Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Laga figursåg

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera träbearbetning här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 20:17:32, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Har ni nåt tips på hur man kan laga den här motvikten som spruckit sönder på en gammal Proofy figursåg? Den är rätt dåligt konstruerad med otroligt lite gods vid skruven. Motvikten är nog i nån form av gjutjärn. Ska man försöka sig på att hårdlöda eller svetsa fast skruven? Eller finns det nån typ av Loctite som skulle hålla där?

Ett annat problem är att det ska finnas en ring under bladspänningsvredet som försvunnit. På bilden har jag provisoriskt lagt dit en aluminiumring. Det verkar funka skapligt men det jag blir fundersam på är att armarna till bladet blir ganska så stumma då. Är det verkligen meningen att motorn ska jobba med att "böja" armarna så att de fjädrar i sig på grund av sin längd? Det känns lite tufft för den rätt klena mekanismen på motoraxeln att fjädra armarna som är i någon sorts metall. Någon som vet eller kanske till och med har en likadan maskin?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



G-son

#2 » 21:24:29, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det gjutjärn hade jag nog provat att slipa ur och fylla upp med mässingslod, därefter borra ur och gänga om. Alternativt att hårdlöda dit en pinnskruv.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

JD400 (trådstartaren)

#3 » 21:30:05, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hårdlöda dit en pinnskruv känns som en bra ide! Ska se om jag har någon så liten.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Stridis2

#4 » 07:52:58, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det iofs tidig söndagsmorgon och jag sitter med mobilen så jag ser inte jättebra, men hade det inte varit lika enkelt att tillverka en ny del?
Det är nog två år sedan jag tittade på en figursåg (Ryobi?) senast, men jag vill bestämt minnas att den hade en fjäderspänd övre hållare till bladet. Själva armen var alltså still, men inuti denna satt det en justerbar fjädrande spännmekanik.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD400 (trådstartaren)

#5 » 09:32:51, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst hade det varit bra att tillverka en ny bit men jag har nog inte riktigt förutsättningarna att få det bra. Krävs ju lite precision på hålens placering t.ex. Om jag bara får till en bra lödning så håller det nog.

Jag inbillar mig att konstruktionen är rätt lika på de flesta av dessa sågar. Det grova, gröna C-et på den här har två ledade armar inuti sig. Den nedre av dessa syns som den svarta, avlånga armen på den nedre bilden där den går förbi motorgaveln. På den sitter en liten avlång bit med två lagrade hål där jag har skruvat loss den nedre delen och vridit upp den så den är vågrät på bilden. Den är alltså förbunden med skruven där hålet delvis gått sönder på motviktsbiten. Det hålet är excentriskt placerat och är det som gör att sågarmarna får upp/nergående rörelse. Däremot vet jag inte rktigt hur det ser ut i böjen på C:et. Där uppepå sitter bladspännaren som är en vipparm som man först skruvar åt och sedan fäller ner och då ska den spänna lagom hårt mot ringen som tyvärr försvunnit.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#6 » 17:32:36, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, lödningen blev väl helt okej för att vara första gången och verkar hålla ännu så länge.

Bild

Bild

Men jag blir inte klok på bladspänningen. Om man inte spänner armen alls så åker den upp och ner och lever rövare när man sågar. Om jag lägger mellan ringar (har hittat några gamla gummibussningar från en tvättmaskin som är perfekta) så att jag kan få lite spänn på mekanismen när armen är nedfälld, då gör skillnaden mellan helt ospänd och spänd mekanism att motoraxeln går från att gå runt lätt till att inte gå att snurra runt. Jag antar att motorn ska gå runt utan större motstånd, kanske var det det som gjorde att motviktsdelen gick sönder. Hur tusan är det tänkt att det där ska funka? Nån som har en liknande såg?

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Michael Meier

#7 » 10:03:27, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen naturlag, att motorn ska gå lätt i tomme.. det hör ju till inkopplingssätt, koppling och sådana saker.

Jag får inte grepp om vad du försöker visa, kan du inte kludda ned en skiss?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Toost

#8 » 10:27:39, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser ut att ha ett snabbspänne , jag gissar att du spänner det och därefter snurrar det tills du har rätt spänning i sågbladet, nån sa att rätt spänning på dessa blad är att det skall låta "ping" då man drar fingret som över en gitarrsträng.
Så här ser motsvarande ut på min maskin.


Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400 (trådstartaren)

#9 » 14:42:42, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis, det är en snabbspännare. Man skruvar runt tills det går "lagom" hårt att trycka ner hävarmen som sitter på samma ställe som på din bild (syns på min sista bild). Spännmekanismen funkar ungefär som snabblås till hjulet på en cykel.

Ett problem är att jag googlat mig fram till att det verkar saknas en ring under spännarmen som väl ska göra att det blir exak rätt spänning. På min bild har jag provisoriskt lagt dit en tjock gammal sotig aluminiumring i ett försök att hitta rätt spänning. Spänner man för mycket går som sagt inte motorn runt. Ska försöka illustrera med en film senare vad jag menar.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Toost

#10 » 15:54:58, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror du ska "fälla över" snabbspännaren till spänt läge och sen rotera till lagom spänning, då kan du med blad av samma längd snabbskifta.
Har du hittat bra blad nånstans ?
min maskin har den typen med en liten pinne på tvären i vardera änden.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400 (trådstartaren)

#11 » 16:29:32, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du är nog nåt på spåren där. Problemet är för mig att hitta exakt rätt spänning och det försvåras av att ringen vid spännmekanismen saknas och att jag inte vet hur tjock den var. Men bra blad verkar vara en nyckelfaktor.

Maskinen är ett loppisfynd och det satt ett blad i och ett låg i bladhållaren på sidan. Jag vet egentligen inte vilken bladlängd som är den rätta men det finns en skåra både uppe och nere i fästet för en sån pinne som du nämner. Köpte några kina-blad på jula avsedda tillderas egna MeecTools figursåg. Dessa har pinne i båda ändar. Har kört av 2 sådana. Bytte till bladet som satt från början och det har hittills hållit bäst. Det har inga pinnar alls. Men mina erfarenheter av avbrutna blad kan ju bero på att jag inte hittat rätt spänning.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#12 » 16:35:10, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För övrigt är min maskin väldigt lik din Toost. Är det möjligen så att det är en Taiwanesisk tillverkare som heter Rexon på din också?

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

tronde

#13 » 19:24:34, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan se ut som om det er en eller annen versjon av Rexon SS-16 du har.

Du viser ikke bilde av hele sagen, men denne ser også ut til å være en Rexon med annet navn.
https://youtu.be/gtP6jgWZN4w

Rexon eksisterer fortsatt, men ser ikke ut til å selge kontursager (scroll saw på engelsk) under eget navn nå.

https://www.rexonproducts.com/en/
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

JD400 (trådstartaren)

#14 » 20:46:51, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en intressant film. Jag är inte i närheten att ha så hård bladspänning som på filmen. Men om jag skruvar åt så att bladet börjar bli någorlunda spänt så går inte motorn att peta runt. Jag är rädd för att jag sabbar nåt. Känns som nåt inte stämmer. Om någon kunde vara snäll att kolla på sin motsvarande såg om det går att peta runt motorn när bladet är lagom spänt genom att lyfta bort sidoplåten vore det jättesnällt! Ska försöka få upp en film som visar vad jag menar. Här är några bilder på hela sågen:

Bild

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#15 » 21:25:51, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en film som visar mitt problem med bladspänningen. Så snart jag spänner åt bladet så hindrar det motorn att snurra vilket jag förmodar inte är rätt. Eller så är det rätt att det ska vara ett sånt motsånd, problemet är att jag inte har en aning! :grin:

https://m.youtube.com/watch?v=SMBjfsAfM0A
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se