Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Min cirkelsåg har packat ihop

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 07:56:27, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en B&D cirkelsåg som jag har haft minst 10år. Kör lite med den ibland. Men sällan speciellt mycket och inte så hårt. I helgen höll jag på och klyva några reglar och så kom "bränd maskin" lukten krypande. Kraftigt gnistrande från den ena kolborsten konstaterades.

Tog isär maskinen... Som verkligen kan sägas inte är servicevänlig. Men jag fick isär den utan att något gick sönder. Jag var nära på helt säker på att rotorn var kortsluten men när jag tittar på borstarna så är den ena som ny... (den är ju så klart använd men ser finfin ut.) Och den andra är helt förstörd. Om rotorn var paj skulle väl båda borstarna vara påverkade. Jag tror därför att det är konstruktonsfel på den ena borsten. Kollektorn på rotorn ser helt oskadad ut. På en rotor med en kortslutning brukar en eller ett par "tungor/kontakter" vara tydligt påverkade.

Då kommer vi till problemet. Var hittar jag reservdelar till en 10år gammal såg? Finns det ens. Det får ju inte vara alltför dyra grejor heller. Måste ju vara någon sorts rimlighet. En ny maskin i samma klass kostar kanske runt 1500kr. Så reservdelar för 2-300kr är kanske lagom. Absolut inte över 500kr. Arbetet att montera är ju i princip gratis. Blir ju hobby att försöka få igång. :-)

Så reservdelar till B&D hittar man var? Finns det möjligen en svensk aktör? Antar att trots att det säljs hysteriskt många sådana här maskiner så är marknaden för reservdelar obefintlig. Vem reparerar sånt här när nya grejor är så billiga?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



kimmen

#2 » 08:24:19, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en beg. dom är billiga
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#3 » 08:36:43, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är nog att plocka kol med ungefär rätt mått från någon annan maskin med kollektormotor som ändå är kasserad (dammsugare, vinkelslip, motor från tvättmaskin etc), och fila till kolen så de passar i cirkelsågens kolhållare. Tänk på att att använda kol från en motor avsedd för nätspänning (230 V). Motorer för lägre spänning (t ex 12 eller 24 V DC) har en kolkvalitet som inte är lämplig för högre spänningar (för mjuk och för lågohmig).

Vill du försöka få tag på originalreservdelar, så föreslår jag att du googlar fram en reservdelslista för sågen så du får ett B&D reservdelsnummer för kolen, sök sedan på det numret för att hitta någon nasare som prånglar ut dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#4 » 11:05:14, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmmm att leta upp reservdelsnummer var inte så svårt i en sprängskiss som jag fann på nätet.

Men lyckas inte hitta detaljen till salu någpnstans " [no longer available]". :-( Annars var det en lysande idé att gå den vägen. Hittade flera ställen där den i alla fall fanns listad. Dock som "finns inte mer".

Ska se om jag kan finna något annat i kolväg som jag kan smida dit. Borde ha något liggande.
Lite magi helt enkelt. Blir ju om inte annat billigt. Hoppas jag hittar något i gömmorna.

/Daniel
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#5 » 14:35:45, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var det konstaterat...

Jag hittade kol som kunde anpassas till maskinen. Och jag blev glad för den fungerade finfint med mitt hachmeck.
En liten stund. Hann såga lite innan problemet återkom. Intressant är att maskinen verkade gå precis som vanligt och med kraften som jag är van vid. Men nej den käkade upp det nya kolet på kanske totalt 10minuters aktivt sågande. Maskinen är alltså inte värd att greja vidare med.

Men den gick en liten stund till i alla fall. Jag hann bli glad att det fungerade men blev sedan oglad när felet återuppstod. Så då blir det att börja leta efter en ny maskin....

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#6 » 20:49:06, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken modell är det?

lagren ok?
och den där grejen , nummer 5 på bilden..?

Bild
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#7 » 10:34:49, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt på maskinen roterar lätt utan att kärva. Inga märkbara glapp i lager. Den där grunkan nr5 är en kuggväxel. Skulle tippa på nerväxling ca 2:1. Dels för att få ner klingan närmare arbetsstycket samt öka vridmomentet på klingan.

Klurigt är dock fortfarande att det bara är den ena kolborsten som slits ner.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 11:52:50, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte du båda kolborstarna eller bara den ena? Verkar kolhållarfjädrarna ge ungefär samma kraft på båda kolen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#9 » 12:35:18, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en B&D cirkelsåg som den växeln, nr 5, pensionerat sig...så... om du ger upp med din. :)
Minns dock inte modellen just nu, men den är inte så jättestor, svart och nästan ny. Har haft den i bara 19 - 20 år och då var den begagnad.,,
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se