Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Åkerman h7mc problem med hjuldriften.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

RWCW (trådstartaren)

#1 » 18:40:26, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin orkar inte överhuvudtaget i högväxeln, så fort vägen börja luta 3-4 grader uppåt så orkar inte motorn dra, nästan så att maskin stannar mitt på vägen!
Jag lyfte upp maskin med bladet och fötterna för att se om alla hjul snurrar åt alla håll. Men då upptäckte jag ett problem, vänster bak hjul (vid stödfotsändan) orkar inte dra runt. Hjulet kan gå 2-3 varv och så börjar det stå helt stilla medan de andra 3 snurrar på som bara den. Någon som vet var felet kan ligga?? Tacksam för svar.
RWCW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:02, 01-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7 / Caterpillar 301,8c



Anton

#2 » 19:01:05, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är påstigningsbromsen som håller hjulet lite. Är det dieselmotorn som inte orkar? Vilken h7mc gäller det?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

RWCW (trådstartaren)

#3 » 19:50:14, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselmotorn orkar inte. Kör jag med 1500rpm och kommer i en liten svag lutning uppför på vägen, tappar den effekten och varven sjunker enda tills motorn stannar. Det är h7mc från år 1986!
RWCW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:02, 01-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7 / Caterpillar 301,8c

RWCW (trådstartaren)

#4 » 22:08:54, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kan felet ligga på min h7mc när det inte finns någon ork i högväxeln! Motorn tappar varv från ca 1800varv ner till 400-500varv när man kör i högväxel och vägen börjar luta uppåt! Motorn ska väl absolut inte få tappa motorvarv? Kan någon ha skruvat på körmotorn,men misslyckats?
RWCW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:02, 01-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7 / Caterpillar 301,8c

Anton

#5 » 22:28:23, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör kolla alla tryck. Pumparna ska avlasta vid överbelastning. Likaså måste transportmotorn ställas rätt.
Om inte det hjälper måste dieselmotorn kollas.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

RWCW (trådstartaren)

#6 » 09:13:06, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Du bör kolla alla tryck. Pumparna ska avlasta vid överbelastning. Likaså måste transportmotorn ställas rätt.
Om inte det hjälper måste dieselmotorn kollas.

Har under vårvintern grävt ganska mycket med H7an och vid flytt så orkade motorn inte! Har bytt bränslefilter och fick ett tips av en som skruvat mycket med åkerman! Så jag ställde upp bränsleskruven på pumpen, då började motorn hålla varvtalen bättre utan att dö bort. Men här om dagen skulle jag flytta maskinen och när jag började köra efter en väg med små uppförsbackar så kommer jag inte hela vägen upp för backen utan att växla om till låglåda! Går det att justera om transportmotorn någonstans så att den börjar dra bättre??

Skickat från min D5803 via Tapatalk
RWCW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:02, 01-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7 / Caterpillar 301,8c

Anton

#7 » 11:19:22, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sämsta alternativet är ju att skruva upp motorn. På tryckjusteringsmanualen finns inställningen av transportmotor. Det behövs 2 manometer för det. Han som har skruvat med Åkerman känner väl till det? Det är den mindre ställskruven på transportmotorn.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se