Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Ändläges problematik

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

invaidor (trådstartaren)

#1 » 21:47:02, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hopp!

Fått in en Åkerman H7MC årsmodell 1986 på verkstaden för lite allmän service och underhåll.

Har några problem som jag måste reda ut.

1. Efter tvätt och avfettning av hytt, ur med stol och tvätta och suga ur smuts som varit sedan maskinen var ny och vidare på vänster sida vid ventilpaket och motor. Kylaren satt HELT igen och maskinen ville gå varm när jag hjulade den hem, men det är nu fixat.. (kom inte för mig att ta andra sidan än...) Men nu vill inte bommen fungera som den ska, bryter jag strömmen så fungerar bommen, troligen är det ändläges dämningen som strular, för trycker jag ur den så funkar det eller vrider jag av tändningen så fungerar bommen, någon som vet var dess komponenter sitter. Vid ventilpaketet på främre väggen ytterst vänster sitter det en magnetventil som blir strömsatt med tändningen på. Annars fungerar hydrauliken.

2. Vid vägtransport så hoppar högfartväxeln ur vid körning framåt, man hör ett hjärtskärande oljud om man försöker köra framåt, drevet hoppar ur och ett isande kugg mot kugg ljud hörs... Kör man baklänges så håller den växeln kvar, troligen av mekanikens lagar...
Kan detta bero på att pump trycken inte är justerade? Förra ägaren packade om pumparna men har så vitt jag vet inte justerat trycken. (tryck mätaren i hytten är ur funktion, men det sitter ett uttag med snabb koppling under den så jag tänkte koppla in mig där om det behövs vid justering).

3. Det sitter lite olika hjul på axlarna på maskinen, dvs lite olika dimension pga slitage och något däck är lastbil osv, inga enorma skillnader. Hur känslig är maskinen på detta? Kan tänka mig att den vill ha lika på båda axlarna då den är 4 hjuls driven, men har ingen översikt på hur växellådan fungerar på en maskin som denna.

Tacksam för svar.
/JJ
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011



Anton

#2 » 09:54:35, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1( kolla först givaren vid bomfoten mot hytten om den har lossnad och ligger mot metall
2( Kolla växelcylindet och växelföraren i transportlådan. Ev lagerglapp.
3) Olika hjuldimensioner är förkastligt.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

invaidor (trådstartaren)

#3 » 21:20:30, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Tror att magnet givaren fått kortas för nu vill bommen varken upp eller ned. Skulle komma vara fukt i ett av de cirkulära kontaktdon till trafo korten som spökar och ger kortis, känner ett litet slag i hyduraliken när jag ger bom ned, som att magnetventilen inte är helt dragen, typiskt kortis eller dålig jord.

Tvättade ur maskinen idag, ca 7cm smuts olja fett och ohyra vid bominfästningen och runt svängmotorn. Denna maskin är knappt tvättad sedan den var ny. Men misstänker att det är minst två tvättar till av maskinen innan jag är nöjd, och maskinen gul igen...
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011

invaidor (trådstartaren)

#4 » 21:11:30, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en planetväxel på utgående axel på transportväxellådan, dvs den stora runda som sitter på den bakre utgående axeln? eller hur ser det ut egentligen inuti den?
Ser att det är otroligt mycket smuts på växelgaffeln till transportväxeln, kan vara min felkälla, blir å tvätta och kolla efter tryckjustering...
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011

Anton

#5 » 21:18:04, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge mej maskinnummrrt och du får en sprängskiss.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

invaidor (trådstartaren)

#6 » 08:34:36, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåten bakom hytten är borta, men på bommen så har jag sn. 1293
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011

Anton

#7 » 09:51:44, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 85a
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

invaidor (trådstartaren)

#8 » 21:56:11, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då fann jag ut att kylaren läker, och nu är det väl bara att invänta döden för en katt eller två hemma på gårn, men men skämt åtsido. Bara att beställa, som tur är är det i övre delen av kylaren, då maskinen har fått viss kylning och motorn klarat sig. Troligen har man slagit i kylar tätning (borde förbjudas) och tappat en del av kylfunktionen i kylaren, då den kyler dåligt även nu när jag ång tvättat den så den sitter igen inuti, å nu läker skiten... Hoppas att kunden inte blir för bitter...

Försökt att kontrollera tryckinställningen på maskinen.... HAHAHahahhaa..... Tänkte enkelt, köpt mät nipplar, manometrar till 400bar... Men vetta fan om jag kollat fel manual man jag får inga tryck, inte ens bak på ena pumpen där det satt en nippel redan... Börjar bli mörkrädd... Men jag måste ha tagit fel manual, Kopplade in mig på servo trycker, 5bar... å manometer i hytten fungerar inte... Köpte ny manometer idag men hade ingen övergång till den, blir nytt försök imöra..
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011

invaidor (trådstartaren)

#9 » 22:09:18, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha... Ändläges problematiken var enklare än jag trott. Stickan sensor saknas, och bommen funkar. Det som jag trodde var fel visade sig att det var en lös pedal till någon extra utrustning troligen borrhammare eller dylikt som hade aktiverat ett relä i hytten som i sin tur dig ett av de extra monterade magnetventilen. En kabel mindre så fungerar all hyduraliken som det ska. Får se om jag ger mig på att reparera Ändläges dämpningen...

Dagens nederlag är att jag demonterade fjädern till högväxel gaffeln, verkar som att ring drevet som gaffeln flyttar har fått snedvriden splines, någon har försökt växla låg hög i farten.... Men kände på axeln till gaffeln så den inte gänget upp sig, då small bulten som håller axeln till gaffeln av... Så nu är det bara att demontera växellådan å öppna. Om kunden har lite tur så går det att slipa splinsen, annars är det väl ett nytt ringde som gäller.. Eller en utbytes låda...
invaidor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:27, 18-02-2011


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se