Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

H7mc, skaftet vill inte gå på lågfart+högt motorvarv

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

tönne (trådstartaren)

#1 » 22:31:26, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt för en ny tråd för varje problem men känns lättare att hålla isär frågorna.

Problem:
Skaftrörelserna vill bara funka när motorn tuffar på tomgång upp till 1200 varv. Går motorn fortare reagerar inte skaftet och det blir inget hydraultryck på p2 (max 50bar). Övriga funktioner är ok.
Tar man på högfarten så rör den sig men det är en annan slid som jag fattat det.
Känns som att när flödet genom hydraulventilen blir för högt så orkar inte skaftets lågfartsslid öppna. Är det någon annan ventil som kan påverka? Har servotryck men inte kollat fysiskt vid sliden så jag få upp fullt tryck? Kan det läcka genom fuelmisern så jag får tryck på bägge sidan sliderna?
Är det den sektionen närmast luckan som är skaft lågfart?
Tack på förhand
tönne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:26, 25-07-2013
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7mc



Anton

#2 » 23:52:31, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaftet körs ju på P2 , kopplar man in högfart så tillkommer P3. Om man står framför ventilblocket så är P 2 mot dieselmotorn och P3 mot hytten. Det verkar att det finns en brusten slid eller fjäder i en av 4vägsventilerna.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

tönne (trådstartaren)

#3 » 22:03:29, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har fortfarande inte löst mitt problem MEN..... idag har jag tagit tag i problemet 4 år senare.
Har kommit fram till att felet ligger i sammankopplingsventilen mellan P1 och p2.

Pluggar jag nedre slangen på fjädersidan så fungerar allt som det är tänkt förutom att det såklart inte blir p2 tryck till stödbenen.
Det fungerar också om jag slår ifrån stödbenen så det blir PS tryck på fjädersidan och ventilen stannar i stängt läge.

Frågan är lite varför ventil vill växla över p2 till stödbena när det är inkopplat som det är tänkt??

Jag satte tryckmätare på båda sidor av sammankopplingsventilens styrtryck och så länge jag inte kör typ stödben när jag har dom aktiverade så får jag max 3-4 bar på båda sidor = fjädern borde vinna MEN. Den verkar ändå växla över p2 till svängblocket bara av flödet i pumpen.

Jag har provat att schimsa fjädern lite i sammankopplingsventilen men det blir samma sak.

Har letat som en dåre men kommer inte fram till varför den skiftar över såfort varvet på motorn ökas över 1200?

Trycker jag till på pedalen till tiltskopan växlar den tillfälligt tillbaka p2 till huvudventil. Jag funderar på om p2 från pump och slangen ut till huvudventilen är skiftade? Dock så är det olika kopplingar (klokoppling på p2 och skruv på de andra).

Enl reservdelskatalogen Är det rätt på en sida men fel om man kollar på en annan.
Någon med en god idee? :idee3:


på denna bilden sitter P2 överst närmast motorn
Bild

på denna bilden sitter slangen mellan huvudventil och sammankopplingen överst närmast motorn
Bild

har markerat ventilen på mitt schema
Bild

Har nu spekat hela helgen i maskinen och blir inte klok på det

Kan ju köra med bägga stödbena avaktiverade så fungerar det men rädd att jag bränner ventilspolarna i längden.

mvh john

EDIT. vet inte varför bilderna inte fungerar men högerklickar man och tar öppna i ny flik fungerar dom
tönne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:26, 25-07-2013
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7mc


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se