Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Behöver rundkutter

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 10:41:36, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får antagligen möjlighet att köpa en 600mm Dornburg planhyvel billigt framåt sommaren. Jag börjar få behov av en separat planhyvel i den storleksklassen för planhyvlingen på Stenbergaren fungerar inte så bra till stora tunga arbetsstycken.
Problemet är kuttern som är av "clamshell" modell och dessutom i dåligt skick. Annars verkar planhyveln vara i hyfsat skick.

Var får man tag på en 3 eller 4 betts rundkutter för rimliga pengar?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



Stridis2

#2 » 21:18:51, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen träskalle, men jag hörde en berätta att han hade köpt ny Tersakutter. Han var mycket nöjd, och av det jag såg så var jag imponerad, framför allt av ljudet, eller snarare avsaknaden av ljud. Tror iofs att det gick på runt 10' för en ny kutter som kanske var 50 cm bred, men det blev en helt annan hyvel också.

Om du ska skaffa en begagnad så är enda företag jag kan tipsa om Bröderna Gustavsson i Smedhult. Kan kanske vara värt ett mail... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

heimlaga (trådstartaren)

#3 » 22:02:53, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tersakutter är ju det bästa alternativet.
Fast jag tror att man måste trä i bettet från sidan på dem och det går i så fall inte i en Dornburg där lagerhusen är integrerade i maskinstommen som är i vägen.

Jag skall kontakta Smedhultarna
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se