Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Åkerman H11B. Sprucken hydralpump

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Kexetz (trådstartaren)

#1 » 21:57:01, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
den understa av dom 3 pumparna har nu spruckit.
Efter att ha bytt packningar i kolven på stickan var det dags för att lufta ur systemet.
jag började med att låta maskinen gå i några minuter, sedan sträckte jag ut aggregatet i någon minut.
efter att ha jobba fram och tillbaka med stickan tyckte jag flödet började bli bra och jag körde stickan till ändläge, då hördes något metalliskt ljud och motorn varvade ner och dog.
gick runt och kollade motoroljan och oljan i pumpsnäckan utan att finna något konstigt. startade upp igen utan några problem.
provade köra ändläge igen åt andra hållet och då small det till och jag tappade all effekt i stickan och det stod en härlig fontän ur motorrummet.

förra året byttes en pump ut, dom andra renoverades.
efter det kördes den några timmar för att sedan demontera och serva stickan.
sen blev projektet ståendes några månader av olika anledningar. men allt var pluggat och skyddat.

så vad kan ha orsakat att pumpen sprack ?
alla tryck skall vara rätt inställda förutom till denna pump. då stickan läckte för mycket för att kunna få rätt värde.
jag är rädd att jag har skruvuat upp för mycket och nu när stickan hade nya packningar, blev trycket för högt ?

motorn rullade på ca 50% under testet.



Bild
Bild
Bild
Bild
Kexetz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:23:06, 27-03-2020
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11B
Bm victor 230



Jac

#2 » 22:02:37, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kexetz skrev:så vad kan ha orsakat att pumpen sprack ?
alla tryck skall vara rätt inställda förutom till denna pump. då stickan läckte för mycket för att kunna få rätt värde.
jag är rädd att jag har skruvuat upp för mycket och nu när stickan hade nya packningar, blev trycket för högt ?


Låter som en jättetrolig förklaring. En del tryckbegränsare har inget stopp, man kan skruva tills fjädern är fullständigt komprimerad och
därmed blir trycket = oändligheten.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stefansmark

#3 » 23:18:21, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får trösta dig med att den där pumpen kanske inte är så herrejösses dyr.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Bygert

#4 » 09:17:17, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockerad eller för hårt skruvad överströmmare, då händer det ju nånting. Det brister på svagaste punkten och det var tydligen pumpen. Vilket ju innebär att resten, slangar, rör, ventiler, packningar, var i gott skick för att vara en äldre maskin. En skjuten slang hade varit mer väntat.

Bestämmer du dig för att renovera pumpen vill vi se utförlig tråd....
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se