Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

sving åkerman h7

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

S.I.Harstad (trådstartaren)

#1 » 22:30:07, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg har en Åkerman H7 1981 serienr 031.
Svingen mistet plutselig kraften 100 prosent uten at det var noen ulyder. Den har tidligere i all min tid hatt problem med at jeg måtte bevege stikka helst 3 ganger før den ville svinge, men da hadde den full kraft. Hvis jeg brukte svingen ofte (jevnlig) så fungerte det på første forsøk. Men om jeg hadde et opphold i bruk av svingen så var det igjen 3 utslag som skulle til. Helst et av utslagene til motsatt sving hold (f.eks høyre, venstre , høyre for å svinge til høyre). På de 2 første utslagene hørte jeg noe motor belastning og på det tredje utslag på stikka så svingte alltid maskin med full kraft.
Jeg så for meg at det kanskje var en intern lekkasje slik at jeg måtte fylle opp med olje for å få svingen til å gå. Og så lenge jeg brukte svingen uten særlig opphold så gikk den på første forsøk.
Men så mistet den plutselig all sving.
Pumpen gir fullt trykk til sjaktblad og ben så pumpen er ok.
Jeg kjenner på slangene at det går et visst trykk til svingmotor ,men på trykkmåler i førerhus indikeres kun 10 prosent av hva trykk det skal være til sving.
Jeg har 1000 psi (69 bar) målt på extern måler målt på toppen av lille ventilblock ved 4 way valve fra stikka (servotrykk) ved utslag på stikka.
Servotrykk indikert i førerhus virker normalt.
Gearkasse/tannhjulskrans virker ok.
Jeg har skrudd i stykker trykkbegransningsventil for sving på toppen av lille ventilblock. Den er ikke ny ,men tror ikke problemet ligger der.

Det jeg gjenstår med er utslitt svingmotor, lekkasje er låst (stuck) 4 way valve eller låsesplint isønder på aksel til svingmotor.
Jeg tror kanskje lekkasje eller stuck 4 way valve. Det kan så vidt være en bitteliten motorbelastning å høre ved operasjon av stikka ,men det er veldigt lite.

Men så til mine spørsmål: Jeg har en volvo F11C-78-201 svingmotor. Jeg leste at en "lignande" pump hadde et case drain flow (lekkolje flow) i normal lage fra 1 til 3 liter pr minutt.
min pump har kanskje bara 1 -2 desiliter eller mindre lekkoljeflow pr minutt, veldigt lite. (jag vet inte hva eksakt verdi ska vara for min volvo pump).
Jag tror jag har så lite lekkolje flow fordi jeg kun har 10 prosent av trykket det skal vara.

Spørsmålet er : Dersom man har fullt trykk til svingmotor , kan man bruke lekkolje mengde pr minutt gjennom svingmotor som et mål på om pumpen er utslitt ? Eller kan den være utslitt selv om lekkoljemengden er lav ?
Spørsmål nr 2 finnes det en ventil i innloppet til hyd slange på selve pumpen som kan krangle ?
Eventuelt tips til demontering av 4 way valve ?

mvh Stein ingar hårstad . Hedmark ,Norge
S.I.Harstad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:02, 25-07-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981 serienr 031,
Ford major baklaster, David Brown 990 med hymas 4, reo m35, magirius 4x4.



S.I.Harstad (trådstartaren)

#2 » 23:26:28, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glømde at si at jag blendade røret från svingbroms på toppen av tryckbegrensningsventil til svingen på toppen av lilla ventilblocket utan at det gjorde noen forskjell.
Jag klarar å skyve maskin med håndkraft på utstrakt skuffearm så svingbremsen er ikke på.

S.I. hårstad
S.I.Harstad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:02, 25-07-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981 serienr 031,
Ford major baklaster, David Brown 990 med hymas 4, reo m35, magirius 4x4.

Anton

#3 » 00:21:38, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna typ av svängmotor är inte den bästa. Mycket innre läckage. Men ändå måste finnas ett annat problem. Jag rekomenderar att ta ner svängtryckbegränsningen och kolla avlastningskolven. Det finns ett litet hål i kolven. Om hålet är täppt blir det samma problem som Du nämnar.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

S.I.Harstad (trådstartaren)

#4 » 19:56:42, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forlåt min sena respons. Takk så mycket for svar. Jag har tyvarr inte hatt tid at se til min maskin.
Jag ska plokka ner trykkbegransningsventilen før svingen som sitter på toppen av lille ventilblokk en gång til och kolla. sjalve ventil konusen var lite slitemerker på der den ligger an mot ventilsetet, men jag tror den skulle kunne fungere endå.

Jag er inne på tanken at kryssbyta trykkbegrensningsventilen for sving med trykkbegrensningsventilen for P1 pump da dom har samme part nummer. For å se om felen flytter seg. Forskjellen mellan de 2 ligger vel i trykkjusteringen med skruvmeisel.

Kommer tilbake når jag har funnit ut mer.

mvh stein Hårstad
S.I.Harstad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:02, 25-07-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981 serienr 031,
Ford major baklaster, David Brown 990 med hymas 4, reo m35, magirius 4x4.

S.I.Harstad (trådstartaren)

#5 » 21:42:54, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hittat nogon som har en 1980 H9B beltemaskin hvor jeg kan få kjøpt deler til min 1981 H7M serienummer 031. Lilla ventilblock ser likadan ut , bortsett fra at den saknar 4 vegs ventil til sjaktblad som H9B inte har.
Svingmotor ser forskjellig ut ,men jeg har den første volvo flygmotor motor , så kanskje svingmotor også passer og er lik den som ble levert på senere H7 modeller.
Noen som vet om lilla ventilblock og svingmotor på disse maskiner er ombyttbare ? Har desverre ikke part nummer. Min svingmotor er festet med 2 bultar, den på H9 er festet med 4, men jeg har lediga hull i toppen av svingbrems.
S.I.Harstad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:02, 25-07-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981 serienr 031,
Ford major baklaster, David Brown 990 med hymas 4, reo m35, magirius 4x4.

Anton

#6 » 23:07:52, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde passa. Om splinsen på svängmotorn är samma våga jag inte svara på.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

S.I.Harstad (trådstartaren)

#7 » 12:47:41, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen takk igjen. Hva skulle vi gjort utan deg. Kommer tilbake når jeg har funnet feilen, men det kan nok gå en stund innan jag hinner med det.

Mvh stein Hårstad

1 person gillar det här inlägget.
S.I.Harstad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:02, 25-07-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981 serienr 031,
Ford major baklaster, David Brown 990 med hymas 4, reo m35, magirius 4x4.

s.harstad@hotmail.com

#8 » 17:13:19, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Beklager det tar litt tid før svar. Men i sommer fikk jeg etter overhaling av vatnpumpe satt i stand svingen.
Anton , du hadde helt rett. Jeg tok opp trykkreduksjonsventilen til svingen , og i kolvens senter var hullet tilstoppat av gummirusk. Første gang jeg tok opp ventilen tok jeg opp kun øvre del , og kolven var usynlig under oljenivå.
Tok ut rusket og alt fungerade perfekt etterpå. Tusen takk. Jeg er ferdig med jobben og maskin er i gang med ny jobb hos ny eier.
Dette forumet må være faglig blant de beste i Norden.
mvh Stein Ingar Hårstad

4 personer gillar det här inlägget.
s.harstad@hotmail.com
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:12, 09-11-2015
Ort: 2338 espa
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7M 1981


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gårdsmek och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se