Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

EW150C - varför går en sektion direkt till tank?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Landström (trådstartaren)

#1 » 11:34:05, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet någon varför det är gjort såhär?
Kulventilen på slangen är dessutom stängd. Har inte heller hittat någon knapp eller spak som påverkar den sektionen.
Tysk importmaskin, om det hjälper.
Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2020/03/31/DSC_0078.jpg
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott



fretchi

#2 » 13:56:38, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grov slang och enkelverkande sektion tycker jag det ser ut att vara. Kan det vara hammarhydraulik som "inaktiverats"?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#3 » 15:48:19, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Väldigt svårt att se nån logik i det där, om kulventilen är stängd kunde ju porten lika gärna varit pluggad.

Hade det sett lite annorlunda ut med slang på nedre porten också samt ett T på övre porten där ena grenen går till tank (via kulventil) så hade det sett ut som en konvertering från dubbelverkande till enkelverkande sektion (öppen kulventil = enkelverkande). Även i det fallet hade dock logiken varit tveksam, det ända som egentligen behöver enkelverkande uttag är en tippcylinder på en kärra men att ha en slang från snurrdelen av maskinen kopplad till en kärra kräver lite diciplin/bra minne om det inte ska sluta olyckligt...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Landström (trådstartaren)

#4 » 18:17:10, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att bilden var åt rätt håll för mig både före och efter att jag laddade upp den. Men nog om det.

Ja, det är rätt obegripligt vad som är tanken med den där funktionen. Får det inte att gå ihop med något hydraulschema som jag har heller.

Hammarhydrauliken trodde jag var den här skumma lösningen:
Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2020/03/31/DSC_0079.jpg
Nu hamnade bilden på sniskan istället. Äsch.
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott

Bygert

#5 » 18:31:16, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förslag är om det är avsett för rundpumpning för att värma oljan i kyla. Alltså, man aktiverar ventilen, stryper lagom med kulventilen och låter sedan maskinen stå och tuffa ett tag så hydraulen blir uppvärmd. Huddig har sån funktion.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Landström (trådstartaren)

#6 » 20:48:47, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Förslag är om det är avsett för rundpumpning för att värma oljan i kyla. Alltså, man aktiverar ventilen, stryper lagom med kulventilen och låter sedan maskinen stå och tuffa ett tag så hydraulen blir uppvärmd. Huddig har sån funktion.


Det låter inte helt orimligt. Men på en maskin som gick till Tyskland? Jag har inte sett den här lösningen på en enda 130/150C i Sverige. Vi har ändå bra många grader kallare här under vintern än vad de har.
Samtidigt verkar de iofs ha tyckt att en intercooler är överflödigt på den här superslöa perkinesen då de rationaliserat bort den, så man ska väl inte bli förvånad.

Det enda jag funderar över då är varför jag inte har någon knapp att aktivera den funktionen med. Alla knappar gör något, men ingen av dem knuffar liv i den där.
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott

Jac

#7 » 21:05:37, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landström skrev:Spännande att bilden var åt rätt håll för mig både före och efter att jag laddade upp den.
Nu hamnade bilden på sniskan istället. Äsch.


Tryck på Ctrl F5 efter varje tryck på pil så uppdateras sidan.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#8 » 22:06:55, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en anslutning under slangen, är den pluggad eller sitter det nå där? Funktionen är ju servostyrd så borde väl gå följa slangarna för å bli klokare?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Landström (trådstartaren)

#9 » 22:48:34, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Det är ju en anslutning under slangen, är den pluggad eller sitter det nå där? Funktionen är ju servostyrd så borde väl gå följa slangarna för å bli klokare


Den undre anslutningen är pluggad.
Jo, nog går det. Men när den går in i en härva grövre än min överarm var det inte så värst kul att följa slang längre...
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott

Martin.Eriksson

#10 » 22:51:40, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landström skrev:
Martin.Eriksson skrev:Det är ju en anslutning under slangen, är den pluggad eller sitter det nå där? Funktionen är ju servostyrd så borde väl gå följa slangarna för å bli klokare


Den undre anslutningen är pluggad.
Jo, nog går det. Men när den går in i en härva grövre än min överarm var det inte så värst kul att följa slang längre...
Okej ja nä då blir man lite matt.. Men då är de ju i princip en enkelverkande funktion direkt till tank men möjlighet å stänga av alternativt strypa oljan. Mysko

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bonnen513

#11 » 22:53:31, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nån av pedalerna?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mabh

#12 » 08:09:18, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landström skrev:
Bygert skrev:Förslag är om det är avsett för rundpumpning för att värma oljan i kyla. Alltså, man aktiverar ventilen, stryper lagom med kulventilen och låter sedan maskinen stå och tuffa ett tag så hydraulen blir uppvärmd. Huddig har sån funktion.


Det låter inte helt orimligt. Men på en maskin som gick till Tyskland? Jag har inte sett den här lösningen på en enda 130/150C i Sverige. Vi har ändå bra många grader kallare här under vintern än vad de har.
Samtidigt verkar de iofs ha tyckt att en intercooler är överflödigt på den här superslöa perkinesen då de rationaliserat bort den, så man ska väl inte bli förvånad.

Det enda jag funderar över då är varför jag inte har någon knapp att aktivera den funktionen med. Alla knappar gör något, men ingen av dem knuffar liv i den där.


Sitter en vattenkyld intercooler på dom i insuget
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Landström (trådstartaren)

#13 » 10:47:56, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:nån av pedalerna?

De verkar bara gå till slänthydrauliken. Borde dessutom rimligen vara något som man kan aktivera och låta stå medan man tar sitt morgonkaffe.

mabh skrev:
Sitter en vattenkyld intercooler på dom i insuget

Om man tar en titt högt upp på första bilden så ser man att den där häftiga intercoolern inte finns där :klia:
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott

Diggerxxx

#14 » 10:46:38, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrvägsventilen son slangen kommer från är iaf ämnad för knäckbom/hammarhydraulik om det är till någon hjälp.
Diggerxxx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:58, 24-09-2011
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EL70C,EW150C,DR861

Diggerxxx

#15 » 10:51:35, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samt det på brytkolven kallas väl gripskopehydraulik,vanligt nedåt Tyskland och därikring.
Diggerxxx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:58, 24-09-2011
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EL70C,EW150C,DR861


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se