Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Bygga elektrisk framdrift till logosol

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera träbearbetning här

vibr (trådstartaren)

#1 » 07:30:26, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en logosols kedjesåg (F1) med en 3-fas elmotor som sitter på en släde som vevas fram. Detta fungerar bra men jag har nu efter en avverkning behov av att såga mer än tidigare och funderar därför på hur man skulle kunna förbättra framdriften. Det största problemet jag upplever med att gå och veva fram släden är att man får allt sågspån på sig vilket även ger dålig luft. Det enklaste vore att köpa logosols egna elektriska framdrift men den kostar ca.12000kr vilket känns lite i överkant.

Ser framför mig en potentiellt bättre lösning med en varvtalsstyrd snäckväxelmotor som driver sågsläden framåt under sågning i varierbar hastighet. Matningen monteras på ena sidan av sågbalken och matningen görs med en vajer mellan släde och framdrift. Man startar i så fall processen genom att sågen startas och framdriften startas. När stocken är genomsågad slår en gränslägesbrytare till som stoppar framdriften, stänger av sågen och startar retur av släden till startposition. Hastigheten på fram och tillbakadrift behöver vara ställbar beroende på vad man sågar.

Tar tacksamt emot tips om hur man skulle kunna bygga ett sådant här system och vilka komponenter man skulle kunna använda (typ av motor för framdrift, utväxling, styrsystem, osv). Jag förstår att det kanske kommer bli dyrare än att köpa logosols framdrift men det kan det vara värt om lösningen blir bättre.
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840



Ivar Risslén

#2 » 12:37:35, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du studerat de olika framdrifterna som Logosol har. Det jag tänker på är att man skulle kunna montera en lämplig motor på den manuella framdriften. Det man måste tänka på är att man måste kunna ändra rotationsriktningen på motorn så att man får fram och back. :klia:

Sedan så beror det på hur mycket automatik du vill ha. Automatisk återgång som skjuter brädan bakåt är kanske bra sedan en automatisk höjning av stocklyftarna så att man slipper att gå och veva på dom. Och efter det så ska sågen starta själv för nästa cykel så att man kan dricka kaffe i fred. :coffee:

Jag har funderat lite ibland på att bygga om framdriften så att man inte behöver stå i spånsprutet när man sågar. Hemma hos mig blåser det oftast från väster eller norr och som jag har sågen ståendes nu så får man gå i motvind med allt damm på sig. :rock_on:
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

meet_matt

#3 » 13:44:29, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

men du måste ju hinna få bort det du sågat innan den går tillbak? i min värld skulle det kunna vara knappvalt istället för automatiskt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Ivar Risslén

#4 » 14:07:00, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågsvärdet tar med sig brädan bakåt ner det går tillbaks. Det finns någon film hos Logosol som visar det när de har elektrisk framdrift.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

meet_matt

#5 » 14:46:28, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det känner jag igen när du säger det, borde fresta en del om man sågar grövre plank/halvor. men då kanske man stänger av det...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

skogsgurra

#6 » 16:18:27, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vevar fram släden för hand så skulle jag tro att du knappast behöver mer än ungefär 100 watt. Och då duger vilken liten växelmotor för likström som helst. Välj en för 24 V (lastbilsgejer) så klarar du dig med 4 - 5 A likström. Ett ställbart likströmsdon, typ Labaggregat med 30 V ut, fixar variabel hastighet. Och om du bara behöver ett par hastigheter räcker det med en trafo plus likriktare (med en aluminiumplåt för kylningen). Styrningen skulle jag ordna med ett litet processorkort och reläer för fram/back. Materialkostnaden för en sån lösning blir mindre än 3000 SEK. Mindre om du har en liten Bosch likströmsmotor ligger och skräpar. Eller hittar en på skroten.

Släng på en tusenlapp så kan du byta processorkortet och reläerna till en liten PLC (ungefär som Siemens LOGO!). Då får du en lättprogrammerad enhet med timrar och allt. Till och med lite temperaturmätning om du vill sänka matningen när det blir varmt. Och reläer har den också inbyggda.

LOGO! kan antingen programmeras i ladder logic eller som elektronikkrets. Båda är lätta att få till. Det gäller bara att sätta sig och prova lite. Sett många som blivit jätteimponerade av sig själva när ser vad dom klarar av. Sätt igång bara! Då får du precis som du vill ha det. Och om du kommer på nya funktioner som behövs så kan du komplettera efterhand som de behövs.

Trefasmotor plus frekvensare är annars det naturliga valet. Men en lågvoltsmotor ger mindre problem och du slipper anlita en elektriker. Plus att det kan bli problem med störningar från omriktarn.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

braha

#7 » 07:44:47, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag har funderat lite ibland på att bygga om framdriften så att man inte behöver stå i spånsprutet när man sågar. Hemma hos mig blåser det oftast från väster eller norr och som jag har sågen ståendes nu så får man gå i motvind med allt damm på sig. :rock_on:

Lyft upp sågen.
Vrid jordklotet 180 grader.
Ställ ner sågen.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

skogsgurra

#8 » 09:05:51, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäh, alla vi andra då?

Då måste vi ju ställa om alla solur! Det är ju jobbigare än att ställa om mellan sommartid och den där andra tiden.

Trädgårdsmöblerna bryr vi oss inte om - sparkstöttingen går bra att sitta på på sommaren och på vintern är den vårt främsta kommunikationsmedel. Så där har vi inga problem. Men soluret ...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mixon1

#9 » 07:01:03, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp framdrivningen av Logosol!
Visst kanske du kan konstruera och bygga en egen lösning, men den lär inte bli gratis den heller. Samt nedlagd arbetstid...

Vi köpte till den till vår såg, fungerar alldeles utmärkt! Jag har byggt många apparater och maskiner genom åren för att spara en slant, men i slutändan är det faktiskt inte värt det. Det tar alldeles för mycket tid helt enkelt. Möjligen om man kan få låna en enhet att dissekera och kopiera rakt av då.

På Logosols eldrivna frammatning så har den slir-funktion om det trögar i virket t.ex. vilket är ett måste med sågning med kedja, annars tar svärdet en annan krokig väg i snittet. Eller att sågmotorn slår stopp.
Frammatningen är steglös i hastighet med hjälp av slir-funktionen vilket gör att man lättare kan justera hastigheten under sågningen, man "känner" när det går lite för tungt, då släpper man bara lite på spaken... Det gör att man får maximal effekt av sågningen, samt sparar kedjan som lätt slöar om man kör i "tomme" utan att avverka. Den slir-funktionen är inte enkel att ta fram utan att kopiera originalet.

Med tanke på hur mycket virke vi faktiskt sågat upp med denna sågen så är kostnaden för el-framdrivningen billig.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

vibr (trådstartaren)

#10 » 10:36:20, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår också att det klokaste vore att köpa Logosols framdrift, samtidigt så är jag väldigt sugen att försöka få ihop en lösning a la skogsgurra. Mest för att jag snöat in på tanken men också för utmaningen. Tänker mig även att med en LOGO så skulle man sedan kunna bygga vidare tex genom att sätta elektroniska ställdon på stockstöden som på så vis med en knapptryckning skulle kunna höjas/sänkas 1' och 2' osv (med precision).

Någon (skogsgurra?) som kan tipsa om var jag kan köpa de komponenter som behövs för framdriften. Tex var kan jag köpa matningsmotorn och vilken rekommenderas? Någon speciell LOGO man ska gå på? Vid intresse så kan jag uppdatera tråden med hur detta projekt fortlöper.

2 personer gillar det här inlägget.
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

Ivar Risslén

#11 » 16:03:12, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är självklart att vi vill ha uppdateringar på hur det går och vad resultatet blir.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

braha

#12 » 07:50:27, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har div olika ställdon för behövande besökare...

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

skogsgurra

#13 » 09:26:50, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har både LOGO!* och annat (lättkodade kort för Scratch och Blockly). Plus elbehörighet. Men inget bra ställdon.

Vi ska kanske göra ett Maskinistprojekt av det?

Har ärenden i östra Mälardalen lite då och nu. Lagom stort (ja, litet dårå) och kanske inte så brådskande heller?

Korsdisciplinärt - med trä, maskineri, elektronik, elkraft och annat.
Jag vet att jag får ångra detta. Men tanken är lockande. Så, okejdå.

* Jo, utropstecknet ingår i varumärket. Siemens blir lite lissna om man inte tar med det. Men det är inte nödvändigt för funktionen ...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

vibr (trådstartaren)

#14 » 13:50:05, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinistprojekt låter toppen och du är varmt välkommen om du har vägarna förbi (jag finns även i Sthlm på veckorna men sågen står i Sörmland).

Projektet är inte brådskande men tänker att matningen är det primära så att om jag får tag i en lämplig motor + strömförsörjning till den så kan jag börja bygga det maskinella. Styrningen kan man ta senare.

Som amatör så ser jag annars huvudsakligen följande behov av komponenter:
- motor
- strömförsörjning
- remskiva till motorn
- 2st ändlägesbrytare
- LOGO!
- relä till sågen (4,5kW, 3-fas, 400V, 16A)
- apparatlåda + diverse brytare

Något jag missat?
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

skogsgurra

#15 » 15:08:04, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LOGO! kan jag bjuda på. Ändlägesbrytare hittar jag nog också i reservdelar från SAAB:s nerlagda verksamhet. Ärvde en hel del prylar där. Encodrar för rörelserna (om du utökar med stegvis matning med 1" och delar därav - eller mm) och annat sådant

Apparatskåp/låda - gärna klimattåligt, lite kopplingstråd, genomföringar, kabel och smågrejer som plintar och kabelkanaler går väl att leta upp.

Vore skoj att köra en sån här grej, föra dagbok, ta bilder och låta det bli ett exempel på hur man kan gå fram. Eller inte. Och låta det bli en tråd här på Maskinisten. Synd att Magirus bor så pass långt norrut. Han tror jag skulle kunna fixa exteriören så du kan visa upp skapelsen på nån "Old Home Day" eller kanske vid Björndammen? Där är vi medlemmar i stödföreningen och ibland visas det upp lite teknik.

Fler som hänger på?

Annars jobbar jag helst med Blockly. Finns en snutt om det här:
http://www.elinor.se/att-lagga-pussel.html/

I de andra krönikorna finns en del som vanligen inte står i böckerna. Men jag får säga som Nils Ferlin: "Gud må förlåta mig somliga rader" Det gäller den senaste, den med definition av verktyg.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se