Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Vart kan man hitta gamla snickerimaskiner och motorer

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera träbearbetning här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 14:45:09, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
Var på snickeriet i Skansen för ett tag sen och gillade verkligen 1920 tals inredningen och maskinerna där. Så jag tänkte göra min egen snickerifabrik likadan. Så då är frågan var man hittar såna gamla maskiner, de jag söker är rikthyvel, planhyvel, vertikalfräs, klyvbandsåg samt motorer till dessa. Letar även efter ett kantverk till sågverket samt en äldre 30kw Asea motor till klyvsågen.
Och gammal snickeriinredning såsom hyllor, hyvelbänkar, lampor å liknande är jag osså ute efter
Nån som vet vart man kan leta? Har kollat auktionssidor men där brukar priset dra iväg rejält
Mvh TR
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



Mattias Petterson

#2 » 17:51:04, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

meet_matt

#3 » 21:38:36, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Tjenare
Var på snickeriet i Skansen för ett tag sen och gillade verkligen 1920 tals inredningen och maskinerna där. Så jag tänkte göra min egen snickerifabrik likadan. Så då är frågan var man hittar såna gamla maskiner, de jag söker är rikthyvel, planhyvel, vertikalfräs, klyvbandsåg samt motorer till dessa. Letar även efter ett kantverk till sågverket samt en äldre 30kw Asea motor till klyvsågen.
Och gammal snickeriinredning såsom hyllor, hyvelbänkar, lampor å liknande är jag osså ute efter
Nån som vet vart man kan leta? Har kollat auktionssidor men där brukar priset dra iväg rejält
Mvh TR
Remdrivna maskiner? Många konverterades och står ute på gårdarna. Antingen i drift eller utbyta mot modernare maskiner. Annonsera köpes i land, atl eller lokala tidningar. Gärna med bild då många säkert inte vet vad de har i gömmorna.

Jag tycker remdrivna okonverterade maskiner brukar vara riktigt bra priser på men ofta lite rostiga mm.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#4 » 21:55:39, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är sådana remdrivna maskiner jag söker, det är bara att sätta på en motor från samma tid så blir det bra. Sådana motorer brukar inte vara så dyra men ibland svåra att hitta. Har själv en 1.5 kw Asea från 1925 som jag tänkte ha till en slip. Men de knepigaste att hitta är ju de större
Har lite bilder på maskinerna i Skansen-snickeriet, se om jag hittar dom.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

heimlaga

#5 » 20:09:32, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver massor av flatremsskivor och lagerbockar med babbitslager så du kan bygga en riktig remtransmissionsdrift. På den tiden fanns det inte separata motorer till varje maskin.
Den tidens klyvsågar i Europa var ofta stora bordscirkelsågar som ofta matades för hand även om de första matarverken började komma ungefär på den tiden.
Min klyvsåg är ett bra exempel. Tillverkad 1885. Babbitslager och flatremsdrift och 600 mm klinga. Kostade 20 euro när jag köpte den. Den var invuxen i en videbuske och det växte mossa på bordet där den stod bakom ett fähus.
En klyvbandsåg från den tiden kan du bli tvungen att importera från Amerika. De är vanliga där.

Jag känner till ett kantverk från den tiden som står ute och rostar...... men det är i Finland långt från Göinge.

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#6 » 19:51:12, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej så tänkte jag inte att göra, varje maskin får ha sin egen motor, har lyckats hitta några mindre 1920 tals motorer.
Sen så ska det finnas några nyare maskiner bland annat bredbandsputs och en överfräsmaskin
Har redan en gammal bondsåg med 800m klinga men den kommer att kompletteras med en bandsåg på räls som jag bygger själv av äldre delar då det är svårt att ta stora och ojämna stockar på en gammal klyvsåg.
Ska ha en 5 kutters hyvel osså, helst en Jonsered.
Ska också lösa det snyggt med spånrören, fläkten finns å det är en 22kw frekvensstyrd fläkt
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Stridis2

#7 » 23:03:28, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:...Ska ha en 5 kutters hyvel osså, helst en Jonsered...

Är du intresserad så vet jag var det står en femkutters. Ganska liten och smidig maskin. Kan kolla om den är till salu, vilket jag tror, om du är intresserad.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#8 » 23:42:58, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå kolla gärna det
Vad är det för motorer på den?
Kan man använda ett vanligt gummidäck som hjul i klyvbandsågen? Och hur brukar frammatningen vara på dom? Antar att det ska vara en bromsmotor så det får man försöka hitta. Sågmotorn på 37kw har jag här
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

heimlaga

#9 » 07:36:26, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Nej så tänkte jag inte att göra, varje maskin får ha sin egen motor, har lyckats hitta några mindre 1920 tals motorer.
Sen så ska det finnas några nyare maskiner bland annat bredbandsputs och en överfräsmaskin
Har redan en gammal bondsåg med 800m klinga men den kommer att kompletteras med en bandsåg på räls som jag bygger själv av äldre delar då det är svårt att ta stora och ojämna stockar på en gammal klyvsåg.
Ska ha en 5 kutters hyvel osså, helst en Jonsered.
Ska också lösa det snyggt med spånrören, fläkten finns å det är en 22kw frekvensstyrd fläkt


Jag är faktiskt ganska skeptisk till 20-tals motorer. Oftast är de öppna i ändorna så de blir lätt fulla med spån och trädamm samtidigt som hartsen på lindningarna är tunn och mycket skör. Det innebär en påtaglig risk för kortslutning och brand. Någon gång på 30-talet verkar de ha börjat använda bättre harts så då blev motorerna brandsäkrare.

Personligen vill jag inte ha någon öppen förkrigstida motor i eller nära mitt snickeri just på grund av brandfaran. Jag försöker faktiskt undvika öppna motorer överhuvudtaget i snickeriet men pelarborrmaskinen har en öppen motor inbyggd i stommen så den kan jag inte göra någonting åt.
Just den dåliga elsäkerheten och brandsäkerheten i den tidens trefasinstallationer och motorer är såvitt jag förstår en viktig orsak till att remtransmissionsdrift var vanligt även när den drevs med elmotor.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

torbjorn_forsman

#10 » 08:16:58, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog räkna med att de flesta trefasmotorer från förkrigstiden som finns kvar idag, är omlindade minst en gång. Och då beror ju lindningens kvalitet på den firma som har lindat om motorn, vad de har haft för resurser till impregnering osv.
Många gamla motorer lindades om inte bara för reparation, utan det var också vanligt med omlindning i samband med att elnätet lades om för annan spänning eller frekvens. Förr fanns det ju många elnät med 110/190 V trefas, på en del håll ännu mer udda spänningar (t ex hade Helsingborg 150 V trefas utan nolla i många år), och de motorerna blev omlindade eller utbytta när man gick över till 220/380 V.
Det har också funnits elnät med 25 Hz, och när de näten lades om till 50 Hz (gradvis med början på 1920-talet, och omläggningen gick som fortast direkt efter kriget), blev alla trefasmotorer omlindade till dubbla poltalet för att behålla ursprungligt varvtal. Detta gäller t ex Stockholm och Göteborg, samt alla elnät som matades från Vattenfalls anläggningar i Göta älv samt Norrbotten.

Ska man ha gamla tvivelaktiga trefasmotorer i drift idag, ska man absolut mata dem via jordfelsbrytare. Då finns det god chans att den löser vid ett motorfel innan det hinner utveckla sig till brand.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#11 » 01:15:23, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spån i motorn börjar inte brinna men det riskerar att sabba motorn vilket inte heller är så önskvärt. Blir det så varmt i motorn så att spån tänds på är motorn rejält överhettad och motorskyddet bör ha löst för länge sen.
Och JFB är inte att tänka på då de löser ut på en gång när det gäller större och äldre motorer, 11kw och uppåt slår ifrån direkt. Finns heller inget krav på det. Man måste bara se till att allt är rejält jordat.
Men mitt kraftiga fläktsystem kommer att ta i princip allt spån samt att jag tänker på att blåsa ur motorerna med tryckluft för att de inte ska pajjas av spånet.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

torbjorn_forsman

#12 » 08:39:15, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Och JFB är inte att tänka på då de löser ut på en gång när det gäller större och äldre motorer, 11kw och uppåt slår ifrån direkt. Finns heller inget krav på det. Man måste bara se till att allt är rejält jordat.


Nej. Om en elmotor har så dålig isolation att en JFB löser ut, så är det något allvarligt fel i lindningen (eller också är den genomblöt), och kör man vidare utan JFB får man räkna med att felet ganska snart utvecklar till sig till en rejäl varvkortslutning och minst en brunnen härva.
En motor i så dåligt skick vore det egentligen säkrare att inte skyddsjorda utan istället köra med isolerad uppställning och isolerande golv inom 2 m från maskinen, så som var tillåtet i 1902 års starktströmsföreskrifter. Eller också skyddsjorda den men inte mata den direkt från elnätet utan via en skyddstransformator så den blir galvaniskt separerad.

Tänk på att en normal JFB kräver 30 mA för att lösa ut. För att få den felströmmen vid 230 V (det blir ju aldrig högre spänning mot jord i ett 400/230 V-nät) måste isolationsresistansen vara lägre än 230/0,03 = ca 7,7 kohm. Och det är ungefär 1000 gånger lägre än isolationsresistansen för en trefasmotor i fullgott skick, hur stor den än är.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#13 » 09:26:44, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns listor på hur mycket läckströmmar som apparater normalt har, om man tänker att jag ofta använder flera maskiner samtidigt kommer man lätt upp i 30ma naturlig läckström. Ska jag ha JFB så skulle jag behövt en vid varje grupp vilket inte finns på kartan då det skulle bli alldeles för dyrt.
Tänk också på att 30ma är en maxström, de löser ut redan vid 15ma under en längre tid.
Men däremot kan jag installera ett par 300ma JFB i centralen för brandskydd
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

skogsgurra

#14 » 13:20:53, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har också ett problem med eventuella filter före (och ibland även efter) frekvensomriktarna. Där kan läckströmmen till jord i ett enstaka filter kunna komma upp i flera hundra mA. Det brukar finnas uppgifter på filtren om detta. Och en varningstext som säger att man alltid ska se till att jordskruven är ansluten innan man kopplar in andra tampar.

Om man har några omriktare med filter, eller ett filter med hög avledning till jord, så brukar det inte funka med 300 mA JFB heller.

Beträffande spån så täpper de till kylkanalerna så motorerna blir heta av den orsaken. Ungefär som när man lackar en motor och inte ser upp med igensatta kylkanaler. Den värmen är inget som motorskyddet reagerar på. Men termistorer i lindningen ger bra skydd även mot detta.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#15 » 14:12:34, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på nu att jag faktiskt har varit så klok så jag limmat myggnät framför hålen på de gamla motorerna jag har så spån åker således inte in i motorerna. Så kommer jag göra med alla andra gamla motorer.
Men jag är alltid noga med att blåsa rent motorer och maskiner så att de inte begar igen av damm
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se