Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Vad är detta för hyvel?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

Foton (trådstartaren)

#1 » 06:59:39, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har ropat in och hämtat en rikt-och planhyvel men är osäker på vad det är för något. Ser ut ungefär som en vi hade i träslöjden när jag gick i grundskolan för typ 40-50 år sedan. (jisses, är det verkligen så länge sedan???) Googlat lite och tycker det ser ut som en EJCA? Bordet är drygt 30 cm brett. Det verkar fattas en plåt som täcker drivremmen och jag misstänker att det på den också har suttit något intag för elkabeln. Nu finns bara någon konstig handske med två kablar in. En grövre och en tunnare. Är det kabel till motor och nödstopp som ska in i någon dosa med nollspänningsbrytare(eller vad det kallas?) Hur löser man detta enklast och billigast men ändå med lite säkerhet? Finns något kombinerat trefasintag med nollspänningsutlösare och nödstopp som man kunde montera där det gamla trasiga nödstoppet suttit?
Sen sitter något monterat på sidan och en borrchuck på sidan av kuttern. Har läst något om långhålstillsats men det verkar saknas något eller om den är felmonterad? Någon spak?
Sen är ju borden rostiga, som ni ser. Har sprutat på 5-56 för den står nu i ett kallager men har ni något bra knep att få bort rosten mer än att slipa-putsa?
Bild
Bild
Bild
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01



BM425

#2 » 08:44:09, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara en Luna H-31, Mortens är väldigt lika med det handtaget för djupställning.
De gamla Luna tillverkades i eller utanför Värnamo har jag för mig o hade bra kvalitet.

Biltema har en polerskiva typ denna https://www.biltema.se/verktyg/slipning ... 2000019667 har funkar bra för mig. Finns speciellt vax för metallytor sedan, har inte använt det själv. https://swedendro-tools.se/se/produkter ... nster-400g
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

marve

#3 » 17:52:14, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ren metall går det att använda citronsyra. (Citronsyra blandat med vatten)
Om man blandar citronsyra med tapetklister och täcker med gladpack hålls det kvar på järnet.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Orsa

#4 » 18:46:24, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en LINI i snickarboden. Inte exakt lika men detaljerna avslöjar. Är väl en EJCA tror jag.
Robust bra maskin för mitt bruk.
Ta bort rosten bäst du kan då gjutjärnsbordet är lite fint räfflat efter typ kipphyvlingen. Gneder man på lite stearin så glider virket lättare om du tycker det behövs.
Elkablaget känner inte jag igen. Har bara trefas rakt in
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Stridis2

#5 » 19:26:09, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stickproppen är en 6-polig Harting. Släng inte proppen om du inte vill ha den på maskinen, de kostar ett par hundralappar nya.
Angående långhålsborren så fäster du träbiten på bordet med tvingen, hissar upp bordet i rätt höjd, för in bordet med en spak (borrar alltså ett hål) och kan därefter föra bordet i sidled med en annan spak varpå du får ett hål med samma höjd som borrets diameter och samma längd som du förde bordet. Brukar finnas ställbara stopp för rörelserna. Såg ett U-bockat rundjärn som säkert är längdmatningsstopp i ena riktningen.
För att vara extra tydlig, det är alltså speciellt borr till en långhålsborr.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Foton (trådstartaren)

#6 » 07:32:54, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen så här långt! Inget mer om hur man ska fixa elen?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Holger

#7 » 11:51:01, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses, var hittar ni alla dessa underbara maskiner? :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BM425

#8 » 12:45:41, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget speciellt att koppla el på en sådan.
Öppna kopplingslåda, fota o lägg upp här så vi ser vad som finns förut.
Har den stått på någon skola eftersom det är extra nödstopp o annorlunda inkoppling/handske?
Samt bild på motorplåt.

Under "Downloads" finns hela min handbok på "Stenbergs KLE 300" där finns detta elschema.
Finns också beskrivning på långhålsborren där.
Ett sk. kontaktor motorskydd. Separat startknapp o stoppknapp.
Finns annars motorskydd med nollspänningsutlösare i ett paket.
Bild

Not. boxen med a/b håller kontaktorn vid gång o funkar som nollspänningsutlösare.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

tennek

#9 » 13:56:20, 06-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en kombimaskin Luna W57 som består av en separat hyvel med långhålsborr och såg med fräs som är hopsatta till en enhet
Din hyvel ser ut att ha varit en del av en kombimaskin (vet dock inte vilket märke som din hyvel har)

Bild

Man väljer funktion som skall användas med nyckeln och startar/stoppar med brytaren

Bild

När man monterat ihop hyvel och såg så finns det en kontakt liknande din som kopplas ihop inne i maskinen
(lite mörk bild hopps det syns ändå)

Bild

Tillägg
På min maskin så roterar hyvel åt ett håll och långhålsborr åt andra hållet så hur man kopplar i ditt fall för att kunna ändra rotationsriktning kan säkert någon klok person tipsa om

Bild
tennek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:49, 13-05-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se