Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

SAJO kombinationsmaskin 1950!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

björnc (trådstartaren)

#1 » 18:19:54, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå.

Min motor till min g:a SAJO kombinationmaskin har lagt av det är en Elektromekano asynkronmotor på 5hk den snurrar igång i uppstart läge men när jag går över i driftläge låter den knepigt och moterskyddet löser ut. Vad att göra? Jag har kollat igenom Y resp D läget vid motorn och faser finns där rätt både i startläge resp driftläge så problemet är inuti motorn....

Har någon ett bra tips på någon lindareverkstad som reparerar dyl i närheten av Göteborg/Uddevalla området? Har letat på nätet men hittar inte rätt.

/Björn
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 23:40:16, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en motor med Y/D-start, används ju alla lindningar både i Y- och D-läge , så om det vore något fel i motorn borde den rimligtvis gå dåligt även i Y-läge. Jag skulle nog snarare tro att det är något problem i pådraget.

Prova att samtidigt mäta ström i alla tre lindningsfaserna (koppla en amperemeter i serie med varje lindning) dels i Y- läge och dels i D-läge , se om någon fas avviker i båda fallen.
Ett annat intressant test är att i Y-läge mäta spänning mellan motorns nollpunkt och elnätets nolla.
Ett tredje är att göra isolationsmätning (meggning) mellan de tre lindningsfaserna samt från varje fas till jord, då motorn är helt bortkopplad från pådraget.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Djävulssnickarn

#3 » 22:13:00, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara kass kontakt i YD omkopplaren, byt till mjukstart istället. Det sparar både remmar och motorlager. Jag kan rekommendera en mjukstart som heter SMC3, fungerar skitbra

1 person gillar det här inlägget.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

heimlaga

#4 » 07:24:28, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker gammaldags YD omkopplare är bättre än moderna mjukstarter. Förre delar som kan gå sönder.
Fast till slut så tar de slut de också. Krauss&Naimer tillverkar nya som är byggbara så man kan beställa den kombination av funktioner som man behöver. De passar dessutom ofta i det gamla monteringshålet.

Min standardprocedur för att kontrollera skicket på elmotorer är att koppla bort alla kablar och alla bryggor i kopplingsdosan och sedan mäta motståndet i varje lindning individuellt och jämföra om de är ungefär lika. Sedan mäter jag isoleringen mellan lindningarna och mellan varje lindning och motorstommen med en Megger.
Kan du få låna en megger någonstansifrån?
På det där viset brukar man märka om någonting är fel.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

björnc (trådstartaren)

#5 » 21:43:27, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips!
Tyvärr har jag ingen speciell megger som jag behöver för att kolla lindningarna. Jag får kolla runt bland bekanta alt investera i en dyl. Ett vanligt multiinstrument duger väl inte?
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#6 » 22:00:47, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju alltid ohmmäta mellan lindningarna och jord med en vanlig multimeter, om du konstaterar dålig isolation med den så är saken klar.

Eller också kan du plocka ihop något megger-liknande av saker som ändå finns tillgängliga. Till att börja gäller det att få fram 500-1000 V likspänning på något sätt. Du kanske kan låna skärmgallerspänning (Vg2) från bildrörsplattan i en tjock-tv, eller laddspänningen från primärsidan i en elstängselapparat. Lägg ett motstånd på 1 Mohm i serie och använd den spänningen som mätspänning, koppla din multimeter parallellt med motståndet. Om spänningen den visar inte är mer än 5 eller möjligen 10 % av mätspänningen, så kan du anse att isolationen är i ordning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björnc (trådstartaren)

#7 » 22:22:32, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint, Mätningen med multimetern blir ju lätt att fixa får se om det leder till något.
Nja det där med tjocktv förslaget det är jag nog för amatörmässig för men alt. med elstängselaggregatet fixar jag nog det blir "spännande"....
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#8 » 22:55:21, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså inte stängselanslutningarna du ska koppla in dig på, utan vid laddkondensatorn på primärsidan. Ta helst en batteridriven stängselapparat som inte är förbunden med elnätet. Och för att slippa att spänningen försvinner vid varje stängselpuls, lossa en ledning mellan primärsidans kretskort och transformatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Djävulssnickarn

#9 » 01:06:21, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är mycket mer som kan gå fel med en YD-start. Och de manuella ska man inte alls ha då folk inte begriper vad de är till för. De vrider bara i D läget direkt och så går proppen.
Nej mjukstart är det bästa man kan ha. Både driftsäkert och idiotsäkert
Men såg nu att motorn bara var på 4kw, den kan du direktstarta utan problem
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

björnc (trådstartaren)

#10 » 15:10:08, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Nu har jag köpt en isolationsmätare från Kjell och fått följande resultat.

Mäter jag mellan chassi/jord samt var och en av de sex terminalerna så får jag ca 50 Mohm för alla på 1000 V.

Om jag benämner första radens tre terminaler som 1,2,3 och andra radens terminaler som 4,5,6 så får jag vid 1000 V 75Mohm mellan alla frånsett
när jag mäter mellan terminal 3 och 5 där det är 0/kortis....?

Hur tolkar jag detta?
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#11 » 22:29:22, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde ha tre lindningar i motorn. Om du kan mäta upp låg resistans mellan 3 och 5, så motsvarar det en av lindningarna och då bör de andra två ligga mellan 2 och 4 samt 1 och 6. Det bör inte vara stum kortslutning men relativt lågohmigt. Ungefär samma resistans på alla lindningar om motorn är symmetriskt byggd (undantag kan finnas t ex om den har s k tvåplanslindning, då en av lindningsfaserna har längre härvändar än de andra).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björnc (trådstartaren)

#12 » 11:41:47, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst du har rätt.

2-4 hänger ihop så även 1-6 som du säger. Då kanske det verkar ok med motorn och dess lindningar? Ohm mäta lindningarna funkar väl med ett vanligt universalinstrument de skall väl vara ung likvärdiga antar jag för 3-5,2-4 samt 1-6.

Motorn startar och låter normalt när vredet är i startläge men när j slår över i driftsläge murrar den konstigt och motorskyddet löser ut. Det är då kanske vredet som spökar. Finns det något smart sätt att kolla det måntro?
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

björnc (trådstartaren)

#13 » 15:46:21, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1-6,2-4 samt 3-5 har samma resistans och övrig isolations mätning verkar ju vara ok.

Det lutar väl då på att det är någon med vredet.

För att testa driftläge direkt och hoppa över vred samt motorskydd med motorn obelastad. Gör jag då rätt om jag byglar 1-4, 2-5 samt 3-6 och lägger på L1 på 1, L2 på 2, samt L3 på 3 och jord på plats också och ansluter.

...bäst att kolla först så jag inte klantar till det då jag inte är på hemmaplan om man säger så....

Kan motorskyddet var med och spöka i detta? I och för sig så drar ju motorn igång i startläge utan missljud och motorskyddet löser inte heller ut.
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#14 » 15:51:59, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att ohmmäta alla kontakter i Y/D-omkopplaren som ska vara slutna i D-läge, och kolla om något verkar skumt. Det kan förstås också tänkas att felet är att någon av kontakterna som ska vara sluten i Y-läge, inte slår ifrån vid omkoppling till D.

Motorskyddet borde inte ställa till med något. Det är ju för övrigt lätt att kolla genom att seriekoppla alla poler i motorskyddet och skicka igenom en ström som är strax under utlösningsströmmen (man kan ju belasta med byggstrålkastare, kupévärmare etc för att få rätt ström, kolla att det inte löser ut på några minuter, sen ökar man till dubbla strömmen och då ska det lösa inom 1-2 minuter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björnc (trådstartaren)

#15 » 14:50:54, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet låg i vredet och dessutom satte jag en fas fel efteråt vilket grundlurade mig. Ja nu har man lärt sig isolationsmätning och hur y/d koppling fungerar i ett mekaniskt ga vred. Motorskyddet var ok. Motorn spinner nu som en katt igen.

Meggern har nu även kommit till användning i vår stålbåt där faktiskt skrovet inte var helt separerat från jord........

Stort tack för alla tips och hjälp!

2 personer gillar det här inlägget.
björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se