äldre 4-kantskuttern där någon eftermonterat ”säkerhetsklaffar” vilka kallades så för att skadan på fingrarna gick från hela armen söndertrasad till fingertopparna vid olyckor. Kuttern ska ha två stål, fyrkantskuttrar är designade på ett sätt så att dom inte är helt plana i utan för att hindra spånor att komma in mellan stål och kutter så om du följer tidigare råd om att se till att där är helt plant så inte bara förstör du kuttern utan ökar risken för olyckor.
Här är ett försök att visa en klaffkutter, så som den ska se ut, som sitter i min rikthyvel. Den gör 5000 varv och går flera gånger dagligen.
Här är en vanlig fyrkantskutter, så som den ser ut i min listhyvel, den gör 4500 varv och går flera gånger i veckan.
Det här mer hävd om erfarenhet och annat tjafs är ju egentligen föga intressant men om du bryr dig om det så får jag väl berätta att jag är möbelsnickare med gesäll- och mästarbrev, jobbar såklart med att tillverka möbler och har sedan 11 år uteslutande använt 100+ år gamla maskiner i mitt yrke och
driver arbetslivsmuseum för gamla snickerimaskiner. Har centraldrift med läderremmar som som driver alla maskiner från samma 14hkr ASEA-motor från 1904.
Den kuttern du har på bilden, som jag missade, hur ser stålen ut? För det är en fyrkantskutter och dom förbjöds i rikthyvlar på 1910-talet i hms kungörelse för arbetareskydd.