Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Hydraulschema/Hydraulik H7M

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Turbodiesel

#16 » 18:38:54, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla turbon visuellt & känn på den beträffande glapp innan du bara byter den, till 90% har du ett bränsleproblem, och utan bränsle (avgasmängd) får du inget turbotryck att tala om. Bränsle i tillräcklig mängd utan turbotryck ger mängder med rök.

Har insprutningspumpen rökbegränsare blir det lite knepigare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Ludde85 (trådstartaren)

#17 » 19:31:04, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag vet i dagsläget är att axialglappet är inget att tala om, men ganska rejält radiellt glapp. Gissningsvis (utan att mäta) bra mycket mer än dom 0,60mm som står i boken.

Impellern i kompressorhuset såg bra ut, har dock inte kollat avgassidan än.
Ludde85
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:27, 03-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7M

Turbodiesel

#18 » 23:08:17, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelet i turboaggregat mäts normalt på mitten av axen (mellan lagren i lagerhuset) men ser den hyfsad ut & har vingarna kvar så har du troligen inte felet i turbon. Ett turboaggregat som inte ger något tryck är ofta totalhavererad, och inte bara något utanför toleransen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ludde85 (trådstartaren)

#19 » 00:01:38, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper det du säger TD, och med tanke på det jag sett och klämt på aggregatet hittills så känns det som att det borde lämna mer tryck än det gör. Har dock inte kollat turbinsidan ännu, kanske är strippad på vingar där.

Men, nästa steg då... Jag har ingen rökbegränsare på pumpen vad jag kan se i verkstadshandböcker eller rent fysiskt. Rökbegränsaren ser väl ut som en klocka på pumpen där jag har en ingång för turbotrycket, så att dieselmängden justeras i förhållande till turbotrycket?

Någon som vet om det på något enkelt sätt (utan att ta isär regulator osv) kan ställa på dieselmängden något för att se om vi får upp något högre turbotryck? TD60A motor, vet inte vad pumpen heter, men regulatorn är av RWV-typ. Har försökt att förstå mig på den där regulatorn, men är för många frågetecken för att jag ska kunna tänka på det utan att få huvudvärk. :screwy:

Finns det något man kan kolla själv på dieselpump/regulator utan att ha mängder med specialverktyg? Matartrycket ska kollas, men finns det något på själva regulatorn man vågar öppna och kolla själv? Mest öppna och känna på leder osv, så det inte är något som är tokslitet och glappar eller är löst. Sitter ju ett lock och en gavel som utifrån ser väldigt inbjudande ut. Ser inte ut som att det sitter något viktigt i varken locket eller gaveln, men jag vet inte säkert...

Förövrigt går motorn jämnt och fint, är lättstartad och reagerar snabbt på gaspådrag, så om vi bortser från att den är orkeslös vid belastning, så verkar pump/regulator/spridare göra det dom ska.
Ludde85
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:27, 03-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7M

Janson1

#20 » 06:47:18, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta in i bägge sidor på turbon så det ser ok ut, gör den det då är det nog som TD skriver, inget större fel där. Är det tätt mellan turbo och motor så inte trycket går ut på vägen? (detta gäller både varma och kalla sidan)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#21 » 07:05:47, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla så turbon roterar, det händer att folk glömmer avbrutna borr där

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Martin.Eriksson

#22 » 08:41:18, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen bytte turbo i sin 810 en gång, minns inte att de syntes nå fel å den drog inge olja. möjligen att den glappa men minns inte tyvärr. men de är ju i princip samma motor..
om pumpen är lika som td60b så ställer du på vid röda pilen

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#23 » 17:13:27, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, en dålig turbo känns inte alls.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

bonnen513

#24 » 17:44:06, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

menar du att glappet inte går att känna med ögonmått för att avgöra om den är kass? Förutom om den turbinerna tar i huset
dom turbohaverier jag varit med om så har dom fastnat eller börjat dra olja eller varit blockerade av avbrutna borr och i samtliga fall haft ordentlig rökutveckling antingen vitgrå oljerök eller riktigt svart dieselrök
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se