Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

ÅSS spånsugar

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 20:47:04, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
Har lite planer på att införskaffa lite mindre maskiner för finarbeten bland annat fräsbord för handöverfräs, spindelslip samt ett utsug till borrmaskinen. Så ska jag ha den för att koppla till handmaskiner och städa golvet med. Hade då tänkt mig att skaffa mig en ÅSS spånsug till dessa maskinerna då de här sugarna verkar ha mer vakuum än vanliga fläktar och därför klara av mindre slangar och rör bättre. Vad jag fattat det som så är dom som en dammsugare i konstruktionen och inte en vanlig spånfläkt
Den jag tänkt mig är någon 7.5kw-11kw modell.
Man bör väl för bästa energieffektivitet ha frekvensomriktare till. För de är väl tvärt om från en vanlig spånfläkt, när man drar igen fler maskinspjäll eller använder klenare rör så drar väl fläktmotorn mer ström och behöver därför regleras med en tryckgivare i huvudkanalen?
Har sett en ÅSS som verkar vara vanlig i slöjdsalar som heter 750TS. Men hur kan man varvtalsreglera den, den har ju ingen trefasmotor utan 6 st enfas dammsugarmotorer på 1.2kw styck?. Den här 750 sugen måste ju ligga och dra 7kw hela tiden och minskar när fler insugsportar är öppna.
Och så den stora frågan är var kan man få tag i en sån här ÅSS spånsug?
TR
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv




Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se