Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Ryckig oexakt hydraulik H14B NC

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Iliit (trådstartaren)

#1 » 08:34:50, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har en H14BLC nya hytten, 1989, reg 3924. Som har fått problem med hydrauliken.
Alla rörelser är knyckiga. Och snabba , då dom kommer igång.
Man måste ut med spaken väldigt långt innan något händer, och sedan sticker det iväg med fart.
Bom sänk är alldeles hopplöst, den bara faller ner, hur man än smyger med spaken.
Först händer inget sedan så drar det bara iväg. Allting började helt plötsligt.
Följande har jag gjort: Passade på att göra litet annan service på samma gång. Oljebyten i motor, motorolja filter. Diesel filter, luft filter.
Alla hydraulolja filter, hittade 10st. Servopumpen samt sugslang. Då pumpen läckt hydraulolja in till motorn.
Prövade att ställa in servotrycket till 65bar. Men får det ej bra. Om jag justerar trycket till 65bar vid 1000rpm, blir det på litet över tomgång 50 bar.
Och vid full-gas 85bar.
Öppnade överstömningsventilen, som hade en del små plast skärvor . Och plastkägglan ser inte bra ut, så den skall jag ersätta på måndag.

Till följande tänkte jag ställa in pump trycket. Jag undrar om man kan tillämpa anvisningarna för H14B som finns på download, samt trycktabellen???
Alltså till min maskin. Dom som finns på download är för maskin 3309 och 3405 gamla hytten.
Anvisningen för maskin 3405, ser åtminstone pumparna likadana ut som på min maskin, men den anvisningen har ingen trycktabell?
Är det någon som har ett hydraulkopplings schema till H14B nya hytten? Skulle vara väldigt tacksam för ett sådant...
Eller har nån ide var man kan börja söka efter felet?
Kan nämnas att bomsänkningen var väldigt snabb då jag fick maskinen, men efter flitigt studerande på detta fantastiska forum för alla
Åkerman fantaster, schimsade jag slangbrottsventilen, och fick det ganska bra. Men nu är det inte bara bomsänk, utan alla rörelser.
sidosvängningen går igång med en knyck, skoprörelsen likadant, först ingenting, sedan med fart..? Och allting började helt plötsligt..
Larverna tror jag fungerar ok,.
Jörgen
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75



Martin.Eriksson

#2 » 08:38:49, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju som de är nå med servohydrauliken tycker ja. att de är dött sen kommer se allt på en gång..
Kan de va luft sen du bytt å skruvat i den tro, brukar ju inte va nå problem med luft i vanliga fall i sånna system men man vet ju aldrig..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Iliit (trådstartaren)

#3 » 09:16:59, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Martin.

Jag är av exakt samma åsikt, att det låter som ett servohydraulik problem. Därför började jag med att byta pumpen, eftersom den var felaktig och sliten från förut.
Men det hade ingen verkan. Luft i systemet däremot tror jag ej på eftersom felet uppstod innan jag hade gjort några ingrep i hydraul systemet.
Det kom helt plötsligt när vi höll på att flytta jord massor.
Lade upp bilder på servo överstömnings ventilen, bytte även alla o-ringar där. Samt bilder på den gamla och nya servo pumpen.
Skall iväg till maskinen nu, tror jag skall öppna slanbrottsventilen samt flytlägesventilen.




Bild
Bild
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Iliit (trådstartaren)

#4 » 14:26:59, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slanbrottsventilen ok, flytlägesventilen ok. Imorgon skall jag försöka tryck mäta igenom servosystemet
Från fördelningen bakom hytten och framåt. En sak i gången enligt uteslutnings metoden.
Hittade ett filter till då jag monterade damsugaren på tankventilationen.
Så, då finns det åtminstone 11 st likadana filter i denna maskin. :smile:





Bild
Bild
Bild
Jörgen

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Anton

#5 » 09:52:51, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan var fjädern i flytlägesventilen som gör att maskinen spökar.Du kan få tryckinställningen av mej.

Är Du säker att Det var bara 65bar på servotrycket??
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Iliit (trådstartaren)

#6 » 17:32:24, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anton.

Jag kontrollerade flytlägesventilen igår. Där fanns två fjädrar, båda verkade vara ok. Ventilen löpte i sitt säte lätt.
Och allting såg ut att vara som sig bör..?
Servotrycket efter pumpbytet steg till 90bar, men jag justerade ner det till 65bar vid ca 1000rpm.
Skulle vara mycket tacksam om du ville skicka anvisningen samt tabellen för pumpinställningen till denna maskin.
Jag skulle gärna börja där och sedan gå vidare med justeringen.
Jörgen
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Lundmark

#7 » 23:34:35, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev i första inlägget att plastkäglan till servo tryckbegränsarn var i dåligt skick och det låg plast delar där? Jag hade nog börjat med att byta den. Tycker det diffar väldigt mkt i servotryck beroende på varvtalen som du skriver, 50 - 85 bar? Är det samma med nya pumpen?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Anton

#8 » 09:05:01, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytlägesventilen har väl inte 2fjädrar? Kan du lägga upp en bild på ventilen?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Iliit (trådstartaren)

#9 » 20:30:38, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Nej, det var överströmningsventilen som hade två fjädrar. Jag blandade... :???:
Jo, litet uppdateringar. Skruvade tillbaka allting i går kväll, men han aldrig köra något då det blev så sent.
Men idag då vi testade, fungera allting igen. Så jag tror Anton hade alldeles rätt med gissningen på flytlägesventilen.
Servotrycket håller sig nu inom rimliga gränser, +- 6-7 bar 600 - 1800 rpm.
Men jag var och hämtade en ny kägla och 1 filter på volvo idag. Han dock inte byta dom ännu.
Maskinen är ändå inte så bra den borde vara i hydrauliken, så jag skall göra en tryckinställning.
Sedan misstänker jag att det finns ett slitage i spakarna. Som jag skall försöka åtgärda.
Monterade en tryckmätare på servoslangen till slanbrottsventilen för bom ner.
Man kan föra spaken fram kanske 30-40% av dess bana innan man får något som helst utslag på mätaren.
Sedan drar mätaren iväg till en 30bar på några procents framföring av spaken. Och bommen går raskt nedåt,
men det går att kontroller, bara man blir van.
Tycker ändå, om man skulle få en jämn tryckökning parallellt med spakrörelsen, borde allting fungera bra, bättre, kanske mycket bättre... :grin:
Antar att det inte bara är bomsänk, utan kanske alla spakrörelser är likadana. Slitage.
Jag återkommer med hur det utvecklar sig.
Jörgen

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se