Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Bygga elektrisk framdrift till logosol

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera träbearbetning här

vibr (trådstartaren)

#16 » 11:20:57, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter toppen och jag är verkligen tacksam för all vägledning i detta sågautomatiseringsprojekt! Komponenter ersätter jag självfallet.

Här är ett klipp som visar hur Logosols matning fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=izQ1JIs7WGk

Vad tror ni om motor och nätdel? 24v DC ca.100w. Var kan man hitta sådan för överkomligt pris? När jag får axeldiameter så letar jag upp lämpligt drivhjul och kan börja skruva på det mekaniska.

Här är annars ett "kit" som skulle lösa mycket (dock ingen automation) genom att man helt enkelt "gasar sågen fram och tillbaks".
https://www.rull.se/Elmotorkit_500W,_24V
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840



skogsgurra

#17 » 13:45:07, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gäller det att få med några fler. Annars blir det lätt en "Two Man Show". Som Helan och Halvan eller kanske Siegfried & Roy i Las Vegas.

H&H brukade inte lyckas så värst och S&R blev ju halvt om halvt uppätna av tigern. Parallellen med sågkedjan och halvtaskigt resultat känns inte så avlägsen. Alternativet, komedi, är inte heller svårt att tänka sig.

OK, med rätt inställning och vissa krav på resultatet kan det nog bli bra. Men skulle gärna se att ytterligare någon var med i showen.

Funderingar:
1. braha i nordöstra Mälardalen har diverse ställdon. Kan va braatha. Räcker slaglängden? Eller passar de bättre för automatisk höjdinställning? Med påbyggd encoder och glappfritt bygge kan man lätt byta mellan tum och mm. Dessutom kan få vilka mått man vill inom ställdonets längd. Inte bara standardstorlekar. Upplösningen blir lätt en tiondel. Hur noga det sedan blir i verkligheten hänger på mekaniken. Man måste förstås kompensera för kedjebredden. Men det görs väl redan idag?
2. DC eller trefas? Det brukar bli enklare med DC. Och eftersom det handlar om lite sporadisk användning, inte 24/7 så lever likströmmare länge.
3. Effektbehov? Min skattning, c:a 100 W, kan ju vara alldeles uppåt väggarna. Har du nån aning om hur mycket kraft du använder och hur fort du kör svärdet genom stocken? Om du tar kraften i Newton och hastigheten i m/s så har du effekten i Watt. Egentligen bör du räkna med högsta hastighet (för att få varvtalsbehov) och största kraft om du ska skära grov ek (för momentbehov). Produkten av de båda ger maximal effelt på motorn. Men eftersom verkningsgraden sällan ligger bättre än ungefär 70% så är det bra att slänga på 30% extra. Eller helt enkelt nöja sig med de begränsningar man får när man hittat en OK växelmotor.
4. Det är egentligen först nu som man kan börja titta på axeldiametrar och såna saker. Eller också tar man till en koppling som man borrar upp så den passar. Det är ju låga varvtal så någon oro för dynamisk obalans behöver man knappast känna. Det går nog till och med att använda en skruv att låsa kopplingen mot axeln. TaperLock är en bra lösning, men tror inte att man hittar sånt i de här klena dimensionerna. Har inte kollat.

Ja, det var lite att fundera över. LOGO! med encoderingång har jag ingen. Där blir det ett mera flexibelt processorkort där den delen sköts i SCRATCH eller BLOCKLY.

Övrigt: Jag var med redan på de gamla ramsågarnas tid. Med nollskiva, stockvagn och blockvändare. Sedan kom bandsågarna och då blev det bättre utbyte och mindre spånhögar. Skulle vara skoj att se en fungerande planksåg igen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimrod_pro

#18 » 16:19:28, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snäckväxlade 24 v motorer har jag liggandes om det är av intresse. Kommer från höj och sänkbart bord så finns ordentligt med kraft. Kan kolla om jag hittar nån mer data på dem om det är intressant.

Automatiseringen skulle man kunna lösa med en billig Arduino, man får även möjlighet att styra hastigheten på motorn med hårdvaru PMW genom en eller två mosfets . Häng på en strömsensor på utgående kabel till motorn som drar ned hastigheten när det går lite tungt och provar att rampa upp hastigheten efter x antal sekunder.

På kontrollpanelen skulle man kunna ha en potentiometer för inställning såg hastighet, en potentiometer för returhastighet start/stop av såg, ja möjligheterna är oändliga. Nödstopp sätter du du så att du dödar plus sidan från matningen, då dör matningsmotorn och eventuella reläer då man drar dessa mot jord med Arduinon.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

vibr (trådstartaren)

#19 » 08:56:41, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det låter verkligen som en intressant väg framåt och jag är väldigt intresserad av motorerna så hittar du någon mer data om dem och är intresserad av att sälja så låt mig veta.

Gällande styrning via Arduino så har jag nu varit och införskaffat en och börjat testa sätta ihop enkla kretsar. En fundering jag har är om det är möjligt att via Aurdinon i alla fall stänga av sågmotorn (3-fas) vid färdig cykel. Någon som vet hur det skulle kunna göras?
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

skogsgurra

#20 » 09:13:37, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kontaktor är den normala vägen. Vilken effekt har sågmotorn?
Kanske redan sitter en kontaktor där? Spolspänning, i så fall?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

vibr (trådstartaren)

#21 » 09:36:17, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt att kontaktor redan finns. Är inte vid sågen nu men tar reda på mer i helgen. Bifogar en bild över hur sågen styrs idag. Effekten är 4,5kw.

Bild
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

skogsgurra

#22 » 10:36:40, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte ut som en kontaktorlåda.

En kontaktor är egentligen ett relä i lite kraftigare utförende. Jag har några ligger i vrårna. Dels med 24 V DC-spolar och dels med 230 V AC. Det är inga dyra grejer. Ett par hundra SEK brukar räcka. Men mina är gratis. Om du redan är i gång med Arduino så är det också en bra väg att gå.

Vilken typ har du? Och eventuella shields?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimrod_pro

#23 » 19:32:59, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, modell på Arduino är intressant, sedan är nästa fråga om du enbart vill bygga med färdiga Shields eller är du bekväm med att löda ihop ett anpassat kretskort.

Skulle kunna rita upp ett förslag om du kan säga vilken modell på kort du har.

Man får ha lite tålamod när man utvecklar själv och tänka ett steg framåt.
Lyckades elda upp min trinket pro i veckan då jag hade fel datablad, fick för mig att kortet jag hade klarade upp till 16v matningsspänning, men sa poff efter ett tag då spänningsregulatorn på kortet sa upp sig när jag kopplade in det på dotterns elfyrhjuling, aja köper en annan modell och fixar även en spänningsregulator. Laddar upp programvaran och provar, går skitbra förutom att jag flyttar usbsladden och kortet säger poff när det nuddar metallkapslingen :D iväg och köpa ett trinket mini, ändra koden lite för att passa nya korter o nu fungerar den äntligen som den ska...trodde jag nu står den bara och smågnyr när man trycker ned gaspedalen, vafan har gått sönder nu, eller har jag kopplat fel någonstans eller har jag fel i koden...visade sig var en kass omkopplare till polvändningen och innan jag hittade det lagom trött i huvudet kl 23 på kvällen :D

Hoppas du köpte dig ett kort med serieportsemulering, mycket bra att ha när man ska felsöka eller följa vad som händer i koden.

Kollar upp vad jag har i verkstan under morgondagen och återkommer.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#24 » 20:33:08, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hög igenkänning där! :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

vibr (trådstartaren)

#25 » 20:42:32, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en Arduino Uno på Kjell&Co och serial.print() fungerar bra. Jag har ännu inte skaffat några shield men det verkar bekvämt att skaffa sådana vid behov. Självklart kan jag också löda ihop egna kort (vilket kanske är oundvikligt) men då behöver jag tydliga instruktioner så föredrar färdiga shields så långt det går. Programmering har jag bättre koll på även om jag aldrig jobbat APL.

Det vore fantastiskt att få ett förslag uppritat. Så som jag har tänkt hittills för det primära är ungefär:
- Av/på knapp för själva styrningen (Arduinon osv)
- En återfjädrande knapp för manuell start av sågmotorn (via kontaktor)
- En återfjädrande knapp för manuell stopp av sågmotorn (via kontaktor)
- En återfjädrande liten joystick med två lägen för manuell fram och back av sågsläden (dvs ändrar riktning på matningen om man vill köra släden manuellt)
- Två potentiometer. En som styr hastigheten för sågsläden framåt och en bakåt
- En återfjädrande tryckknapp för att starta en automatisk sågcykel (starta sågmotorn, köra fram sågsläden, nå en ändlägesbrytare, stänga av sågmotorn, köra tillbaka sågsläden, nå en ändlägesbrytare)
- Nödstopp

Vad har jag glömt?
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

skogsgurra

#26 » 20:52:23, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara bra att bygga programmet så att det minns vad det höll på med om du måste stoppa mitt i. Annars blir det en massa trassel med att det går till utgångsläge så fort du vill göra paus för att rätta till något.

Jag brukar bygga det som en finite state machine och använder case för att gå från ett state till nästa. Med if-then blir det bra mycket knöligare. Framför allt om man vill ha lite struktur och om man vill komplettera med nya funktioner. Men det har du kanske redan konstaterat?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Viktorputts

#27 » 20:53:43, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte vara intressant att styra framdriften med hur mycket effekt som sågmotorn drar? Bara en fundering, någon kanske har provat?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

nimrod_pro

#28 » 21:03:17, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att jag någonstans sett färdiga moduler med mätklämma, kan dock inte hittar var jag såg den för tillfället. Kan ju vara en vidareutveckling av automatiseringen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#29 » 21:08:35, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor sten upphängd i ändan på en lång lina, går det att få en jämnare matning? Seriöst alltså :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

nimrod_pro

#30 » 00:11:24, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se