Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Er det vanlig med bare 1 "guide" på gammle bandsager ? (og evt info på "Figo" sag?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera träbearbetning här

DennisCA

#16 » 17:55:01, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tillverkade egna styrningar i kullagerutförande men tror jag skulle om jag gjorde om dem bara använda kullager bakom bladet men ett solitt material som brons eller gjutjärn för sidostyrning.

Min modell:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



mawrick (trådstartaren)

#17 » 20:33:22, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omsider fått sagen på plass, og begynt å plukke den fra hverandre og rengjøre den, må skifte drivreim etc - kjøpt som ikke fungerende, da den manglet bryter etc - fått testet motor og den sviver helt fint, og har tydeligvis innebygget brems som gjør at den stopper umiddelbart.

Ser ut som det er brukt et form for "kort dekk" på nedre hjul, mens det øvre har en form for gummihjul - er det noe i veien for å skifte ut begge til polyurethan ?.

Hva er anbefalt type "grease" for å smørre spindel med ?.

Noen som forresten har peiling på om det er noe i veien for å bruke en VFD på en motor med brems ?.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
mawrick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:03:43, 04-11-2012
Ort: Hordaland
Norge
Maskintyp: Traktor

heimlaga

#18 » 21:06:50, 11-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beläggen på bandsågshjul brukar vara av antingen gummi eller kork eller polyuretan. Du kan byta till något annat av de materialen utan problem.

Vad skall du ha frekvensomvandlaren till?
För snickeriarbete behöver du bara ett varvtal och de flesta motorerna mår bättre då de får gå på ström direkt från nätet.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se