Standarderna för kabelfärger har ändrats flera gånger under årens lopp. Före 2006 var det bara färger för skyddsjord och ev nolla som var standardiserade i Sverige (från 1963 till ca 1970:
röd skyddsjord och vit eller ljusgrå nolla, från 1970 och än idag gul/grön skyddsjord och blå nolla) , fasledarna fick ha (nästan) vilka färger som helst. Det var, och är än idag, tillåtet att använda blå som en av faserna i kretsar där nollan inte finns med. Den "sista" ledningen i 5-ledarkablar är inte alltid grå, det kan också förekomma att den är vit eller
svart med vit rand. Ibland kan man också råka på 5-ledarkablar med två svarta ledare. Före 1963 fanns inga statliga standarder alls för ledarfärger i Sverige, då fick varje lokalt elverk/nätbolag bestämma vilka detaljregler som skulle gälla för installationer och prylar anslutna till deras anläggningar.
I detta fall ser det inte ut att vara någon separat nollspänningsutlösare utan motormanövreringen är gjord med en kontaktor med
hållkrets. Till-knappen trycker förmodligen in kontaktorns ankare mekaniskt, och då är det meningen att en hjälpkontakt ska sluta hållkretsen så att kontaktorspolen får
ström och håller sig tillslagen tills man trycker på från-knappen som bryter hållkretsen.
Troliga felorsaker kan vara avbrott i kontaktorspolen, något felkopplat eller att hjälpkontakten eller från-knappen krånglar. Bör vara lätt gjort att ohmmäta sig fram till.
Eftersom det inte finns nolla framdraget så måste kontaktorspolen vara avsedd för 400 V AC, kolla detta!