Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

EW150C hydraulläckage överlastvakt

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Landström (trådstartaren)

#1 » 19:22:42, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dela med mig av en intressant erfarenhet från när man är nära på att bara köra ner maskinen i närmaste myr och låta den försvinna.

Det hela började med att maskinen fuktade olja mellan hytt och ram.
Efter mycket prokrastinerande tänkte jag ta tag i problemet och började med att kika under förarstolen och konstaterade att det var olja och skit överallt där nere. Till och med elcentralen A2 hade en fet och skitig hinna över sig.

Började därefter att försöka komma åt alla slangar till ventilerna under spakarna och till grävbroms samt schaktblad/stödben i tron om att det måste vara en slang där som farit och bjuder på oljadimma över hela kalaset.
Efter många timmars svärande, flertalet blodprov och en kort stund övervägt att helt enkelt bara slita av både hytten och kapa bort rattstången för att få plats kunde jag konstatera att alla slangar är hela och inga kopplingar läcker. Suck...
Jahapp! Då måste det ju vara någon slang till pedalerna som på något magiskt sätt får oljan dit upp. Går vidare med att demontera täckplåten under pedalerna och möts av litervis med olja och centimetertjockt kladd som närmast liknar gammal maskintjära som på något magiskt sätt halvt härdat. Jippie...

Less på allt kladd sliter jag ut centralenheten, boxen till rotortilten och alla reläer för att sedan dränka allting i avfettning och gå lös med högtryckstvätten i några timmar. Nu ska det ju vara själva fan om man inte hittar läckaget.

Blåser rent med tryckluft och låter allting torka, monterar tillbaka all elektronik och provkör maskinen. Hittar nu inget tecken på läckage längre. Allting är fortsatt torrt under de 5 minuter jag provkör maskinen.

Tänker att det måste ha varit något gammalt läckage som redan är åtgärdat av förre ägare men att de har skitit i att rengöra efteråt. Monterar tillbaka allting och härjar runt på gården i några timmar. Inga tecken på olja utvändigt om maskinen när jag ställer bort och tänker aldrig på att kolla under stolen.
Dagen därpå går jag förbi maskinen och noterar att det börjar krypa ut olja under hytten igen. Lyfter på stolen och möts av nytt oljesöl.

Kastar ut stol och varenda plåt- och plastbit som går att skruva lös, lossar allt som går att lossa, börjar klippa isär den decimetertjocka elhärvan och rengör allting grundligt en gång till. Kör omkring och vevar runt med maskinen, sittandes på golvet, under rattstången. Grannarna måste ha undrat om man är riktigt frisk.
Men nu! Det kommer olja ur kabelhärvan! Sprättar vidare och hittar en tvåledare som det sörplar olja ur. Vad i hela helvete?! Sprättar upp resten av härvan för att man ska kunna få sig ett kabelnummer och konstaterar att kabeln går till en överlastvakt.

Letar nu snabbt reda på vakten, konstaterar att allting är torrt där, men lossar skruven till elkontakten och tar lös den. Olja! Den förbannade skiten läcker olja ut genom elkontakten, genom den flera meter långa kabeln och sölar ut allting nere i gröten under elcentralen.

Skruvar lös vakten, slänger den i ladugårdsväggen, pluggar slangen och monterar ihop maskinen igen.
Slutet gott, allting gott. Misstänker dock att jag har blivit några gråa strån rikare.

Förhoppningsvis hjälper det här någon annan stackare.
Tack för ett fantastiskt forum!

10 personer gillar det här inlägget.
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott



R_Bergsten

#2 » 19:27:40, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hatten av för den felsökningen själv hade ja nog gett upp innan

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Sparrow

#3 » 10:23:45, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vi som ska tacka trådstartaren :buga: .Inte alla som har ditt tålamod . Forumet kan bara bli så bra som inläggen gör det till. :bira: :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se