Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Bom lyfter ej på Volvo EW150C

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Holgers (trådstartaren)

#1 » 10:16:51, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Volvo EW150C -98. Blivit något knas med bom upp. När jag startar så fungerar inte bom upp, allt annat fungerar som det ska. Hittat att om jag trycker på brytaren för ändlägesdämpning av så hoppar det igång, för det mesta räcker ett tryck men ibland krävs flera. Har även knäckbom på den och aktiverar/inaktiverar jag den så lägger bom upp också av, men funkar igen efter tryck på ändlägesdämpning av. Misstänker någon ventil men har för dålig koll på hydrauliken. Något tips?

/Mats
Holgers
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:59, 10-05-2013
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW150C



Martin.Eriksson

#2 » 21:35:00, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla järnet å givaren vid bomroten. Säkert järnet som ramlat ner

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Holgers (trådstartaren)

#3 » 23:31:01, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnet sitter där det ska.
Plockar jag bort reläet fungerar det som det ska, fast då utan ändlägesdämpning, eller snarare ändlägesstopp. D.v.s. när järnet kommer till magneten stoppar bommen (och så har det varit så länge jag haft den). Reläet är okej. Och har jag fipplat med ändlägesknappen och brytaren till knäcken så det hoppat igång fungerar det som det ska. Nåt samband har knäckbomsomkopplaren och ändlägesknappen för håller jag bara in ändlägesknappen fungerar bom upp så lägger den är intryckt. Men ändrar jag läge på knäckbomsomkopplaren och därefter trycker till ändlägesknappen så hoppar det igång, för det mesta, krävs ibland flera lägesändringar på knäckbomsomkopplaren. Har det väl hoppat igång och jag ändrar läge på knäckbomsomkopplaren räcker det med ett tryck på ändlägesknappen. Kör jag upp bommen så den bryter och sen sänker den måste jag trycka på ändlägesknappen för att det ska hoppa igång igen. Så omkopplaren till knäcken och ändlägesknappen hänger ihop på nåt sätt.

Kanske är helt fel ute men är mer och mer inne på att det är nåt elfel. Har inget elschema så lite bökigt.
Holgers
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:59, 10-05-2013
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW150C

Stefan1972

#4 » 09:11:36, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert bökigt även med ett elschema om det är lite elektronik inblandat..
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#5 » 14:42:22, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en givare på bomtopp till ändläge sticka och en i bomroten. Bakom hytten sitter elvenntilerns så är väl bara följa sladdarna eller så kopplar du bara ur dom. Behövs ju inte ändå..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se