Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Vart kan man hitta gamla snickerimaskiner och motorer

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera träbearbetning här

Stridis2

#16 » 14:17:03, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Jodå kolla gärna det
Vad är det för motorer på den?
Kan man använda ett vanligt gummidäck som hjul i klyvbandsågen? Och hur brukar frammatningen vara på dom? Antar att det ska vara en bromsmotor så det får man försöka hitta. Sågmotorn på 37kw har jag här

Har varit och kollat på hyveln nu. Tyvärr så fungerade inte min mobilkamera till någon reda, så bilder uteblir. Men hyveln kommer tydligen från dina trakter (?), tillverkad av Osby mekaniska. Fem motorer, huvudmotorn 7,5 hp och övriga 4 hp om jag lyckades se rätt (trångt och dj*vligt). Så vitt jag vet och sett tidigare är hyveln troligen i gott skick (inte sliten) men behöver givetvis plockas ner och se över alla glidytor för rost samt rengöra lager.
Konstruktionen känns inte stenålder, inte så stor och klumpig som andra listhyvlar jag sett. Motorerna ser moderna ut. Maskinen tar, grovt uppskattat, upp en volym på 2 * 1 * 1 meter.

Såg även att det fanns en större gammal Jonsereds bandsåg som säkert kan vara till salu om det finns intresse för denna. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Djävulssnickarn (trådstartaren)

#17 » 14:55:19, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha var finns den här hyveln nånstans?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Stridis2

#18 » 15:11:24, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PM skickat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#19 » 15:57:20, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Du har också ett problem med eventuella filter före (och ibland även efter) frekvensomriktarna. Där kan läckströmmen till jord i ett enstaka filter kunna komma upp i flera hundra mA. Det brukar finnas uppgifter på filtren om detta. Och en varningstext som säger att man alltid ska se till att jordskruven är ansluten innan man kopplar in andra tampar.

Om man har några omriktare med filter, eller ett filter med hög avledning till jord, så brukar det inte funka med 300 mA JFB heller.

Beträffande spån så täpper de till kylkanalerna så motorerna blir heta av den orsaken. Ungefär som när man lackar en motor och inte ser upp med igensatta kylkanaler. Den värmen är inget som motorskyddet reagerar på. Men termistorer i lindningen ger bra skydd även mot detta.


Det är dock sällan man råkar på filter med så hög kapacitans (och därmed kapacitiv ström till jord) ute i fält, åtminstone när det rör sig om någotsånär moderna saker som har passerat en elsäkerhetsprovning för CE-märkning.
Vi hade en gång i tiden problem med ett filter som satt på nätintaget till ett skärmat rum för EMC-mätningar, som löste ut JFB emellanåt. Det visade sig så småningom att det var inte läckströmmar pga 50 Hz som var problemet, utan det var diverse övertoner på nätet som gav upphov till jordströmmar i filtret som adderades från samtliga faser. Lösningen blev att göra ett spärrfilter för den värsta övertonen och ansluta mellan elnätet och störskyddsfiltret. En annan sak som visade sig fungera, var att förbättra symmetrin i elnätet genom att ansluta en Y/D-kopplad transformator med tomgående sekundär parallellt. Den "höll emot" det mesta av osymmetrier och de besvärligaste övertonerna (3, 9, 15 osv).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#20 » 17:07:35, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi snackar mera om HF-rester från PWM. Där har Schaffner filter med varningstext som säger 300 mA till jord.

Det satt i ventilationen på Burgårdsskolan i Göteborg och vid elbesiktningen visade eluttagsprovaren så hög spänning mellan PE och N att invigningen av skolan uppsköts.

Att det sedan berodde på att uttagsprovaren hade seriekondensator i stället för seriemotstånd så att högfrekvensen rann i stort sett rakt igenom var svårt både för besiktningsman, skyddsombud och andra att förstå. Vill minnas att jag mätte HF-amplituder mellan 10 och 20 V i 230 V uttagen nere i källaren. Lägre på mellanvåningarna och nära noll på vinden, där omriktaren till fläkten satt. Induktansen i PE (dit avledningsströmmen gick) är visserligen inte mer än ca 1 uH/m men med höga frekvenser och lite längd så visar en felkonstruerad uttagsprovare livsfarlig spänning på N (eller PE, en definitionsfråga).

Jag pratade med Schaffner på Hannovermässan och slog vad med dem om att de skulle ändra detta så att avledningsströmmen går till ljusblå istf gul/grön. Det trodde dom inte att de skulle göra. Bara nåt år senare kom det filter med avledning till N. Men nu hade jag ju inte skriftligt på vadet - och dessutom hade jag glömt namnet på killen jag slog vad med. 1000 Euro hade annars suttit som en smäck.

"Det är dock sällan man råkar på filter med så hög kapacitans (och därmed kapacitiv ström till jord) ute i fält, åtminstone när det rör sig om någotsånär moderna saker som har passerat en elsäkerhetsprovning för CE-märkning". Det är den officiella sanningen. Verkligheten ser ut på ett annat sätt. Framför allt när det gäller omriktarna själva, men även filter och motorer. Inte ens när grejerna är monterade på jordplan på SEMKO eller SP är värdena OK. Och mycket sällan i fält. Det är det som betalar min morrongröt, lunchkorv och kvällsdrickat.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#21 » 19:26:39, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir inga JFB där, den centralen jag har är ett äldre proppskåp som är säkrat med 100amp. Det skulle bli alldeles för dyrt å jobbigt att byta ut den. Det enda i snickeriet det sitter JFB i är i uttagslådorna
Och motorerns kommer inte att ta stryk, myggnätet håller spånet borta. Några har jag nyligen lämnat in o fått omlindade
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#22 » 20:14:47, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#23 » 20:17:41, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några gamla fina motorer som jag hittat. det är 1 4kw AEG, 1 4kw Elektromekano, 1 0.55kw Moren Partille, 1 0.75kw Asea å 1 1.5kw Asea. Har hittat en gammal rikthyvel nu å skulle behöva en 5.5kw motor till den
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

skogsgurra

#24 » 21:36:01, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en snickerifabrik i dina trakter. Drevs av en eller flera som hette Rossel. Har du träffat på den under dina utflykter?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#25 » 21:42:20, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det finns en snickerifabrik i Glimåkra som heter Glimåkra of Sweden. Har köpt min överfräs därifrån.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Matte234

#26 » 09:00:14, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Tjenare
Var på snickeriet i Skansen för ett tag sen och gillade verkligen 1920 tals inredningen och maskinerna där. Så jag tänkte göra min egen snickerifabrik likadan. Så då är frågan var man hittar såna gamla maskiner, de jag söker är rikthyvel, planhyvel, vertikalfräs, klyvbandsåg samt motorer till dessa. Letar även efter ett kantverk till sågverket samt en äldre 30kw Asea motor till klyvsågen.
Och gammal snickeriinredning såsom hyllor, hyvelbänkar, lampor å liknande är jag osså ute efter
Nån som vet vart man kan leta? Har kollat auktionssidor men där brukar priset dra iväg rejält
Mvh TR

Hej!
Jag har en gammal snickerifabrik som lags ner 1955, har rikthyvel, planhyvel, bandsåg, tappmaskin, kutter, m.m
Kan sälja om du är intresserad.
Finns utanför Uppsala
Matte234
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:07, 06-04-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Case 580F


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se