karl-göran skrev:Hej!
När jag kör ut stickan börjar går den ryckigt och vaggar hela maskin så eskalerar det tills man släpper spaken, tror det börjar när den är lodrät och inte faller av egen tyngd.
När jag drar in stickan så stannar den upp 1-2sek 2m från maskin sedan går den i ändläge med full fart.
Du har
luft i i cylindern. När du kör sticka ut så komprimeras luftkudden tills tillräckligt
tryck uppnåtts då knuffar luftkudden fram bommen en bit. sedan upprepas detta hela tiden. Som Anton påpekade så har inte återfyllnadsfunktionen fungerat. När stickan körs från helt utsträckt position till vertikal position så kommer kraften för den inåtgående rörelsen att komma från tyngden och gravitationen. Om inte det är tillräckligt
varvtal på pumpen så kommer den inte att hinna med att fylla plussidan på cylindern och då måste atmosfärstrycket i tanken trycka in resterande oljemängd. Om denna
sänkrörelse tillåts gå väldigt fort typ nästan fritt fall så hinner inte atmosfärstrycket heller med att återfylla.
Då finns det bara två alternativ kvar.
1. Att det skapas ett vacuumutrymme i cylinderns pluskammare.
2. att det trycks in luft (rent otekniskt säger man "sugs in luft") någonstans i plus-kretsen.
Ser nu att det på bl a H9 och H11 sitter en
strypbackventil på stick-cylinderns minussida som då är tänkta att förebygga "fritt fall" inåt. Antar att H10 har samma lösning.
Så då det kan också vara så att det är luft på cyliderns minussida som orsakar "knuffningen". Efter som kolvstången oftast pekar lite uppåt så kommer luften på minussidan alltid att bli kvar inne i minuskammaren. Luften måste pressas ut med max
hydraultryck genom kolvstångstätningen, naturligtvis då med bommen (läs kolvstången) pekande uppåt. Med bommen (läs kolvstången) pekande neråt så kommer luften att pressas över till plyssidan genom kolvtätningen.