Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Svag larv H9B

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Lindqvist (trådstartaren)

#1 » 21:04:13, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en H9B som är mycket svag när man svänger larven. Rakt fram upplever jag den stark både på hög och lågfart. Alla tryck är justerade efter beskrivningen som finns att ladda ner här på Maskinisten och alla värdena ligger rätt. Larvbromsarna är renoverade på båda sidor och mäter jag trycket med en T-koppling före det delar ut till bromspaketen får jag 65bar.

Jag har testat att plocka bort och plugga slangarna som går till drivmotorn och monterat mätuttag. Där får jag ut 190bar när jag svänger på båda sidorna. Mäter jag trycket när motorn sitter inkopplad ligger trycket och vandrar mellan 110-120bar samtidigt som maskinen svänger minimalt. Kopplar jag ur larvbromsen så att den bromsar, står den helt stilla och trycket stiger till ca 140bar. Är det drivmotorerna som är slut eller har jag missat något? Tycker det känns konstigt att båda motorerna har gått sönder samtidigt, eller är det något som är vanligt på dessa? Finns det något mer sätt att kontrollera drivmotorerna? Hur mycket olja får komma ur läckoljeledningen ungefär?

Kan flödet vara för lågt när man svänger? Finns det någon ventil som reglerar det? Grävaggregatet går både snabbt och är starkt så det känns inte som pumparna är jättedåliga.

Maskinen har gått mycket lite (under 8000timmar) då den bara gått professionellt 2-3år när den var ny innan den hamnade hos en stor skogsägare för att bygga lite skogsvägar, så det borde finnas en del timmar kvar att plocka ur den

Tacksam för tips och råd!

Mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige



Martin.Eriksson

#2 » 21:40:47, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På lågfart ska dom ju va rätt starka att svänga men rent spontant tycker ja inte min H7c är så stark heller.
Ska va rejält hårt underlag och skopan stående på marken om man ska kunna göra en bra centrumsväng..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#3 » 09:13:48, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går bara svänga på larven på lågfart. Därför finns microbrytaren under larvsvängspaken.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Lindqvist (trådstartaren)

#4 » 21:31:11, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för svaren så här långt! Maskinisten är otroligt bra!!

Nu har jag tittat på styrspaken, men sitter det microbrytare på alla H9B? Jag hittar ingen varken under damasken eller ihopa med ventilblocket. Maskinen har tillv nr 822. Om jag ställer strömbrytaren på lågfart eller trycker in knappen i höger spak (när högfart är aktiverat) märks skillnad i både hastighet och att det svänger lite-lite bättre, men inte mycket. Skall den microbrytaren dra någon mer ventil utöver att den går ner på lågfart? Maskinen kommer ur ett dödsbo och har varit så här sedan den kom med trailer, så vi kan inte få reda på om något är ändrat/gjort från tidigare ägaren tyvärr.

Upptäckte att det finns ett litet glapp (ca 1mm) i mellan styrspaken och sliderna när spaken är i ändläge. Kan man få detta problem då med att flödet blir för lågt ner till larvmotorn? Skall åtgärda detta snarast och se om det kan hjälpa, men va tror ni ?

Mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Anton

#5 » 09:58:29, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micron är enbart på maskiner med prioblock. Kanske inte på din än. Den ställer enbart lågfart, som du själv gör med knappen. Din maskin har en larvtryckbegränsning som du ställer på 190 bar. Kolla trycket. Anvisning finns i manualen till tryckinställning som finns på downloads.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#6 » 10:09:24, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten sitter micron under spakens genomgående tryckstång. Man öppnar plåten på sidan.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Lindqvist (trådstartaren)

#7 » 08:45:14, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är nog min maskin utan prioblock, för den verkar inte ha någon microbrytare. Jag har börjat fundera lite på om det kan vara styrspaken som är boven då den svänger lika dåligt åt båda hållen. Är det något som kan hända med den tro (inre läckage)? Hur fungerar den, skall den släppa ut servotrycket som kommer när man pressar ner fotpedalen på den sida som skall stå still/sakta in innan det går in i ventilpaketet? Finns det något hydraulschema på dessa maskiner?

Jag är mycket tacksam för hjälpen och Anton skall ha ett extra tack! Din kunskap är guld värd!

// Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Lindqvist (trådstartaren)

#8 » 21:38:36, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag fortsätter min felsökning så smått och har en fråga om en ventil som sitter bak på hyttväggen i "hydraulluckan". Det sitter 3st ventiler där. Vad gör den som sitter närmast dörren (till vänster i bild) och när skall den ha ström och varifrån skall den få sin ström? Tidigare ägare har varit där och kopplat lite själv...


Bild
Bild


Mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Anton

#9 » 21:50:46, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen med dom 2 pilotventiler är larvtryckbegränsningsventil. Dom andra är hemmabygge.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Lindqvist (trådstartaren)

#10 » 21:02:13, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då.. Då kanske felet ligger i något tidigare ägare grejat med? Den inre ventilen styr hög och lågfart på larven. Den ser fabriksmonterad ut med bockade hydraulrör, eller tror du den också är hemmabygge? Finns det något hydraulschema för H9B?

Finns det någon ventil som kan släppa ut flödet till den larvmotor som skall dra när man drar i styrspaken? Den ger tryck när man svänger vid hydraulmotorn men maskinen vill inte svänga ändå. Kan det vara att flödet blir så lågt att hydraulmotorn nästan inte snurrar?

Mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Anton

#11 » 15:46:23, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt. Den innre ventilen är original. Har Du kollad larvtrycket?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

fredde85

#12 » 18:30:09, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har skaffat en h9b tillverkningsnummer 0986, den går bara på lågfart på larven och går ej att ändra hastighet på aggregatet. Någon som vet vart felet kan vara? Även tappar den ork på vänster larv ibland vid höga motorvarv sänker nan varvtalet så finns ork i larven igen. Är helt ny på detta med åkerman men här inne verkar det finnas mycket kunskap.
Mvh Fredrik
fredde85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:21, 12-06-2013
Ort: Björklinge, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 1455,JD 2450

Martin.Eriksson

#13 » 19:46:45, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredde85 skrev:Hej
Har skaffat en h9b tillverkningsnummer 0986, den går bara på lågfart på larven och går ej att ändra hastighet på aggregatet. Någon som vet vart felet kan vara? Även tappar den ork på vänster larv ibland vid höga motorvarv sänker nan varvtalet så finns ork i larven igen. Är helt ny på detta med åkerman men här inne verkar det finnas mycket kunskap.
Mvh Fredrik
Kollat alla säkringar? Även bak vid motorn. Antar det inte hörs ett klickande ljud när du trycker på knappen. Det är garanterat elventilen till hög/låg som krånglar. Antingen elen eller själva ventilen.. Den sitter innanför luckan på ventilpaketet..


Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

fredde85

#14 » 20:28:37, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat alla säkringar jag hittat men var osäker på vilken ventil det var, är det den som sitter på bakvägen av hytten? Styr den både larv och aggregatet? Ändrar man hastighet med vreddet på panelen och med knappen på höger spak?
fredde85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:21, 12-06-2013
Ort: Björklinge, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 1455,JD 2450

Martin.Eriksson

#15 » 20:31:11, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är osäker var den sitter på H9b. vet att på H7b sitter den rakt fram när man tittar in. alldeles innanför luckan..
ja vredet är för å ändra läge sen knappen på spaken ändrar så länge man håller den intryckt..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se