Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Vad kan vara fel?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

RichardBladh (trådstartaren)

#1 » 14:43:42, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en H10B från sent 80-tal som fått ett litet problem.
Det som hänt är att stickan långsamt faller tillbaka till neutralt läge (där gravitationen vill ha den).
Detta problem uppstod över dagen men kan eventuellt ha ett samröre med ett missljud ett par veckor innan där hydrauliken var svag och "skrek" i ändlägena (kommer inte ihåg, men jag minns att detta problem löstes men inte genom att fylla på olja).

Jag ringde Älmeboda som föreslog att jag skulle köpa en chockventil vilket jag gjorde. Är dock osäker på om jag bytte rätt för felet är fortfarande kvar.
Jag funderar också på om det kan vara ett internt läckage (det är inget externt läckage iaf).

Kan jag på något sätt testa ett internt läckage, ex. genom att strypa till- och frånförsel av olja till cylindern?
Det sista jag vill är ju att ta ner cylindern på stickan och att det sen inte visar sig vara ett internt läckage. Vad kostar det att packa om en cylinder av denna storlek?

Hur som helst, jag kan ju följa slangarna från cylindern till ett fördelningsblock för olja men inga avstängningsventiler på vägen dit.
Fördelningsblocket ser ut att ha ett antal skruvar som jag gissar på är avstängningsventiler men jag vet inte säkert.

Vad tror ni? Är detta en väg framåt?

Mvh Richard
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83



Martin.Eriksson

#2 » 15:31:35, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du sträcker ut stickan fullt så sjunker den tills den hänger rakt ner alltså? Du kan göra det å stänga av maskin sen lägga örat mot cylindern å lyssna om du hört nå ljud. Ett annat alternativ är å sträcka ut fullt å sätta ner på backen sen släppa på slangen till kolvens minussida. Och sen lyfta aggregatet, då ska de inte spruta olja ur slangen. Dock kommer de ju sullas en del då de är olja i ledningarna..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

akkamaan

#3 » 17:51:49, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ett annat alternativ är å sträcka ut fullt å sätta ner på backen sen släppa på slangen till kolvens minussida. Och sen lyfta aggregatet, då ska de inte spruta olja ur slangen

Hmmm... :klia: Tänker du rätt nu? Om man lyfter bommen med stickan utsträckt så är det trycket på cylinderns minussida som håller stickan ute. Om du lossar minussidans slang och lyfter bommen så kommer stickan att vika in sig och olja kommer att spruta ut ur slangen. Och inte ens hjälper det att lossa slangen på plus sidan för att se om olja kommer ut då minussidans deplacement är bara ca 75% av plus sidans deplacement
Bild


RichardBladh skrev:Det som hänt är att stickan långsamt faller tillbaka till neutralt läge (där gravitationen vill ha den)

En brusten kolvtätning passar perfekt in på dessa symtom.
Detta problem uppstod över dagen men kan eventuellt ha ett samröre med ett missljud ett par veckor innan där hydrauliken var svag och "skrek" i ändlägena

Om missljudet kom från hydraulcylindern så var det säkert kolvtätningen som började ge upp. Den otäta kolvtätningen släppte igenom ett litet flöde med hög iljehastighet som då gav detta missljud.
Kan jag på något sätt testa ett internt läckage

Lägg ner bommen med stickan utsträckt. Lossa plussidans slang vid cylindern och plugga slangen så att inte lågtrycksolja kommer ut och gör sedan utsträckningsrörelse på stickan så att minussidan trycksätts. Om det då flödar olja ut ur plussidans anslutning så är kolvtätningen brusten.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Martin.Eriksson

#4 » 21:49:04, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag skrev visst fel såg ja

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#5 » 22:28:44, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta plats på slangarna.
Byter felet sida så är shockventiler och du har bytt på fel plats.
Om felet är kvar på samma sida så är det bara att riva cylindern.

Möjligtvis kan du gräva ett hål så du kan lägga ner bommen med invikt sticka så att man ser om stickan sjunker åt andra hållet också. Dock blir det lägre tryck och från motsatt sida vilket kan ge annat resultat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se