Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Gammal Waco rikthyvel

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera träbearbetning här

Andert (trådstartaren)

#1 » 22:36:12, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått en gammal Waco rikthyvel ca 500 bred. Motorn är lös till denna och verkar ej vara original är kanske driven från central remdrift från början. Det är en 2 stålscutter, vilken rotationshastighet ska jag försöka få till?, Den flatremsskivan som fanns med passar inte på motorn så blir att skaffa ny eller tillverka, eller ska jag försöka byta till kylrem på hyveln?, jag har inte hittat nån info om denna online. Jag får återkomma med bilder.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



atlashjul

#2 » 22:55:55, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilrem skulle jag satsat på, om du ska använda hyveln..Är ju lite småtrevligt om det inte sackar i varvtal.. Om det inte är en nostalgimaskin för veterankörningar. Så allt ska va original.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Stridis2

#3 » 12:04:18, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plattrem är inte att förakta. Används tydligen fortfarande på många moderna snickerimaskiner. Ska bl.a. ge jämnare gång och tystare drift.

Hastigheten på kuttern är beroende på vad för slags kutter det är. En s.k. säkerhetskutter med koniska låskilar har jag för mig man kan köra på drygt 3000 varv. Är det en fyrkantskutter eller en klaffkutter (tror jag de kallas, där klaffen som håller fast stålet hålls fast endast av bultförband) så bör den inte gå fortare än 10 rpm (handsnurrad, alltså!). :djaevul: Framför allt inte i en rikthyvel. Dessa kuttrar är mycket farligare och bör inte användas. I en planhyvel där kuttern är inkapslad kan man fundera på om man vill köra med fyrkantskutter eftersom man inte kommer åt kuttern under drift, men det är fortfarande en säkerhetsrisk.

Som vanligt, lite bilder underlättar rådgivningen (och gör tråden intressantare). :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#4 » 15:02:48, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste någonstans att man ska se upp med lagringar på gamla rikt/planhyvlar
Dom har vist babislagringar som kan ha varit dåligt smorda, eller som är svåra att smörja, håller inte
Man bygger vist om dom med kullager i sådana fall
Undrar om det inte stod i forumet, någon kanske kan söka om detta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

atlashjul

#5 » 15:59:09, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plattrem å plattrem, finns lite olika,, de moderna är ju en gummivariant iafa av den smalare typen,, :-o pris..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Andert (trådstartaren)

#6 » 11:06:00, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#7 » 11:57:12, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som kullager i mina ögon, men det är ju bara att skruva av gaveln på ena lagerhuset och titta för att vara säker. Kan nog vara idé att rengöra och trycka i nytt fett också. Vet det var en del jobb när vi bytte lager på min fars hyvel, och de är inte helt gratis heller... :vissla:
Siva-skydd har jag för mig skyddet över kuttern heter. Tror det var arbetsskyddsstyrelsen eller något liknande som var delaktiga i utvecklandet av detta. Men bra är de om de fungerar och används.

Svårt att se på dina bilder, men jag få intrycket av att det är en lös del, klaff, som håller fast stålet. Det enda som hindrar klaffarna att flyga all värdens väg är bultförband. Skulle bultarna lossna det minsta så släpper stålet. Dessa kuttrar är säkrare än fyrkantskuttrar men sämre än kilkuttrar. Bifogar en halvdålig bild på min kutter. Allt det runda är alltså massivt. Skulle fyrkantsbultarna lossna så åker kilen längre ut men håller fortfarande kvar stålet.
Bild

Min rikthyvel, en Jonsereds, har en uppväxling med remskivorna på ca 75%. Tyvärr är motorskylten oläslig, men om jag kommer ihåg ska jag kolla på min fars hyvel nästa gång jag kommer upp där.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#8 » 21:48:51, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har rätt om både kullager och cutter. Motorn jag fick med är 4 pol så 1420 oCh sen lite uppväxling. Säkerhet är en stor faktor likaså tid möjligt att denna får stå och en kombinerad plan och rikthyvel köps.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#9 » 22:29:33, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade med min far idag om hastigheter på kuttrar. En kilkutter sa han fick gå max 5000 rpm, en klaffkutter max 3000 rpm. Hade det varit min hyvel hade jag antagligen använt den (ja, jag är kanske lite dum i huvudet... Förresten, stryk lite), men se till att anläggningsytorna är helt rena (absolut inga rostflagor) och kolla bultspänningen ofta i början.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

heimlaga

#10 » 22:17:35, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jag läste någonstans att man ska se upp med lagringar på gamla rikt/planhyvlar
Dom har vist babislagringar som kan ha varit dåligt smorda, eller som är svåra att smörja, håller inte
Man bygger vist om dom med kullager i sådana fall
Undrar om det inte stod i forumet, någon kanske kan söka om detta


Folk säger så...... men att bygga om med kullager blir ytterst sällan bra eftersom stommen sällan ger något vettigt fäste för kullagren med mindre än att man fräser anliggningsytor på stommen och specialtillverkar lagerbockar med lämpliga anliggningsytor och plats för sfäriska lager och filttätningar.
Det är betydligt enklare och blir oftast bättre att bara gjuta om babbitslagren då de är kaputt.
Det dräller av maskiner som folk har byggt om från babbitslager till kullager och inte gjort arbetet ordentligt och det kan vara omöjligt att få en sådan maskin att fungera igen med mindre än att gjuta ny stomme och en sådan operation blir ju ekonomiskt orimlig. Jag är trött på sådana maskiner.
Senast redigerad av heimlaga 22:28:38, 12-07-2019, redigerad totalt 2 gånger.

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga

#11 » 22:23:35, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert

Jag tycker det där ser ut som en väldigt bra rikthyvel men jag skulle hålla utkik efter en modernare kutter om den vore min. Det är länge sedan klaffkuttrarna förbjöds i yrkesbruk.
Däremot ser jag ingen orsak att byta till kilremsdrift om det inte kommer så att säga på köpet med ett kutterbyte.

Ett suvaskydd av allra bästa modell finns redan så om du kompletterar med ett bakre kutterskydd bakom anhållet och en kåpa över remmen och ett kutterskydd och ett nödstopp och någon sorts kutterbroms (och ny kutter) då blir den lika säker som någon modern rikthyvel..... och i stort sett likvärdig med en ny Martin eller SCM l'invincibile. Fast det kostar en del tid och pengar att komma så långt.

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Andert (trådstartaren)

#12 » 12:05:26, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen har blivit stående tyvärr. Har köpt en liten rikthyvel som får plats i lilla varmverkstaden som jag använder när det behövs. Det är dock inte uteslutet att få till denna klump, tror den skulle vara överlägsen. Jag letar fortfarande efter en ny cutter till den.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

heimlaga

#13 » 19:17:03, 17-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig mer och tror att din kutter skulle vara godkänd som den är bara du byter till nya bultar. Det är ju kilen och inte klaffen som spänner fast bettet.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Creek

#14 » 16:20:34, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Maskinen har blivit stående tyvärr. Har köpt en liten rikthyvel som får plats i lilla varmverkstaden som jag använder när det behövs. Det är dock inte uteslutet att få till denna klump, tror den skulle vara överlägsen. Jag letar fortfarande efter en ny cutter till den.


Jag har använder en klaffkutter i min rikthyvel som jag kör med flera gånger om dagen. Verkar mest dumt att leta efter en ny kutter när du redan har en som både fungerar, är säker och får användas i Sverige.

Läste igenom Hoels tråden och det är många konstiga åsikter och tips som lätt gömmer de bra tipsen.
WACO grundades 1918 och har sedan starten sålt maskiner med kullager och motor, de första 20-åren och 100000 maskinerna var det lös motor som monterades på golvet där mellanrörelsen står på äldre hyvlar, som min.

Bild

Motorn ska stå på ett par linjaler (motorfäste) så att motorn kan justeras noga i linje med remskivan och kutteraxeln på hyveln. Ny balatarem går bra att köpa i flera butiker i Sverige och även ny läderrem går att köpa men den kostar runt 1000-1500kr pr löpmeter.

Var det gäller hastighet på kuttern så är den designad för och bör gå i 5000-6000 varv. Någonstans runt dom siffrorna.

Jag kör hela snickeriet med centraldrift vilket är lite speciellt men som ovan nämnts om att varvtal sjunker stämmer mer på mitt snickeri där det är många remmar mellan motor och maskin…
Mästare med mästarbrev och gesällbrev i möbelsnickeri.
Dagligt arbete med antika maskiner och nya möbler.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347265
Användarvisningsbild
Creek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:48, 05-01-2015
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ASEA KM-5½
Jonsereds CS-V
Jonsereds BS-5
Jonsereds KP-E5
Jonsereds FM-3
Jonsereds PH-F5
Jonsereds RH-2A
Jonsereds S-KDB
Jonsereds GHA-2B
Jonsereds Hyfwelmachin
Hjortöströms Möbeltappfräs
Wernamo Mek Werkstad Modellsvarf
W. Gibson & Söner KS
Barnes No.3
Barnes No.18
WACO RP1
Hess OF
Micro Klischésåg
Remlåsfabriken TEJI
Ulmia Smärgelställ
Bäuerle UWS
mfl...

Förvirrad

#15 » 21:13:48, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej någon uppdatering i detta ämne? Har precis samma fundering som TS, ska skaffa motor till en äldre plan/rikthyvel ,(kommer nog endast användas som planhyvel), och är osäker på vilket varvtal man ska sikta in sig på.. om jag förstår det här rätt så har jag en klaffkutter med två stål, men rekommenderat varvtal är allt mellan 10 rpm till 5-6000 ?
Jo jag förstår att 10 var en liten underdrift, men 3000-6000 verkar båda vara rimliga bud.

Mvh Martin
Förvirrad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:45, 11-06-2020
Ort: Våmhus
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se