Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Pump tätningsbyte H7mC

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Jim_the_one (trådstartaren)

#1 » 00:54:54, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt om det blev rätt forumsdel men kommer ju att handla om hydraulik.

Iaf efter ha bytt dom allra flesta oringar på ventilpaketen så läckte det kylvatten, slangarna till hytten var mer än murkna. Dom hade förvandlats till nåt plastliknande sköra slangar. Nåväl 5-6 meter ny slang senare och nyfylld kylare så var jag riktigt nöjd att den inte var inkontinent längre.
Men säg den lycka som varar, det blev en ny fläck. Gick tämligen fort att konstatera att det kom olja ur pumplådan.
Bara att beställa mer grejer.

Riva isär konstatera att tätningsytorna på pumpaxlarna inte såg ut som man kunde hoppas. Nåväl det finns grejer till sånt också. Speedi sleeve å det är där jag står nu i väntan på ännu mer delar.

Men i den här väntan känner jag på drevet som driver pumparna. Det går att vrida ganska mycket fram och tillbaka, ska det vara så?

Här kommer det lite bilder


Bild
Bild
Bild
Bild


Det sitter "ska sitta" en distans mellan tätningarna, den är till för att kunna flytta träningsläget. Det kan jag göra på en av pumparna men dom andra behöver jag hylsan till. Den ena satt det redan en hylsa på men den såg allt annat än bra ut.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201



Jim_the_one (trådstartaren)

#2 » 22:35:23, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär då har man fått ihop maskinen igen efter en relativ hård dag.
Speedi sleeve på dessa pumpar går att montera med hjälp av locket som tätningarna sitter i, bara att vända och lägga lämplig grej så att det går att "pressa" med skruven i änden av axeln.
Sen måste man mäta 14 gånger och tänka 72 innan man får fram exakt mått tätningarna ska sitta på. Svarvade till egna distanser till detta.

Sen ett tips från coachen, försök inte att montera P3 uppåner, den får inte plats åt det hållet.

Nåväl, vid provstart är det bra att ha en hand på stoppet. Gick snabbt att få död på maskinen när man hör det där bekanta pysandet tätt följt av olja som sprutar. Hade glömt skruva tillbaka pluggen som sitter på filterlocket.

Nu är man nästan rädd att det ska bli gravrost i maskinen nu när den inte är inkontinent längre. Eller nästan iaf bomcylinderns kolvstångstätning fuktar och någon snabbkoppling kvar för denna gång.

Men nu firas det men 2 öl i bastun

2 personer gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Martin.Eriksson

#3 » 22:43:21, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha ja tror ja oxå satte nån av pumparna fel nån av gångerna ja rivit, drar dit dom å sen bara fan de är ju fel.. Ja den där lilla pluggen har ja glömt en gång. Fontän rakt upp haha.. Hade ju problem med stickakolven i somras å de läkte ju som ett såll så bommen lär inte rosta iaf

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se