Sida 2 av 2

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 16:39:57, 08-08-2022
av tix00r
Var hål i magnetventilen, så är inhandlat en ny.
Dock fortfarande problem att motorn rusar.

Fick tips att stången innanför denna plugg ska gå att röra. Stämmer det? På denhär verkar den sitta fast längst ut.

Bild

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 17:39:37, 08-08-2022
av BM425
Vad menar du med "hål i magnetventilen" ?
Läcker det utåt?

Magnetventiler är ofta internt servostyrda, magneten öppnar bara ett litet hål o sedan ska hydraultrycket öppna resten.

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 19:33:28, 08-08-2022
av tix00r
Läcker ej, men bränt hål eller något i eldelen på magnetventilen.

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 19:42:13, 08-08-2022
av torbjorn_forsman
Stången innanför pluggen är reglerstången, som styr bränslemängden genom att vrida på alla pumpelement. Om den har fastnat längst ut, så står pumpen ständigt i läge för max bränslemängd och då är det inte konstigt om motorn rusar. Förmodligen är det billigast och minst risk för dyra haverier om du kryper till korset, tar loss insprutningspumpen och lämnar den till någon kompetent dieselverkstad för felsökning och reparation. Tänk på att iaktta god hygien så du inte får in skräp eller damm i spridarrören och andra röranslutningar - tvätta rent NOGA omkring pumpen innan du börjar skruva, och förbered med passande pluggar/huvar som du kan sätta igen anslutningarna med direkt när du lossar dem.

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 20:12:14, 08-08-2022
av Anton
Men först kolla att fuelmiser cylindern släpper

Re: Åkerman H12b

InläggPostat: 20:34:47, 08-08-2022
av tix00r
Okej, tack för svar!

Har kopplat loss fuelmisern och gasvajern från pumpen.

Då är det bara renovera/hitta beggad pump då?