Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Troligt internt läckage i hydrauliken till stickan

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

RichardBladh (trådstartaren)

#1 » 01:16:49, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Jag har en gammal H10B (från 80-talet) som har fungerat som en klocka fram tills för ett tag sedan.
När jag lyfter stickan / skaftet (drar in kolven i cylindern) och släpper trycket så faller den långsamt tillbaka för att stanna i "viloläge". Jag upplever också att jag har en försvagning av hydrauliken när jag fäller ut stickan med motstånd (ex. föser material med stickan / skaftet / skopan bort från mig).
Detta är alltså den hydraulcylinder som sitter uppe på bommen (skaftcylindern).

Efter att ha rådfrågat runt så fick jag förslaget att köpa en ny chockventil. Sagt och gjort så bytte jag den men problemet kvarstod. Jag provade då att flytta den nya chockventilen till den andra platsen för styrning av just denna cylinder men tyvärr samma resultat.
Det skall noteras att det företag som jag köpte chockventilen av inte var 100% säker på att det var just de två chockventil-platserna som var till just den cylindern, men ganska säkra.

Man hör också ett väsande ljud från cylindern medan stickan långsamt faller tillbaka.
Detta får mig att tro att det är ett internt läckage i cylindern. Jag har ännu ej provat det här tricket https://www.youtube.com/watch?v=qtgIyKyPIIw&t=325s dock.

Ett annat trick som jag fått förstått skall fungera är att skifta de två slangarna som går till cylindern mot två slangar som går till en annan cylinder, ex. den för bommen. Dock är dimensionen på kolven som bekant ganska stor skillnad på men jag antar att det inte är något större problem.
Frågan är dock om det ens är möjligt att få loss dessa slangar. Har aldrig provat detta. Är det risk för att det är ett stort tryck även om jag har bommen och stickan i vilande läge? Antar att det inte är det men vill gärna kolla med er.

En annan variant på test som jag tänkt på själv är väl om man bara stänger tillflödet / frånflödet på de båda slangarna till cylindern när stickan är fullt ute och därmed belastar "systemet" med sin egenvikt. Borde då inte trycket i cylindern vara i status quo och därmed borde väl stickan vara kvar där den är. Enda sättet för stickan att flytta på sig är ju i sådana fall att förändra tryck-förhållandet mellan de båda kamrarna i cylindern - vilket borde vara samma sak som att det flödar olja förbi packningen = internt läckage?
Vad tror ni om den slutsatsen?

Sist men inte minst, det är ingen som sitter på en schemaskiss över hydrauliken (framför allt det på hydraulmotorn) för en H10B?

Tack på förhand!

Mvh Richard
Senast redigerad av RichardBladh 01:38:09, 15-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83



fretchi

#2 » 01:21:16, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du behöver ägna så mycket tid på felsökning. i 9 fall av 10 (om inte ännu oftare) är det cylindertätningarna som börjat ge upp. Symptomen pekar ju på det också.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

RichardBladh (trådstartaren)

#3 » 01:44:30, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för snabbt svar!

När du säger cylindertätningar så menar du helt enkelt packningarna i cylindern? Det vill säga inte troligt att det är flödesventilen i motorn då.
Det skall sägas att detta skedde inte smygande så att säga. Ena dagen var det bra, andra dagen så uppstod symptomen.

Antar att detta inte är något man gör själv? Ens demontering / montering av cylindern?`
Särskilt med tanke på den "lilla" fjädern i cylindern!?
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

fretchi

#4 » 01:52:44, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, kolvtätningarna alltså.
Arbetet är väl inte så komplicerat, men kräver lyftmöjligheter, stadiga verktyg och mycket kraft.
Fjäder i cylindern, vad menar du då?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

RichardBladh (trådstartaren)

#5 » 02:47:01, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jag trodde själv inte att man skulle hitta någon fjäder i en sådan cylinder men enligt dokumentationen för H10B som kom med maskinen så ser det så ut...
Bild

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

Martin.Eriksson

#6 » 11:05:44, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern är till ändlägesdämpningen. Inget du behöver bry dig om för den ska du ändå inte röra.. Byt tätningar så blir nog kolven bra sålänge inte cylinderröret svält..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se