Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Återfyllnadsventil vid bomfot eller ventilblock? H9b.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

CRBB (trådstartaren)

#1 » 01:15:46, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Gick och handlade mig en h9b 1976 nr 0718 för ett tag sedan, har aldrig haft grävare förut men det är alltid kul med nya leksaker!

Jag har problem med att stickan stannar hängandes rakt ner när jag drar den mot mig för att efter 10-20 sekunder börja röra sig igen.
Trycket vid fulla utslag är där de borde, servotryck 65bar.

Det verkar inte spela någon större roll om jag har stort eller litet utslag på spaken.
Precis innan stickan fortsätter att röra sig hörs det ett antal "klick, klick" från ventilpaketet.

Från andra trådar här så känns det som om återfyllnadsventilen strular.

Nu till funderingen, om det sitter återfyllnadsventilen vid bomfoten så borde det väll gå en slang extra tillbaka till ventilpaketet för återfyllnad?
Annars bör väll återfyllnadsventilen sitta på ventilpaketet då min maskin förmodligen hör till de äldre?
Åkerman h9b nr0718
CRBB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:00, 20-05-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H9B 1976 nr0718



CRBB (trådstartaren)

#2 » 11:57:22, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyllnadsventilen verkar inte sitta i bomfotslimpan då det inte går någon extra slang dit förutom de två för extrahydrauliken.

Jag tog till dammsugarknepet på hydraultanken och tog bort chockarna och de sitter inte bakom där heller då bara adapterplattan till ventilen finns där.

Kan man ha satt återfyllnadsventilen ihop med väljaren för hög och lågfarts grävning nånstans?

Kör jag på högfartsläge så är felet inte alls lika påtagligt.

Är det någon som har ett hydraulschema på en h9b som liknar min?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Åkerman h9b nr0718
CRBB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:00, 20-05-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H9B 1976 nr0718

Frallan76

#3 » 11:26:46, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag känner igen samma problem, men har inte fixat det ännu. Har du kommit underfund med vad det var?
Själv har jag en H9B på larver från 1978
Med vänlig hälsning
Anders
Frallan76
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:18, 08-06-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B

CRBB (trådstartaren)

#4 » 22:47:06, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders,

Jag har inte hittat felet ännu, börjar tro att tätningarna på kolven till stickan kanske börjar ha gjort sitt.
Om styrningarna som ligger före och efter kolvtätningen är slut så borde det kunna läcka en del innan det sätter sig till rätta och bygger tryck.
Jag upplever att stickan kan "hänga och dingla" lodrät, tätningen kanske då står still mot cylindern fast kolven och de söndermanglade styrningarna rör sig?

Får snart hem en Allis tl14 ( h9a'n kände sig ensam!! ) ska lyfta ur kolven då och kolla.
Åkerman h9b nr0718
CRBB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:00, 20-05-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H9B 1976 nr0718

Anton

#5 » 23:44:45, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du på rätt ventil? Det bör finnas återfyllnadsventiler på primär eller sekundärventil.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se